Inlägg från: Sarah f |Visa alla inlägg
  • Sarah f

Servera fläsk till en muslim?

Här och nu skrev 2011-04-05 16:43:07 följande:
    Finns ju de som tycker det är skönt att få äta vad de vill och sen tycker om griskött.
    Men om du får hem en gäst som är muslim och inte bryr dig om att fråga kan du inte utgå ifrån att denne tycker det.
    Men vi vet din ståndpunkt, om man har turen att bli hembjuden till dig har man inget att säga om maten som serveras så länge du själv kan äta den. (Verkar det som i alla fall.)
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:17:16 följande:
    Det är ju en bjudning inte tvångsmatning som gäller. Har man inte vett att säga att man inte äter något förrän samma dag så kan man äta salladen. Då har ju många redan planerat och handlat maten.
    OJ, vad välkommen man känner sig på en sådan bjudning. Kanske ska skriva intill OSA att man får ta en matsäck med om man har religiösa föreskrifter att följa.
    Bjuder man så får man väl för bövelen bjuda till mentalt också, inte anse att folk får skylla sig själva om man på sin FEST inte orkar bry sig om gästerna.
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 17:14:28 följande:
    Jag blir så trött på såna här kommentarer. Vaddå "griskött är sjukt onyttigt"? Exakt vad är så onyttigt? Skär du bort det synliga fettet, innehåller griskött mindre fett än keso. Vad är så "sjukt onyttigt" med det?
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
  • Sarah f
    EFI skrev 2011-04-05 17:40:34 följande:
    Eller så kanske man borde överväga att inte hålla bjudningar över huvud taget...
    Japp, och sätta en varningsskylt på dörren.
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:41:32 följande:
    Men jag som gäst kan säga till vad jag inte kan äta när jag tackar ja. Jag väntar inte till sista dan. För varför vara en besvärlig gäst.
    Det håller jag med om, det är också vanligt folkvett.
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:47:31 följande:
    Dessutom hade den muslim jag umgåtts mest med grisfötter i sitt kylskåp. Även om hans mamma inte fick veta det.
    Men om vi utgår från vad människor som är muslimer har för allmäna påbud så kan man kanske räkna ut att detta inte är norm eller det vi ska bilda en allmän uppfattning på detta kylskåpsinnehåll. Skulle du bjuda dina vänner på grisfötter med hänvisning till att till och med vissa muslimer äter såna?

Varför är det så viktigt att pracka på en människa griskött? Det finns många alternativ, goda näringsrika och lättlagade.
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 17:59:36 följande:
    Min man, som inte är lika begiven på matlagning, skulle nog ta den lätta utvägen och handla hem några skivor hängmörad oxfilé om han var tvungen att laga bjudmiddag. Kan liksom inte gå fel.
    Där befinner ju sig de allra flesta vad gäller nivå på matlagning. Jag kan laga grönsaker närapå som Erwin Leuterbach, men fixar inte fläsk. Det är svårt att få bra, men när det är bra kan det vara otroligt. Men hur gott man än tycker det är så låter man bli att bjuda muslimer på det.
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 18:15:37 följande:
    Ja, det är väl självklart att man inte ställer fram en skinkstek när man bjuder muslimer på mat! Vi hade svenskt julbord här för mannens avdelning (bor ej i Sverige) och av gästerna var 3 muslimer och en jude. Jag hade aldrig tidigare tänkt på vad mycket fläskkött svenskar äter till jul... Men jag köpte nötfärs och kycklingkorv, så köttbullar och korv fanns även i fläskfria varianter. Julskinkan gick ju också bort för dem, men det löste jag med att bjuda suveränt god nötpastrami och kalkonpastrami i stället - de åt med god aptit och var jätteglada över att jag ordnat extra åt dem. Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!

Själv är jag ingen fena på att baka sötsaker. Så jag låter bli (och slänger till nöds ihop en hallonpaj eller liknande om vi har middagsgäster).
    Essensen i detta är meningen "Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!" , inte sant. Särskilt om man inte ljuger om ingredienserna i maten. ;)
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:24:50 följande:
    Om inte muslimerna man bjuder gärna VILL ha fläsk som min väninna med familj.
    Men det är inte vad tråden gäller.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:26:40 följande:
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
    Ok, jag föredrar kött som inte genomsteks och många med mig. Därav aversion mot fläsk. Om du inte velat lägga tid och pengar på att lära dig laga nöt, beklagar jag det men du verkar vara nöjd med din mat. Gläd dig.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 07:21:52 följande:
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
    Det där var så dumt att man inte ids motivera.
  • Sarah f
    Saltagrodan skrev 2011-04-05 21:43:34 följande:
    Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:46:19 följande:
    Svara om du kan.Läste att hon ej var osäker, men är det så himla farligt att äta ditten o datten får man ju ta reda på hur det ser ut. Vart tog det egna ansvaret vägen?
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:53:42 följande:
    Strider mot mina med och är man inte allergisk äter man vad det som de flesta äter eller veg.
    Nu gäller det i och för sig gris och inte gris. Halal slaktat kött vet alla muslimer att svenskar inte använder.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 08:52:55 följande:
    Och hur skulle de kunna veta att hon inte kände igen det?
    Genom att hon tänkte ta av det?
  • Sarah f

Här och nu, det är uppenbart att du tycker att man inte ska ta hänsyn till andra människors sätt att leva. Jag håller inte med. Bjud dina muslimvänner på gris om du vill. Jag gör det inte.

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 09:01:01 följande:
    Finns i svenska butiker om än importerat o jag har varit med om att muslimer krävt det att bli serverade det.
    Jag förundras över hur värdar/gäster beter sig här på FL. Gäster KRÄVER ditt och datt, värdar lurar i folk vad de inte ska äta. Ledsen, men så är jag inte uppfostrad; kan inte referera till sådana händelser.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-06 14:43:27 följande:
    Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?
    För att i starten ställs frågan  om huruvida man får lura i folk något de uttryckligen inte vill äta.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?