Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Servera fläsk till en muslim?

EFI skrev 2011-04-05 16:40:51 följande:
    Min fru är ickepraktiserande muslim, men äter ändå inte gris, för det sitter i huvudet. Hon har blivit itutad sen hon föddes att gris inte är bra och det äter man inte. Den förklaringen har jag inga problem med att köpa och eftersom jag själv inte heller gillar griskött, så äter vi det inte hemma.
    Finns ju de som tycker det är skönt att få äta vad de vill och sen tycker om griskött.
  • Här och nu
    EFI skrev 2011-04-05 16:45:49 följande:
    Vad har det med mitt inlägg att göra?! Foten i munnen
    Lät som att alla gjorde som din fru.
  • Här och nu
    mosterYster skrev 2011-04-05 18:25:09 följande:
    Haha, ja precis! Den muslimska kvinnan var faktiskt på väg att ta julskinka, jag fick rycka in och upplysa henne om att det var fläskkött... (hon tackade mig). Och NEJ, hon ville INTE äta fläskkött, hon trodde att det var något annat (fråga mig inte vad, jag fattar inte hur man kan ta miste på det...)
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:08:32 följande:
    Där befinner ju sig de allra flesta vad gäller nivå på matlagning. Jag kan laga grönsaker närapå som Erwin Leuterbach, men fixar inte fläsk. Det är svårt att få bra, men när det är bra kan det vara otroligt. Men hur gott man än tycker det är så låter man bli att bjuda muslimer på det.
    Om inte muslimerna man bjuder gärna VILL ha fläsk som min väninna med familj.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Griskött är inte särskilt onyttigt.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:42:21 följande:
    Det där var så dumt att man inte ids motivera.
    Svara om du kan.Läste att hon ej var osäker, men är det så himla farligt att äta ditten o datten får man ju ta reda på hur det ser ut. Vart tog det egna ansvaret vägen?
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:44:22 följande:
    Jag följer min tro och de hinder den lägger för mig och det gör andra med. Jag följer däremot inte andras tro.
    Motivera!
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:50:18 följande:
    Om man inte får äta något av religiös anledning så är det i strid med påbuden, farligt eller ej. Hon blev upplyst och glad för det. Eget ansvar? Hon räknade säkert med att personerna i hennes närhet hon troligen litade på skulle berätta om något hon inte kände igen var harram. Så gör människor som bryr sig om varandra, nämligen.
    Och hur skulle de kunna veta att hon inte kände igen det?
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:52:31 följande:
    Jo, men det förrutsätter att man berättar i god tid om vad man inte äter. Ska köttet vara halal-slaktat med? För det strider mot min övertygelser om att djur inte ska plågas i onödan.
    Strider mot mina med och är man inte allergisk äter man vad det som de flesta äter eller veg.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?