Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Servera fläsk till en muslim?

ica skrev 2011-04-06 08:47:58 följande:
    Ja, som allergiker och diabetiker så får man ära av det som bjuds så varför inkompitensförklara muslimer.
    Hur menar du nu?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:55:29 följande:
    Genom att hon tänkte ta av det?
    Givetvis kan man säga det, men om jag inte äter nåt pga. etiska skäl eller allergi ligger det i mitt ansvar att fråga. Inte i muslimers?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:56:41 följande:
    Här och nu, det är uppenbart att du tycker att man inte ska ta hänsyn till andra människors sätt att leva. Jag håller inte med. Bjud dina muslimvänner på gris om du vill. Jag gör det inte.
    Var har jag sagt det? Jag bjuder mina vänner på det de tycker om. Är det många går majoriteten först. Mina muslimska vänner ÄTER gris, om det inte framgått. Men i förskola/skola anser jag att man äter vad som serveras. Det är ändå gratis.
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:58:01 följande:
    Att de själva kan välja att äta det de mår bra av och låta det andra vara.
    Känner ju ingen allergiker som tar för givet att andra ska veta om deras allergi eller ansvara för att fråga dem. Vill eller kan jag inte äta nåt, utsätter jag mig väl inte för det?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 08:55:01 följande:
    Nu gäller det i och för sig gris och inte gris. Halal slaktat kött vet alla muslimer att svenskar inte använder.
    Finns i svenska butiker om än importerat o jag har varit med om att muslimer krävt det att bli serverade det.
  • Här och nu
    ica skrev 2011-04-06 08:59:29 följande:
    Precis! Ibland blir det nån ny gäst där man inte vet och då chansar man om de inte har vett att medela vad som inte funkar för dem.
    Jag brukar fråga, men ansvaret är den som har specialkost. En gång bjöd vi över våra grannar. Jag frågade efter specialkost, men nej ingen hade. När vi skulle äta tog ena föräldraparet ingen mat till sin son som var 1.5 år. Jag frågade om han inte var hungrig, men nej, han var extremt mjölkallergisk o de hade glömt att ta med. De sprang fort in o hämtade mat åt honom. Vad mer kunde jag gjort?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-06 09:03:26 följande:
    Jag förundras över hur värdar/gäster beter sig här på FL. Gäster KRÄVER ditt och datt, värdar lurar i folk vad de inte ska äta. Ledsen, men så är jag inte uppfostrad; kan inte referera till sådana händelser.
    Jag har inte lurat i nån något, men fått höra krav. Om du inte varit med om det så lita iaf på de som har.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:11:12 följande:
    Fast det är inte gratis, det betalas på skatten.
    Ja, men vill man ha annan mat får man ta sitt ansvar o iaf skicka med barnet.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:10:13 följande:
    Varför skulle folk inte få kalla sig religösa?

Så om jag ser en mening med att påstå att jag är Dolph Lundgren, så är det bra? Är det lika bra om jag verkligen tror att jag är Dolph Lundgren? Borde jag inte få någon typ av hjälp då?
    Löjlig jämförelse; men nej, inte om du inte skadar nån.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-06 10:50:56 följande:
    Löjlig jämförelse; men nej, inte om du inte skadar nån.
    Få skulle säga att det var religiösa, om det skulle vara tvunget att följa allt.
  • Här och nu
    Laura03 skrev 2011-04-06 10:47:26 följande:
    Säger en muslim att vi äter inte gris så har de förmedlat deras ställningstagande. Om man nu inte vill göra så att alla kan äta maten så säg till och bjud inte dem. Tyvärr men vi kommer bjuda på gris. Samma sak med allergiker, vegetarianer mm. Har de meddelat att de inte tål inte äter en viss sorts mat så ska man tillfredställa dessa behov eller skita i att bjuda hem folk
    Eller säga att de själva får ta med. Eller inte bjuda fler ggr i om det alternativ som erbjuds inte duger.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:45:04 följande:
    Fast så funkar det inte i Sverige, här skickar man inte med mat till barnet.
    Borde va så. Här är vi alldeles för mesiga.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-06 10:54:16 följande:
    Borde va så. Här är vi alldeles för mesiga.
    I minst 2 skånska kommuner får man äta vad som serveras eller veg.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:54:36 följande:
    Så man ska inte få hjälp alltså?
    Nej, varför?
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 10:55:58 följande:
    Du vill alltså dra in skolmaten? Varför?

Ska skatten dras ner då också?
    För de som den inte duger till. Nej, genom skatt får man gratis skolmat. Men visst hosta ut vad det egentligen kostar så kan de få annan mat.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 11:01:45 följande:
    Så de som tar med egen mat, ska få lägre skatt? Varför ska de betala för andras mat, när de inte får något för den?
    De får ett erbjudande som inte passar dem. Tänker inte gå in mer i detta. Har min åsikt.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 11:59:49 följande:
    Och då ska naturligtvis deras skatt sänkas.
    Alla betalar till sjukvård. Om man inte blir sjuk får man ändå betala lika mycket.
  • Här och nu
    Momii skrev 2011-04-06 12:35:20 följande:
    I vilka kommuner då om man får fråga?
    Lund o Landskrona.Blev ett jävla liv i Landskrona, kommunen var rasister osv. Det blev tyst när de kunde visa att lako-ovo-veg är näringsriktigt nog o att muslimer/judar hade 3 val: Äta vad som serveras, veg eller skicka med barnen.
  • Här och nu

Det verkar va så att: Jag som är allergisk måste säga till vad jag inte äter. Jag som är vegetarian också. Men jag som är religiös är det så synd om. Därför behöver jag inte ta nåt ansvar själv o folk måste fråga mig vad jag äter o visa vad jag inte ska äta, för annars är det deras fel. Varför får man denna uppfattning?

• Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-06 14:42:04 följande:
    Jaha, och? Man har tillgång till sjukvård, alltså ska man ha tillgång till mat som man kan äta.
    Man får inte alltid den sjukvård man föredrar. Inte ens JV.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?