• Anonym (drabbad)

Varning för spiral!

Hej!

Jag har varit en av de som förespråkat kopparspiral, då jag själv haft det i tre års tid och tyckt mig vara nöjd. Men igår åkte jag in till gynakuten för att jag haft ont i magen till och från under ett års tid (vilket avfärdats av min gyn som lite lätt vätskebildning). Men tydligen så har jag fått livmoderinfektion (alltså bakterier som kommit in i livmodern) pga min spiral.

Enligt läkaren på gynakuten är det ganska vanligt när man har spiral, vilket jag absolut inte blivit informerad om! Då hade jag tagit molsmärtan på allvar och åkt in redan för ett år sedan.

Så min varning är till er som har spiral; får ni molande värk i magen när ni inte har mens, eller känner själva att ni inte mår bra - åk in och kräv att de kollar med ett prov. Jag gick till gyn, men hon tog inget prov utan bara kollade med vaginalt ultraljud, och såg därför inget. Nu är risken stor att jag får ärrbildningar som försvårar att få barn... 

• Svar på tråden Varning för spiral!
  • Wittra

Ingen aning om hur du är eller hur stället är där du fick spiralen insatt men personligen har jag vetat sen jag fick spiralen insatt att det kan uppstå infektioner pga den. Var i princip det första jag fick reda på.....fattar inte varför ingen påpekat det för dig.  Ringde du aldrig sjukvårdsupplysning eller någon gynmottagningen och diskuterade när du började få såna smärtor?

Märkligt agerande av vården....

• Anonym (haft samma skit)

Fick oxå livmordesinflammation i somras av min kopparspiral.
    Var nu och gjorde ett cellprov och pratade då med den barnmorskan och hon sa att de är mest vanligt att få livmodersinflammation som yngre tjej/kvinna med kopparspiral än med hormonsprial. Och som äldre kvinna får man lättare inflammation om man har hormonspirla.
    Så som jag fattar de så:
    Yngre = hormonsprial
    Äldre = kopparspiral
    Men de kan ju vara fel detta med

Hoppas att du mår bättre nu TS när du fått hjälp med smärtorna, dom är inte roliga

• Anonym (drabbad)

Jo, jag gick ju till gyn, men hon sa att det inte var det - jag frågade till och med om det kunde vara något sånt som ex livmoderinflammation. Men hon sa att nej, då får man jättetydliga symtom, flytningarna blir konstiga och man får feber. Klart jag litar på min gynekolog...

Visst står det i informationsbladet jag fick vid insättningen, men inte så tydligt tycker jag. Det står mest att det ökar riskerna om man får klamydia minns jag. Men det kanske var för att min gyn var så positiv till spiral, inte vet jag..

Jag skriver detta för att det säkert är fler som inte tagit risken på så stort allvar, och kan jag hjälpa nån så är jag glad! 

• Anonym (drabbad)
    Anonym (haft samma skit) skrev 2011-04-02 16:10:25 följande:
    Fick oxå livmordesinflammation i somras av min kopparspiral.
    Var nu och gjorde ett cellprov och pratade då med den barnmorskan och hon sa att de är mest vanligt att få livmodersinflammation som yngre tjej/kvinna med kopparspiral än med hormonsprial. Och som äldre kvinna får man lättare inflammation om man har hormonspirla.
    Så som jag fattar de så:
    Yngre = hormonsprial
    Äldre = kopparspiral
    Men de kan ju vara fel detta med

Hoppas att du mår bättre nu TS när du fått hjälp med smärtorna, dom är inte roliga
    Usch, att du också drabbats av det.
    Har ni planer på barn? Är du orolig? Det har jag blivit
  • Anonym

Jag hade en spiral som gick ut genom livmoderväggen och satte sig i buken. Alla trodde att jag tappat den och jag visste att jag inte gjort det. Jag hade fruktansvärt ont i magen i 6 mån och ingen tog det på allvar. Efter röntgen och ultraljud hittades den och den fick de ta ut med op. Aldrig mer spiral.

• Anonym (haft samma skit)
    Anonym (drabbad) skrev 2011-04-02 16:13:33 följande:
    Usch, att du också drabbats av det.
    Har ni planer på barn? Är du orolig? Det har jag blivit
    Nä har två små bustroll och singelmamma just nu, så inga planer på nå smått just nu. Nu har jag nått som heter Nova ring som sitter inne i tre veckor å sedan ut och ha mens sedan in med en ny när jag har haft mens efter en vecka. Funkar bra tycker jag eftersom jag inte kommer ihåg dessa rackarns piller om man ska äta ppiller. Men jag funderar på att sätta in en hormonspiral men jag funderar än.
    Jag hade sådan tur om man kan säga de så jag led av detta i bara några veckor innan jag åkte in till akuten en kväll och blev undersökt och fick ta ut spiralen och fick antibiotika i stor dos. Sedan har jag inte känt nått som tur är :)
    Hur orolig är du å på vilket sätt?
  • CoolJen

Jag fick konstiga smärtor i typ äggstocken(kändes det som) Det kom nån gång då och då och jag kollade upp att allt var ok med spiralen vilket de sa att det var.
    Började sedan även få mellanblödningar, då bestämde jag mig för att ta ur den och har inte haft den konstiga smärtan nåt mer.

• Anonym (drabbad)

CoolJen: Tur att du tog ut den då, trots att de sa att den var okej!

Anonym (haft samma skit) skrev 2011-04-02 16:21:46 följande:
    Nä har två små bustroll och singelmamma just nu, så inga planer på nå smått just nu. Nu har jag nått som heter Nova ring som sitter inne i tre veckor å sedan ut och ha mens sedan in med en ny när jag har haft mens efter en vecka. Funkar bra tycker jag eftersom jag inte kommer ihåg dessa rackarns piller om man ska äta ppiller. Men jag funderar på att sätta in en hormonspiral men jag funderar än.
    Jag hade sådan tur om man kan säga de så jag led av detta i bara några veckor innan jag åkte in till akuten en kväll och blev undersökt och fick ta ut spiralen och fick antibiotika i stor dos. Sedan har jag inte känt nått som tur är :)
    Hur orolig är du å på vilket sätt?
    Jag är orolig för att jag ska ha fått massa ärr och sånt som gör att jag inte kommer att kunna bli gravid. Vi hade tänkt vänta några år, men nu blir jag lite stressad! Men det passar inte alls jobbmässigt att få barn nu så det går inte. Jag har ett barn sen en tidigare relation som jag behövde ta hormoner för att bli gravid med redan då, så det är väl därför jag är lite orolig...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-02 16:15:56 följande:
    Jag hade en spiral som gick ut genom livmoderväggen och satte sig i buken. Alla trodde att jag tappat den och jag visste att jag inte gjort det. Jag hade fruktansvärt ont i magen i 6 mån och ingen tog det på allvar. Efter röntgen och ultraljud hittades den och den fick de ta ut med op. Aldrig mer spiral.
    Åh, jag har precis varit med om samma sak som du! Min satt också i buken! Men jag blev gravid också till på köpet, oönskat tyvärr, så de blev abort också samtidigt som operation! Säger som du - aldrig mera spiral!!
  • Anonym (kopparspiral)

mig varnade dom från första början att man kunde få inflammation. men hittills har de gått bra, satte in den för några månader sedan. iofs så gör det mig inte så mycket om jag skulle få nåt fel på livmoder och den biten, vill ändå inte ha fler barn, planerar att sterilisera mig så så småningom..

Svar på tråden Varning för spiral!