• Anonym (drabbad)

Varning för spiral!

Hej!

Jag har varit en av de som förespråkat kopparspiral, då jag själv haft det i tre års tid och tyckt mig vara nöjd. Men igår åkte jag in till gynakuten för att jag haft ont i magen till och från under ett års tid (vilket avfärdats av min gyn som lite lätt vätskebildning). Men tydligen så har jag fått livmoderinfektion (alltså bakterier som kommit in i livmodern) pga min spiral.

Enligt läkaren på gynakuten är det ganska vanligt när man har spiral, vilket jag absolut inte blivit informerad om! Då hade jag tagit molsmärtan på allvar och åkt in redan för ett år sedan.

Så min varning är till er som har spiral; får ni molande värk i magen när ni inte har mens, eller känner själva att ni inte mår bra - åk in och kräv att de kollar med ett prov. Jag gick till gyn, men hon tog inget prov utan bara kollade med vaginalt ultraljud, och såg därför inget. Nu är risken stor att jag får ärrbildningar som försvårar att få barn... 

• Svar på tråden Varning för spiral!
  • Anonym

Jag har också hört att det är ökad risk och att man därför helst inte ska använda tampong (ludd kan fastna), och det är inte så bra att byta partner ofta heller.

Men eftersom jag använder menskopp och har fast partner, och dessutom knappast någon mensvärk och ganska sparsam mens trodde jag att det kunde funka för mej, men icke!

Jag fick perforerad livmoder och har numera ett långt fult ärr på magen

• Majsan70

Då kan ju jag säga som så här att man måste inte få ont om man har livmoderinflammation. Det kan bli vanliga blödningar oxå och det helt utan smärta.
    När mina blödningar varit upp o ner några veckor åkte  jag in o fick konstaterat att jag hade livmoderinflammation. Då var jag i slutet  på den spiralen.

Så gå inte enbart på smärta.

• Anonym (haft samma skit)
    Anonym (nervös) skrev 2011-04-09 09:36:21 följande:
    Oj, nu blir jag lite nervös... Hadde min spiral i tre år, och tog ut den i veckan. Har hela tiden haft problem med små "hugg" i magen, som jag trott beror på spiralen. Sedan för en vecka sedan fick jag en molande magsmärta, och efter ett tag började det göra riktigt ont i ena sidan. Smärtan växte och växte tills den var outhärdlig. Hällde i mig smärtstillande, men blev aldrig rigtigt av med den där molande, obestämda smärtan. Den höll i sig några dagar, och till slut tog jag ut spiralen (tisdag).

Gyn gjorde vaginalt  ultraljud, och tog ut spiralen. När jag frågade om smärtorna sa han bara att det inte var något att oroa sig för. Om det vore en infektion skulle jag ha hög feber.

Kan det alltså vara så att jag har en infektion ändå?
    Jag hade ingen feber medans jag hade spiralen i kroppen när jag har de inflammationen, men sedan fick jag 38 graders feber när jag åt antibiotika. Men får hoppas för din skull att han har rätt i de han säger gällande dig.
  • Anonym (spiralus)

Ush! Nu blev jag också nervös. Jag har haft spiral i ett och ett halvt år och haft lite problem med mellanblödningar och framförallt blödningar exempelvis efter samlag. Hade jag aldrig innan jag satte in spiralen, tror ni det kan ha nåt med spiralen att göra och är de nåt som borde kollas upp?

• Ixchel

Spiralus, blödningar efter samlag och mellanblödningar - kolla upp! Ska man alltid göra oavsett om man har spiral eller inte.
    Kan vara ok, behöver inte ha med spiralen att göra, men kan vara infektion eller cellförändringar. 
    Du behöver inte bli nervös, men beställ tid för undersökning, så vet du.
    Pessar är ett annat hormonfritt alternativ om man inte vill ha kopparsspiral.

• Themis
    Anonym skrev 2011-04-09 10:36:59 följande:
    Jag har också hört att det är ökad risk och att man därför helst inte ska använda tampong (ludd kan fastna), och det är inte så bra att byta partner ofta heller.
    Men alltså, hur skulle det gå till menar du? Livmoderhalsen är väldans smal och spiralen sitter ju inne i livmodern. Det är tekniskt omöjligt att nåt ludd från en tampong skulle kunna fastna i den om man är skapt som en normal mänska, skulle jag säga.

Eller tror du att man har tamponger i livmodern?Förvånad
    Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Anonym
    Themis skrev 2011-04-09 17:19:01 följande:
    Men alltså, hur skulle det gå till menar du? Livmoderhalsen är väldans smal och spiralen sitter ju inne i livmodern. Det är tekniskt omöjligt att nåt ludd från en tampong skulle kunna fastna i den om man är skapt som en normal mänska, skulle jag säga.

Eller tror du att man har tamponger i livmodern?Förvånad
    Nej, men oftast har man spiraltrådarna ut genom livmoderhalsen, så man ska kunna känna efter så att spiralen sitter kvar (och för att enklare kunna få ut den)
    Ludd kan fastna i trådarna, och ge ökad infektionsrisk.
  • Liten men naggande

har alltid haft tampong med min spiral och aldrig hört att det ska vara några problem.

• Themis
    Anonym skrev 2011-04-09 19:34:36 följande:
    Nej, men oftast har man spiraltrådarna ut genom livmoderhalsen, så man ska kunna känna efter så att spiralen sitter kvar (och för att enklare kunna få ut den)
    Ludd kan fastna i trådarna, och ge ökad infektionsrisk.
    Om inte trådarna är tillräckligt kort klippta så ber man gyn fixa till det i så fall. Jag är inne på spiral nr tre och vet många andra som har och använder tamponger, så att en ökad infektionsrisk skulle bero av tamponganvändning har jag mycket svårt att tro på.
    Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Anonym
    Themis skrev 2011-04-09 21:56:54 följande:
    Om inte trådarna är tillräckligt kort klippta så ber man gyn fixa till det i så fall. Jag är inne på spiral nr tre och vet många andra som har och använder tamponger, så att en ökad infektionsrisk skulle bero av tamponganvändning har jag mycket svårt att tro på.
    Ludd KAN fastna, inte garanterat att det gör det.. Och i de flesta fall funkar det säkerligen alldeles utmärkt att använda tampong trots att man har spiral
    Men det är bra om man är medveten att det finns en ökad risk för infektioner när man har spiral
Svar på tråden Varning för spiral!