• Anonym (drabbad)

Varning för spiral!

Hej!

Jag har varit en av de som förespråkat kopparspiral, då jag själv haft det i tre års tid och tyckt mig vara nöjd. Men igår åkte jag in till gynakuten för att jag haft ont i magen till och från under ett års tid (vilket avfärdats av min gyn som lite lätt vätskebildning). Men tydligen så har jag fått livmoderinfektion (alltså bakterier som kommit in i livmodern) pga min spiral.

Enligt läkaren på gynakuten är det ganska vanligt när man har spiral, vilket jag absolut inte blivit informerad om! Då hade jag tagit molsmärtan på allvar och åkt in redan för ett år sedan.

Så min varning är till er som har spiral; får ni molande värk i magen när ni inte har mens, eller känner själva att ni inte mår bra - åk in och kräv att de kollar med ett prov. Jag gick till gyn, men hon tog inget prov utan bara kollade med vaginalt ultraljud, och såg därför inget. Nu är risken stor att jag får ärrbildningar som försvårar att få barn... 

• Svar på tråden Varning för spiral!
  • Anonym (spiralus)
    Anonym (spiralus) skrev 2011-04-09 12:56:51 följande:
    Ush! Nu blev jag också nervös. Jag har haft spiral i ett och ett halvt år och haft lite problem med mellanblödningar och framförallt blödningar exempelvis efter samlag. Hade jag aldrig innan jag satte in spiralen, tror ni det kan ha nåt med spiralen att göra och är de nåt som borde kollas upp?
    Typiskt! Efter att ha haft spiralen i ett och ett halvt år och läst denna tråden så blev jag givetvis dålig =) misstänkte direkt spiralen och åkte till gyn som kollade blod och urin men såg inget. Berättade såklart om blödningarna och hon tittade efter hur spiralen satt, och ropade till av chock. Den hade ändrat plats helt och legat på ett riktigt dumt ställe och därmed rivit isönder slemhinnan från och till. Förmodligen extra mycket när jag och sambon haft samlag.

Jaja, den åkte ut direkt och nu får jag hitta något annat preventivmedel! Ush, det är ju rena rama djungeln!!
  • Fritiofini

Usch, jag som haft ont så jag knappt kunnat gå idag pga att spiralen skavt. Får så ibland... blev himlans nervös nu när jag läste det här. Men har aldrig haft mellanblödningar dock.

• Anonym (spiralus)
    Fritiofini skrev 2011-04-11 19:21:09 följande:
    Usch, jag som haft ont så jag knappt kunnat gå idag pga att spiralen skavt. Får så ibland... blev himlans nervös nu när jag läste det här. Men har aldrig haft mellanblödningar dock.
    Jag har bara haft mellanblödning några enstaka gånger, har mest blött vid samlag, men det är väl för att vi har "ruckat" extra mycket på spiralen. Vet inte hur vanligt det är med skav och om det är viktigt att kolla upp tyvärr.
  • Anonym (anki)
    CoolJen skrev 2011-04-02 16:25:06 följande:
    Jag fick konstiga smärtor i typ äggstocken(kändes det som) Det kom nån gång då och då och jag kollade upp att allt var ok med spiralen vilket de sa att det var.
    Började sedan även få mellanblödningar, då bestämde jag mig för att ta ur den och har inte haft den konstiga smärtan nåt mer.
    Jag fick ont i min högra äggstock (eller på höger sida i alla fall) samma dag som jag satte in spiralen, dom sa ju att det skulle göra ont så jag tyckte inte att det var så konstigt. Den skärande smärtan som uppstod lite närsomhelst höll i sig i ca en halv minut och kunde ibland hugga till riktigt ordentligt. Det höll på så varje dag i ca en månad. Tillbaks på MVC för koll så berättade jag om det och hon trodde inte att det hade med spiralen att göra för att det då skulle göra ont i mitten av magen och inte på sidan. Sen har det kommit ibland, denna smärta, givetvis varje gång jag har mens men numera ibland på väster sida och ibland på höger. Jag har mens ofta också, inte direkt mellanblödningar utan mens som håller i sig i några dagar. Låter detta som det du hade? Hade du några andra symptom?  
  • Anonym
    Anonym (anki) skrev 2011-04-11 19:30:56 följande:
    Jag fick ont i min högra äggstock (eller på höger sida i alla fall) samma dag som jag satte in spiralen, dom sa ju att det skulle göra ont så jag tyckte inte att det var så konstigt. Den skärande smärtan som uppstod lite närsomhelst höll i sig i ca en halv minut och kunde ibland hugga till riktigt ordentligt. Det höll på så varje dag i ca en månad. Tillbaks på MVC för koll så berättade jag om det och hon trodde inte att det hade med spiralen att göra för att det då skulle göra ont i mitten av magen och inte på sidan. Sen har det kommit ibland, denna smärta, givetvis varje gång jag har mens men numera ibland på väster sida och ibland på höger. Jag har mens ofta också, inte direkt mellanblödningar utan mens som håller i sig i några dagar. Låter detta som det du hade? Hade du några andra symptom?  
    Jag fick också ont vid insättandet. En skärande, ilande smärta som ändå var snabbt övergående.
    Hade inga problem alls med spiralen, men det visade sej efter ett tag att den satt på utsidan livmodern, intrasslad i tjocktarmen
    Har du kollat så din sitter där den ska?
  • Anonym (anki)
    Anonym skrev 2011-04-11 19:35:38 följande:
    Jag fick också ont vid insättandet. En skärande, ilande smärta som ändå var snabbt övergående.
    Hade inga problem alls med spiralen, men det visade sej efter ett tag att den satt på utsidan livmodern, intrasslad i tjocktarmen
    Har du kollat så din sitter där den ska?
    Nej eller jo, det gjorde jag ju på återbesöket (månaden efter, eller var det tre månader efter, minns ej) och jag känner trådarna där inne om jag sticker in fingret. Då måste den väl sitta på plats? det är snart två år sen jag satte in den.
  • Anonym
    Anonym (anki) skrev 2011-04-11 19:39:13 följande:
    Nej eller jo, det gjorde jag ju på återbesöket (månaden efter, eller var det tre månader efter, minns ej) och jag känner trådarna där inne om jag sticker in fingret. Då måste den väl sitta på plats? det är snart två år sen jag satte in den.
    Jag kände inte trådarna alls på min spiral (och barnmorskan hittade dem inte heller vid undersökningen)
    Så man får väl anta att din sitter där den ska (ofast lyckas de ju )

Har du ont varje gång du har mens? Eller mitt emellan två mensperioder? (=vid ägglossningen)
  • Anonym
    ..fast det är ju vanligt med ökade menssmärtor när man har spiral, så det kanske bara är det?
  • Anonym (spiralus)
    Jag kände mina trådar men den satt ändå fel tydligen och skavde. Den var nästan på väg ut sa hon och satt väl där man är lite smalare så att säga, där man för in den. Och så stack sidorna på staven in i slemhinnorna.
  • Anonym (anki)
    Anonym skrev 2011-04-11 19:45:36 följande:
    Jag kände inte trådarna alls på min spiral (och barnmorskan hittade dem inte heller vid undersökningen)
    Så man får väl anta att din sitter där den ska (ofast lyckas de ju )

Har du ont varje gång du har mens? Eller mitt emellan två mensperioder? (=vid ägglossningen)
    Nej, jag har ont när jag har mens, på någon av sidorna och ibland i mitten men mest på sidorna. Ibland i mellan mensen också och det tror jag kan vara ägglossning, känns likadant. När det kommer ett sånt här litet "krampanfall" på sidan så brukar det också komma rosa flytningar när jag senare kissar. 
  • Anonym (mia)

Okej, men hur stor är sannolikheten för dessa obehagliga komplikationer?

Jag kan inte ha pessar, pga min livmoder sitter för långt bak...så detta blir ju enda alternativet förutom kondom....

• helene306

Tråkigt att du drabbats av detta!

Jag är inne på min tredje omgång med kopparspiral. Vid senaste insättningen efter barn gick läkaren igenom snittet så jag fick vänta. Det slutade med insättning under lätt narkos för att lyckas. Allt gick bra men det tog några omgångar. Jag känner av ägglossning men inget ont under mens. Skulle jag få ont kollar jag upp direkt, jag var och kollade för inte så länge sen då jag inte kände några trådar. Orolig är jag inte.

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Louvre

När jag hade kopparspiral så fick jag efter 1 år väldigt ont i magen och alla sa att det kan vara så om du inte fött barn och inget konstigt alls men när jag tillslut bokade en tid för att dra ut den...

Den satt fast i livmoderväggen!  Kvinnan som skulle dra ut den fick liksom ta i och sa "oj då, jag förstår att du haft ont". Hon sa aldrig något om att jag kunde ha ärrbildning och riskerade att få problem med att skaffa barn.  Det visade sig att jag och min man inte har några problem alls med det som tur är men konstigt att hon inte sa något om det.

Jag hade aldrig hört talas om någon annan med det problemet innan jag läste i tråden.

Prinsessmor <3
  • agtiwi

Fick nyligen ta ut min hormonspiral efter drygt 4 år då jag fick en infektion.

Det enda problem jag haft annars under sprialens tid är känningarna av ägglossning. Vissa ggr har jag haft så ont att jag knappt kunnat gå, så till slut sökte jag för det. Tydligen kan ägg fastna efter vägen och kärva, då kan man få så pass ont att man svimmar tydligen..

• Grönöga

Min fastnade/växte fel så att den täppte till. Vilket fick till följd att mensblodet hade svårare att komma ut. Detta resulterade i en kraftig livmodersinflamation/infektion?(vad är skillnaden, det har jag inte lärt mig än, nån som kan förklara?) då blodet låg kvar i livmodern och månad till månad gottade till sig! Det behöver alltså inte vara en infektion från utsidan utan täpper det till så blir det från äckligt gammalt blod!

Sängliggande i 2 veckor med stark antibiotikakur!
    Trots detta blev jag tydligt informerad att det inte skulle ge nån ökad risk för nedsatt fertilitet. Livmodersinflamationer ger sällan det tydligen. Iaf med tanke på ärrbildning. Däremot om du efter infektion får ärr på äggledarna så kan det ge problem.

Ska ändå fråga igen på fertkliniken jag går på (behöver donerad sperma). Allt sätter ju griller i huvudet liksom!

• Anonym (orolig!)

Oh no! Jag gick med den här molande värken i nästan två årRynkar på näsan. Gick och kollade upp det ett antal gånger hos tre olika BM men ingen hittade något fel, dock tog ingen av dem sänkan på mig. Tillslut fick jag nog (ca en månad sen nu) och tog ut spiralen. Smärtan försvann efter att jag tagit ut den, frågade BM om något såg konstigt ut men den verkade ha suttit som den skulle. Om det var en infektion borde det väl krävas en antibiotikakur för att den ska försvinna, att ta ut spiralen borde inte vara nog. Har jag haft en infektion eller vad tror ni?Förvånad

• Darling1980
    Fritiofini skrev 2011-04-11 19:21:09 följande:
    Hur känns det? Var får du ont? Hur vevt du att det är spiralen som skaver?
    Ifrågasätter inte, är uppriktigt nyfiken, då jag själv har spiral sedan ett år och ibland haft lite ont, speciellt då jag gått mycket.

Är ingenting nytt för mig att spiralen kan öka risken med infektion då den ändå ligger i livmodersöppningen som normalt skulle vara lite mer sluten om spiralen inte låg där och "skaver". De brukar säga att det är ca 10% som inte klarar av att ha spiralen av olika anledningar.
  • Anonym

Från Gynekologen.nu
    år 2007

FRÅGA:
    Hej!
    Jag är 32 år och har fått två barn. Har nu en kopparspiral. Efter ett par månader med den började jag få mellanblödningar och en del klåda/obehag. Var nyss hos gynekolog för att kontrollera detta. Gynekologen sade att jag hade vita blodkroppar i slidan och att livmodertappen var lite irriterad. Fick penicillin för detta. Han sa att det inte var något att oroa sig för och att allt annat såg bra ut. Jag förstår ändå inte vad denna infektion är? Jag tyckte inte jag fick något bra svar heller. Han sa också att han kunde se lite vätska i buken med ultraljudet, men det var inom normalgränsen och inget farligt. Har jag aldrig hört talas om?
    loppan
    32 år

SVAR:
    Hej loppan
    Det är inte ovanligt att det blir lite irriterat på livmodertappen i samband med att man bär en spiral. Oftast är det inte fråga om en infektion utan snarare att bakteriefloran i slidan störs. Då kan man få behandling med ett slags antibiotika för att försöka normalisera balansen i slidan. Då brukar också blödningstrasslet minska också. Detta kan komma tillbaka någon enstaka gång eller men oftast blir du helt botad av behandlingen. Får du mycket bekymmer av den här typen kanske du får fundera på ett annat preventivmedel. Men det får tiden utvisa.
    Lite vätska i buken har vi ofta i samband med mens och med ägglossning. Helt normalt alltså.
    Hälsningar Ingela

• helene306
    Anonym (orolig!) skrev 2011-04-15 01:44:50 följande:
    Oh no! Jag gick med den här molande värken i nästan två årRynkar på näsan. Gick och kollade upp det ett antal gånger hos tre olika BM men ingen hittade något fel, dock tog ingen av dem sänkan på mig. Tillslut fick jag nog (ca en månad sen nu) och tog ut spiralen. Smärtan försvann efter att jag tagit ut den, frågade BM om något såg konstigt ut men den verkade ha suttit som den skulle. Om det var en infektion borde det väl krävas en antibiotikakur för att den ska försvinna, att ta ut spiralen borde inte vara nog. Har jag haft en infektion eller vad tror ni?Förvånad
    Du har med all säkerhet inte haft en infektion. En spiral är ju något främmande för kroppen och kroppen kan vilja göra sig av med såna främmande saker. Din livmoder ar säkert "jobbat med att försöka stöta ut" det som är främmande (nu låter detta jättegrovt och farligt men jag hittar inget bättre ord). Eftersom smärtan försvann när spiralen togs ut har inte livmodern något att bli av med. Det som är främmande är borta och smärtan försvinner.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (orolig!)
    helene306 skrev 2011-04-15 13:15:54 följande:
    Du har med all säkerhet inte haft en infektion. En spiral är ju något främmande för kroppen och kroppen kan vilja göra sig av med såna främmande saker. Din livmoder ar säkert "jobbat med att försöka stöta ut" det som är främmande (nu låter detta jättegrovt och farligt men jag hittar inget bättre ord). Eftersom smärtan försvann när spiralen togs ut har inte livmodern något att bli av med. Det som är främmande är borta och smärtan försvinner.
    Tack för svaret Glad känns mycket lugnare nu!
Svar på tråden Varning för spiral!