mianyckelpiga skrev 2011-04-03 10:43:59 följande:
Vår yngsta har haft hög feber sedan i fredags. Febern har pendlat mellan 39 och 39,7. Imorse hade han 40,0 direkt när han vaknade. Han är vanligtvis en mycket glad och nöjd pojke som i stort sett aldrig gråter, men nu gnyr, gråter eller gnäller han hela tiden. Gör oss egentligen inget, men nämner det som en förklaring av hans allmäntillstånd. Han leker vanligtvis gärna på golvet och kryper efter storebror, men nu vill han bara vara i famnen och lutar huvudet mot vårt bröst. Vet att barn får mycket högre feber än vuxna, men under 3 dagar? Borde febern inte gå ner lite iallafall? Tycker inte att febernedsättande ger så tydligt resultat. Ska jag ger honom ändå? Behöver vi kontakta sjukvård?
Det är inte ovanligt att feber håller i sig och att barn har högre feber än vuxna. Jag skulle i detta läge om det hade varit mitt barn givit alvedon och ipren regelbundet under två dygn, det finns studier som talar för att att det är bättre att hålla en normal temp/hålla den stabil än att den sticker iväg då och då.
Alvedon har inte samma verkningsmekanism och därför kan man kombinera läkemedel för att uppnå en bra effekt, det finns ingen anledning att ge en halvtaskig dos då och då.
Eftersom jag inte vet vad din gosse väger så räknar jag på 10 kg, vi på barnkliniken ger alvedon/ipren upp till 20 mg/kg x 10 kg= 200 mg/24 mg/ml = 8.3 ml.. detta är således MER än vad som står på flaskan. Ipren och
08.00 200 mg Alvedon
11.00 200 mg Ipren
14.00 200 mg Alvedon
17.00 200 mg Ipren
20.00 200 mg Alvedon
23.00 200 mg Ipren
02.00 200 mg Alvedon
05.00 200 mg Ipren