• mianyckelpiga

feber hos 10-mån, behöver råd

Vår yngsta har haft hög feber sedan i fredags. Febern har pendlat mellan 39 och 39,7. Imorse hade han 40,0 direkt när han vaknade. Han är vanligtvis en mycket glad och nöjd pojke som i stort sett aldrig gråter, men nu gnyr, gråter eller gnäller han hela tiden. Gör oss egentligen inget, men nämner det som en förklaring av hans allmäntillstånd. Han leker vanligtvis gärna på golvet och kryper efter storebror, men nu vill han bara vara i famnen och lutar huvudet mot vårt bröst. Vet att barn får mycket högre feber än vuxna, men under 3 dagar? Borde febern inte gå ner lite iallafall? Tycker inte att febernedsättande ger så tydligt resultat. Ska jag ger honom ändå?  Behöver vi kontakta sjukvård?

• Svar på tråden feber hos 10-mån, behöver råd
  • Flickan och kråkan

Jag hade kontaktat vården om han har feber fortfarande i morgon. Med största sannolikhet är det något skojigt virus som kan sitta i länge men man ska alltid kolla upp med små barn när febrn inte släpper på ett par dagar så det inte beror på en bakterieinfektion som behöver behandlas.

• Tjatte

Vad ger ni för febernedsättande? Ipren har bättre effekt på barns feber än Alvedon. Går inte febern ned alls med febernedsättande? Det kan i så fall vara ett tecken på bakteriell infektion och i så fall behöver ni uppsöka vård för behandling. Det är viktigt att ge febernedsättande med lagom intervall (4-6 tim) och inte låta febern bryta igenom innan man ger mer läkemedel. Låter man febern stiga för mycket krävs högre dos för att få ned den igen.

Får han i sig tillräckligt med vätska? Amma eller ge flaska oftare än annars. Om han inte är sugen så ge lite men ofta. Vatten är helt ok, men det är viktigt att han får i sig något som har lite mer energi, t ex fruktdryck eller liknande. Kissar han som vanligt?

Har inte febern gått ner under dagen tycker jag att ni ska kontakta vårdcentralen imorgon.

• mianyckelpiga

Han dricker välling och vatten och åt även igår. Ska försöka få i honom lite mat nu. Är hängig, men sover dåligt. Han får Alvedol stol-piller.

• ApelsinKiwiBanan
    mianyckelpiga skrev 2011-04-03 10:43:59 följande:
    Vår yngsta har haft hög feber sedan i fredags. Febern har pendlat mellan 39 och 39,7. Imorse hade han 40,0 direkt när han vaknade. Han är vanligtvis en mycket glad och nöjd pojke som i stort sett aldrig gråter, men nu gnyr, gråter eller gnäller han hela tiden. Gör oss egentligen inget, men nämner det som en förklaring av hans allmäntillstånd. Han leker vanligtvis gärna på golvet och kryper efter storebror, men nu vill han bara vara i famnen och lutar huvudet mot vårt bröst. Vet att barn får mycket högre feber än vuxna, men under 3 dagar? Borde febern inte gå ner lite iallafall? Tycker inte att febernedsättande ger så tydligt resultat. Ska jag ger honom ändå?  Behöver vi kontakta sjukvård?
    Det är inte ovanligt att feber håller i sig och att barn har högre feber än vuxna. Jag skulle i detta läge om det hade varit mitt barn givit alvedon och ipren regelbundet under två dygn, det finns studier som talar för att att det är bättre att hålla en normal temp/hålla den stabil än att den sticker iväg då och då.

Alvedon har inte samma verkningsmekanism och därför kan man kombinera läkemedel för att uppnå en bra effekt, det finns ingen anledning att ge en halvtaskig dos då och då.

Eftersom jag inte vet vad din gosse väger så räknar jag på 10 kg, vi på barnkliniken ger alvedon/ipren upp till 20 mg/kg x 10 kg= 200 mg/24 mg/ml = 8.3 ml.. detta är således MER än vad som står på flaskan. Ipren och

08.00 200 mg Alvedon
    11.00 200 mg Ipren
    14.00 200 mg Alvedon
    17.00 200 mg Ipren
    20.00 200 mg Alvedon
    23.00 200 mg Ipren
    02.00 200 mg Alvedon
    05.00 200 mg Ipren
  • ApelsinKiwiBanan

Som någon tidigare skrivit är det viktigt att han får i sig vätska, allt är tillåtet :) ni vill få ett par kissblöjor per dygn.

• mianyckelpiga

Tack för hjälpen! Vi har bara Alvedon stol-piller hemma men får be sambon handla flytande Alvedon och Ipren när han åker hem.

• anju79

Efter 3 dagars hög feber som inte viker på febernedsättande bör man kontakta sjukvården

• mandelblomma

skulle också som ovan varva med Ipren som ofta har en bättre febernedsättande effekt.
    Så länge han får i sig vätska och svarar på medicinen och är pigg skulle jag inte oroa mig.

• Millans hustru

ring o rådgör med sjukvårdsupplysningen, det brukar hjälpa en att avgöra. det låter inte ovanligt, men kan vara skönt att kolla av. hoppas det vänder fort!

• ApelsinKiwiBanan
    mianyckelpiga skrev 2011-04-03 11:27:57 följande:
    Är det bättre med flytande Alvedon och Ipren än stol-piller?
    Spelar ingen större roll egentligen men flytande är lättare att dosera korrekt, rektala suppar är kanske bättre om man har ett barn som inte uppskattar smaken :)
  • Madame Mom

Har inte läst de andra svaren så kanske har någon redan skrivit det jag skriver... :)

Som jag uppfattar TS så verkar han inte görkyld eller så och då tycker jag det låter som tredagarsfeber..  Hög feber i ganska exakt tre dygn som sen försvinner lika fort som den dök upp. När febern väl försvinner så dyker det upp utslag över kroppen..  Helt ofarligt, men kan lätt oroa föräldrar i och med den höga febern.... 

Men febernedsättande i rimliga doser är bra. Finns dock ingen anledning att barnet promt MÅSTE vara feberfri om han/hon inte är väldigt påverkad av det. 40 graders feber är mycket på vuxna men ett barn får lätt den temperaturen.
    Vätska är det som är viktigast när tempen stiger så satsa på nåt han gillar, så att han verkligen får i sig ordentligt..

Tror inte det är nåt allvarligt med din pojke..  Rätt vad det är så är han som vanligt igen... :)

• mianyckelpiga
    Madame Mom skrev 2011-04-03 11:42:39 följande:
    Har inte läst de andra svaren så kanske har någon redan skrivit det jag skriver... :)

Som jag uppfattar TS så verkar han inte görkyld eller så och då tycker jag det låter som tredagarsfeber..  Hög feber i ganska exakt tre dygn som sen försvinner lika fort som den dök upp. När febern väl försvinner så dyker det upp utslag över kroppen..  Helt ofarligt, men kan lätt oroa föräldrar i och med den höga febern.... 

Men febernedsättande i rimliga doser är bra. Finns dock ingen anledning att barnet promt MÅSTE vara feberfri om han/hon inte är väldigt påverkad av det. 40 graders feber är mycket på vuxna men ett barn får lätt den temperaturen.
    Vätska är det som är viktigast när tempen stiger så satsa på nåt han gillar, så att han verkligen får i sig ordentligt..

Tror inte det är nåt allvarligt med din pojke..  Rätt vad det är så är han som vanligt igen... :)
    Han är lite snorig, men genomskinligt snor inte gulgrönt. Har gett Alvedon nu och han har somnat. Får prova feber igen när han vaknar för att se om det gett effekt.
  • mandelblomma
    mianyckelpiga skrev 2011-04-03 11:27:57 följande:
    Är det bättre med flytande Alvedon och Ipren än stol-piller?
    den enda fördelen - förutom att det kan vara olika lätt att ge dem- är att kroppen tar upp Alvedon fortare oralt än i rumpan :)
  • mianyckelpiga

Han vaknade nu och febern hade gått ner till 38,3. Jag ska alltså fortsätta att ge Alvedon under dagen?

• ApelsinKiwiBanan
    mianyckelpiga skrev 2011-04-03 13:00:21 följande:
    Han vaknade nu och febern hade gått ner till 38,3. Jag ska alltså fortsätta att ge Alvedon under dagen?
    Ja, fortsätt att ge han alvedon regelbundet under minst ett dygn. Det är ingen fara att ge alvedon/ipren regelbundet under en begränsad period förutsatt att man är "friskt" för övrigt, kroppen mår sämre av ev. febertoppar.
  • mianyckelpiga
    ApelsinKiwiBanan skrev 2011-04-03 13:11:31 följande:
    Ja, fortsätt att ge han alvedon regelbundet under minst ett dygn. Det är ingen fara att ge alvedon/ipren regelbundet under en begränsad period förutsatt att man är "friskt" för övrigt, kroppen mår sämre av ev. febertoppar.
    Ok! Tack så mycket för alla råd!
Svar på tråden feber hos 10-mån, behöver råd