Inlägg från: mianyckelpiga |Visa alla inlägg
  • mianyckelpiga

feber hos 10-mån, behöver råd

Vår yngsta har haft hög feber sedan i fredags. Febern har pendlat mellan 39 och 39,7. Imorse hade han 40,0 direkt när han vaknade. Han är vanligtvis en mycket glad och nöjd pojke som i stort sett aldrig gråter, men nu gnyr, gråter eller gnäller han hela tiden. Gör oss egentligen inget, men nämner det som en förklaring av hans allmäntillstånd. Han leker vanligtvis gärna på golvet och kryper efter storebror, men nu vill han bara vara i famnen och lutar huvudet mot vårt bröst. Vet att barn får mycket högre feber än vuxna, men under 3 dagar? Borde febern inte gå ner lite iallafall? Tycker inte att febernedsättande ger så tydligt resultat. Ska jag ger honom ändå?  Behöver vi kontakta sjukvård?

• Svar på tråden feber hos 10-mån, behöver råd
  • mianyckelpiga

Han dricker välling och vatten och åt även igår. Ska försöka få i honom lite mat nu. Är hängig, men sover dåligt. Han får Alvedol stol-piller.

• mianyckelpiga

Tack för hjälpen! Vi har bara Alvedon stol-piller hemma men får be sambon handla flytande Alvedon och Ipren när han åker hem.

• mianyckelpiga
    Madame Mom skrev 2011-04-03 11:42:39 följande:
    Har inte läst de andra svaren så kanske har någon redan skrivit det jag skriver... :)

Som jag uppfattar TS så verkar han inte görkyld eller så och då tycker jag det låter som tredagarsfeber..  Hög feber i ganska exakt tre dygn som sen försvinner lika fort som den dök upp. När febern väl försvinner så dyker det upp utslag över kroppen..  Helt ofarligt, men kan lätt oroa föräldrar i och med den höga febern.... 

Men febernedsättande i rimliga doser är bra. Finns dock ingen anledning att barnet promt MÅSTE vara feberfri om han/hon inte är väldigt påverkad av det. 40 graders feber är mycket på vuxna men ett barn får lätt den temperaturen.
    Vätska är det som är viktigast när tempen stiger så satsa på nåt han gillar, så att han verkligen får i sig ordentligt..

Tror inte det är nåt allvarligt med din pojke..  Rätt vad det är så är han som vanligt igen... :)
    Han är lite snorig, men genomskinligt snor inte gulgrönt. Har gett Alvedon nu och han har somnat. Får prova feber igen när han vaknar för att se om det gett effekt.
  • mianyckelpiga

Han vaknade nu och febern hade gått ner till 38,3. Jag ska alltså fortsätta att ge Alvedon under dagen?

• mianyckelpiga
    ApelsinKiwiBanan skrev 2011-04-03 13:11:31 följande:
    Ja, fortsätt att ge han alvedon regelbundet under minst ett dygn. Det är ingen fara att ge alvedon/ipren regelbundet under en begränsad period förutsatt att man är "friskt" för övrigt, kroppen mår sämre av ev. febertoppar.
    Ok! Tack så mycket för alla råd!
Svar på tråden feber hos 10-mån, behöver råd