DaVinci skrev 2011-04-12 22:28:41 följande:
Kostar det något att inseminera i Sverige? Danmark? Vad brukar "slutsumman" hamna på=
I Sverige är det olika mellan olika landsting, tror jag. Jag har bestämt för mig att Umeå tar betalt, i alla fall om man inte har något konstaterat medicinskt fel, men jag kan inte svära på det. jag tror att det finns en lista under Planerar barn - regnbågsfamiljen om priser och villkor i olika landsting/sjukvårdsregioner.
I Danmark kostar det, ja. Det skiljer sig från klinik till klinik. Rent allmänt brukar läkarklinikerna vara billigare än barnmorskeklinikerna. Extra tillägg om man vill ha id-release. Det finns också en lista där ute någonstans.
CFC (läkarklinik) tar 2 300 dkk för en insemination med donatorsäd. Storkkliniken (barnmorskeklinik) tar 4 000 dkk för en insemination med anonym donatorsäd, 5 900 dkk för en insemination med donatorsäd med id-release.
Vissa kliniker tar betalt för ett journalsamtal, andra gör det inte. Vad slutpriset landar beror på vilken klinik du väljer, om du vill köpa egen sperma direkt från banken, var du bor i Sverige, och växelkursen. Samt givetvis hur många försök du behöver göra.