• Anonym (Vill bli mamma)

Insemenation

Hur gör man som lesbiskt par för att bli mamma ?

Hur bestämmer man vem som ska bära barnet ?
    Använder man ägg från den bärande mamman, i så fall kommer ju barnet vara ganska likt den biologiska mamman.
    Måste man ingå partnerskap?
     Kan man göra insemenation i sverige eller måste man åka till Danmark?
    Kan man välja en svensk donator ?
    Hur blir det om den biologiska mamman skulle gå bort tex, får den andra mamman barnet då ?
    Om man skiljer sig vad händer med barnet då ?
    Har den icke biologiska mamman några rättigheter ?

• Svar på tråden Insemenation
  • sahara sahara

Först behöver man en donator. Antingen inseminerar på klinik i Sverige eller utomlands, eller så gör man  det hemma med hjälp av en donator som man känner eller har träffat via annons. Man kan göra det i Sverige om man uppfyller kraven som klinikerna/landstingen/sjukvårdsregionerna ställer upp. Om man inte gör det, eller inte vill/orkar/hinner stå i kö, så åker man utomlands, förslagsvis till Finland eller Danmark. I Sverige är alla donatorer öppna, det vill säga att barnet kan ta reda på donatorns identitet. I Danmark får man välja på barnmorskeklinikerna, medan läkarna bara använder sig av sperma från anonyma donatorer.

Hur man bestämmer vem som ska bära barnet varierar från par till par. Lite beror det nog också på om man vill ha fler barn, och i så fall turas om. Vissa börjar med den som är äldst. Vissa börjar med den som helst vill. Vissa börjar med den som har längtat mest. Vissa par börjar *inte* med den som har längtat längst. Vissa tittar på förutsättningar, som sjukdomar och så vidare. Vissa tänker ekonomiskt. Det finns inget lätt svar på den frågan och framför allt inget som passar alla.

De allra, allra flesta börjar med insemination, inte IVF. Den bärande mamman är alltså både biologisk och genetisk mamma. I Sverige får man inte ta emot både donerade ägg och donerade spermier, så vill/behöver man det måste man ta sig utomlands. Barnet kan bli rätt likt den biologiska mamman, förstås, men behöver inte bli det, precis som vilket barn som helst. Man kan få/få välja en donator som påminner om den andra mamman i färger. Utomlands kan man välja donator själv på spermabanken utifrån ganska omfattande profiler och i många fall även ett foto.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "svensk donator". Jag antar att de allra flesta som donerar i Sverige är svenskar. I Danmark vet jag inte om man specifikt kan begära en svensk donator.

Ni måste inte gifta er för att bli föräldrar. I vissa sjukvårdsregioner är det dock krav på att ni ska ha bott ihop en viss tid innan ni får hjälp. Om ni däremot inseminerar hemma eller utomlands måste ni vara gifta för att mamman som inte har burit barnet ska få adoptera.

Om man inseminerar på klinik i Sverige fastställs föräldraskapet, och därefter har mammorna samma rättigheter och skyldigheter gentemot barnet.

Om man har inseminerat hemma eller på klinik utomlands har barnet ingen rätt till sin ickebiologiska mamma förrän adoptionen har gått igenom. Om biomamman skulle dö innan adoptionen har gått igenom finns det en chans att den andra mamman får bli familjehem till barnet, om hon blir godkänd, men hon får inte adoptera. Om man skiljer sig innan adoptionen har gått igenom är/blir biomamman ensam förälder. Den andra mamman har inga rättigheter och inga skyldigheter. Hon är helt enkelt inte förälder.

Har jag missat något? Fråga gärna igen i så fall.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Anonym (Vill bli mamma)

Tackar, de var väldigt utförligt och bra svar, de stillade lite frågor i alla fall
    Tack 

• sahara sahara

Varsågod. Det finns mycket information att hämta och människor att hänga med under Planerar barn - regnbågsfamiljen, och Förälder - regnbågsfamiljen.

• DaVinci

Kostar det något att inseminera i Sverige? Danmark? Vad brukar "slutsumman" hamna på=

• sahara sahara
    DaVinci skrev 2011-04-12 22:28:41 följande:
    Kostar det något att inseminera i Sverige? Danmark? Vad brukar "slutsumman" hamna på=
    I Sverige är det olika mellan olika landsting, tror jag. Jag har bestämt för mig att Umeå tar betalt, i alla fall om man inte har något konstaterat medicinskt fel, men jag kan inte svära på det. jag tror att det finns en lista under Planerar barn - regnbågsfamiljen om priser och villkor i olika landsting/sjukvårdsregioner.

I Danmark kostar det, ja. Det skiljer sig från klinik till klinik. Rent allmänt brukar läkarklinikerna vara billigare än barnmorskeklinikerna. Extra tillägg om man vill ha id-release. Det finns också en lista där ute någonstans.

CFC (läkarklinik) tar 2 300 dkk för en insemination med donatorsäd. Storkkliniken (barnmorskeklinik) tar 4 000 dkk för en insemination med anonym donatorsäd, 5 900 dkk för en insemination med donatorsäd med id-release.

Vissa kliniker tar betalt för ett journalsamtal, andra gör det inte. Vad slutpriset landar beror på vilken klinik du väljer, om du vill köpa egen sperma direkt från banken, var du bor i Sverige, och växelkursen. Samt givetvis hur många försök du behöver göra.
  • Anonym (Mee)

Vilken bra tråd :)  Ville också veta då jag o min sambo börjat prata om  barn. Men vilka regler för adoption finns?? Hon ska bära barnen då jag redan har 2 barn sedan tidigare.. Tänkte vända oss i Dk. Tacksam för svar.. 

• Anonym (Mee)

En fråga till: Vart vänder man sig för att träffa/lära känna andra par?? Känner mig ibland lite ensam i att leva med en annan kvinna då de flesta omkring oss lever Man/kvinna... saknar nån att prata med..

• sahara sahara

Regler för adoption? Menar du närståendeadoption efter insemination i Danmark. Ni ska ha en stabil relation och vilja dela föräldraskapet. Annars vet jag faktiskt inte riktigt. Om mamman som burit barnet rekommenderar det så ska det mycket till för att socialtjänsten ska anse att det är olämpligt. Barnet ska ju bo hos er båda oavsett om adoptionen går igenom eller inte. Eventuellt att det kan ligga er i fatet om du är straffad, men det beror ju på. Är du orolig för något specifikt kan du ju ringa dem och fråga i förväg.

Angående var man träffar andra par... Det beror på var du bor. I Stockholm och Malmö (och kanske på andra ställen också?)  finns det öppna förskolor för regnbågsfamiljer. Dit är man välkommen även om man bara är i planeringsstadiet. Annars är vi rätt många familjer här på FL.

Svar på tråden Insemenation