• Klurix

Tyst och stilla på samlingen

Vilka sätt tar ni som förskollärare till för att samlingen på förmiddagen på dagis ska bli så lyckad som möjligt? På mitt barns dagis har de använt sig av tvivelaktiga metoder som de nu fått backning på när de uppdagats. Nu gör de såhär istället: om ett barn har svårt att sitta still, är rastlöst eller inte vill lyssna får barnet hämta en stol att sitta på i ringen, istället för att sitta på golvet. Jag upplever detta som utpekande och undrar varför de inte tar barnet (3-5 år) i knät, brevid sig eller har samling ute istället. Kanske är samlingen för lång? Tråkig? Måste alla vara med? Vad gör ni när samlingen blir för "stökig"?

• Svar på tråden Tyst och stilla på samlingen
  • Medusan

Puffar lite då jag tycker att detta är en intressant fråga. Har en son som tycker att samling är pest och pina nämligen och jag förstår honom (tycker inte heller att den är är upplagd på ett bra sätt för de små)...

• Aurora Borealis

Jag tror att det är mycket olika på olika ställen, och det finns ju inget som fungerar på alla barn utan man måste anpassa sig efter varje situation.

På förskolan jag arbetar på så försöker vi sitta nära de barn som har "myror i brallan", ha de i knät osv. Och om det är barn som är nyligen inskolade eller har särskilda behov så tvingar vi inte dem att sitta still utan de får vandra runt lite om de inte stör de andra barnen. Om de stör så får en pedagog gå iväg med det barnet.

Varför tycker du att det är fel att de sätter honom på en stol? Det kanske hjälper honom att koncentrera sig på samlingen? Eller ser han det som ett straff?

• moohl

Tycker det är helt fel att sätta honom på en stol! Det är verkligen att peka ut honom!
    Självklart får man anpassa samlingen efter de barn man har i gruppen. Om man har ett barn som har svårt att sitta still så är det första steget att sätta honom/henne i knät eller sätta sig brevid.

Om det inte hjälper så får man fundera över upplägget på samlingen; är den för lång/tråkig, passar den kanske bara några barn osv.. Det kan vara bra att under en period ha kortare samling så barnet inte hinner tröttna, eller så kan man dela upp barngruppen och ha två samlingar. Om det är färre barn i gruppen så har man större möjlighet att uppmärksamma alla barn.

Har fått ett tips från en specialpedagog att om det är barn som lätt tappar fokus så ska det "hända" mycket, lite fart och fläkt så att det hela tiden är spännande.

Hos oss är föräldrar alltid välkomna att vara med på samlingen om de vill. Då får man mer inblick i hur saker och ting fungerar.

• CeciliaMaria82

På min förskola så sätter vi barn på stolen och inte iknät eftersom barnen ser det som en belöning att sitta i knät eller bredvid fröken. De som inte kan sitta stilla får helt enkelt gå ut eller sitta på en stol De som uppför sig blir lidande om det ligger någon i samlingen och omar sig, pratar när den inte ska och allment stör. På en stol är det svårare att inte sitta stil!

• enny signatur
    CeciliaMaria82 skrev 2011-05-05 09:26:18 följande:
    På min förskola så sätter vi barn på stolen och inte iknät eftersom barnen ser det som en belöning att sitta i knät eller bredvid fröken. De som inte kan sitta stilla får helt enkelt gå ut eller sitta på en stol De som uppför sig blir lidande om det ligger någon i samlingen och omar sig, pratar när den inte ska och allment stör. På en stol är det svårare att inte sitta stil!
    men blir det inte just ett utpekande?
  • Ramborg

Bättre med utpekande än belöning när man inte uppför sig, tycker jag...

• enny signatur
    Ramborg skrev 2011-05-05 10:08:15 följande:
    Bättre med utpekande än belöning när man inte uppför sig, tycker jag...
    Själv tycker jag det de vuxnas ansvar att se till så ingaet av det behöver ske.
  • Lizette4barn

Vilka stora krav på små barn. Att oma sig. Skulle det vara så farligt ? Det är pedagogernas uppgift att se till att samlingen funkar. Jag skulle inte tycka att det är ok om mina barn fick sitta på en stol och bli utpekade.

• Ninnanna

Långa tråkiga samlingar förstör det lustfyllda lärandet och är dålig pedagogik tycker jag.  Straffa barn som ålar sig är inte okej  och som förälder hade jag aldrig accepterat det.

Enligt läroplanen ska förskolan anpassa sig efter barnen och det betyder att man oftast behöver dela upp i flera små grupper.  Om jag samlar barn och inte kan fånga deras uppmärksamhet så är det mig det är fel på - inte barnen!

• Gurkan

Distrahera brukar vara den bästa metoden eller att helt enkelt göra samlingen lite kortare de dagar då det är extra myror i brallan.
    Men annars kan man ju faktiskt avbryta det man håller på med och slänga i gång lite musik och dansa loss ordentligt till en låt och sedan sätta sig igen och se om det går bättre. Eller kanske börja på med en improviserad saga där och då med de saker man har framför sig. Det brukar kunna få de med mest myror i brallan att sitta still speciellt om man involvera dem genom att hämta saker eller hjälpa berättelsen vidare.

Samlingarna måste inte följa vad man har tänkt sig att de ska innehålla. Ibland får man kasta ut allt genom fönstret om man inte märker att det fungerar och testa något annat.

Har man någon som man vet har väldigt svårt med att klara av att sitta still och som kanske trissar upp stämningen så ser man ju till att dela upp gruppen  i mindre grupper och låta det barnet vara med i den minsta gruppen och sen får man prata om det med barnen och lägga upp en strategi tillsammans med dem. om Lotta till exempel känner att nu klarar hon inte att sitta still längre så kanske det räcker om hon går ut ur rummet och går ett varv på förskolan och sen kommer tillbaka och sätter sig.

Allt beror ju på om vi pratar bara någon gång då och då för det har ju alla barn beroende på vad som händer i deras liv eller om de bara har extra mycket energi eller om vi pratar om barn som oftare har svårt att sitta still. då får man komma på ett annat upplägg. Man kan faktiskt lära sig genom att gå runt med :)

Svar på tråden Tyst och stilla på samlingen