• Anonym (Trött mamma)

varför sover mitt barn så oroligt?

Hej!

Jag vet att det händer mycket i små barns liv och därför kan sömnen ofta bli rubbad men sen min son föddes för snart ett år sedan går gångerna han sovit mer än 3,5 timme i sträck att räkna på händerna. Altl som oftast vaknar han eller så skriker han utan att riktigt vakna varann-var tredje timme nätterna igenom. Ibland så ofta som varannan timme och några gånger ibland vaknar han en gång i timmen.

Till för några månader sedan sov han i vår säng men han valde sedan att själv sova i sin egen säng och han sover nu i egen säng i rummet jämte vårt. Till en början med funkade det jättebra och sonen hade nog tre-fyra nätter i sträck där han sov tre-fyra timmars pass innan han vaknade men så gick det utför igen. Han slutade självmant att äta på nätterna för någon månad sedan så hungrig är han inte.

Han somnar omkring kl 19 på kvällen och vid 4-4.30 varje morgon vaknar han nästan alltid och då får man lyfta över honom till oss för han kommer inte till ro i sin egen säng. Sen vaknar han allt mellan 5 och 6 för morgonen, sover han till kl 7 är det sovmorgon!

Dagtid sover han oftast två gånger ena gången en halvtimme och den andra gången 1-1.5 timme (och även här vaknar han nästan alltid en eller två gånger under vilan och är defintivt inte utvilad utan skriker av trötthet så man får söva om honom). Vi har försökt med en gång per dag men han är inte redo för det än.

Vi börjar bli jättetrötta både jag och sonens pappa. Vi hjälps åt på nätterna och på kvällarna och på helgerna men det sliter ju på oss båda två.

Finns det något vi kan göra? Eller är det bara att vänta ut sonen?
    Borde jag ge välling vid 4 tiden på morgonen för att han ska sova längre på morgonen? Sista vällingen får han strax innan han somnar vid kl 19 på kvällen. Kanske blir för långt mellan målen?

Det hade varit okej artt han vaknade vid kl 5 på morgonen om man bara fått sova på nätterna men med två-tre-fyra-fem uppvak per natt så är man så trött att man inte orkar mycket på dagarna.
    Inte heller är sonen alltid pigg på dagarna heller efter en stökig natt. Gnällig och klängig.

Annars är han pigg och glad, utåtriktad och aktiv. Äter väldigt bra och i stort sett allt och verkar inte ha problem med magen eller med gaser. Det enda som egentligen krånglar är just sömnen.

• Svar på tråden varför sover mitt barn så oroligt?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Någonstans mellan ett och ett och ett halvt år brukar de flesta barn bara behöva en vila per dag. Så jag kan gott tänka mig att han behöver sina två vilor ett tag till. Totalt brukar det röra sig om 12-14 timmars sömn per dygn, enligt min erfarenhet, vilket verkar vara vad han sover.

Jag brukar rekommendera att man funderar på rutinerna under dagen när sömnen är ett problem. Jag har dock svårt att se att han skulle vara hungrig, precis som du resonerar, och sover tillräckligt mycket gör han (oftast elva timmar nattetid och resterande på dagen). Uppenbarligen har ni dessutom utvecklat rutiner för sömnen, då han tycks somna samma tid varje kväll.

Då är mitt råd att se över hur aktiviteterna ser ut dagligen. Att komma ut två gånger om dagen gynnar sömnen positivt. Att få leka och springa omkring i en park, till exempel, frigör en massa energi och gör både kroppen och själen gott.

För övrigt är det bra om man planerar så att tillvaron blir dräglig för hela familjen. Somnar han bra i sin egen säng är det toppen. Jag kan inte tala mig varm nog om vikten av att låta sitt barn somna själv, då det ger trygghet när barnet vaknar sen igen (vilket de gör flera gånger per natt).
    Oftast sover de flesta barn bra första delen av natten. Efter midnatt kommer det dock som ett brev på posten att sömnen blir orolig tills barnet vaknar för dagen. Barns sömncykel ser annorlunda ut än vuxnas, vilket gör att de kan vakna flera gånger per natt ganska länge.

Så, under tiden ni "väntar ut" er son rekommenderar jag att ni planera ert liv så att ni åtminstone får sova dåligt heller än inte alls. Upplever ni att det blir ohållbart i längden, så tycker jag att ni pratar med ert BVC och får hjälp som passar er.

MVH Christine

Svar på tråden varför sover mitt barn så oroligt?