Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

Docka som ska ammas

eeh... hur är detta sjukt?!
    Det är ju så det går till! Helt ok med leksaker som simulerar verkligheten, även om jag personligen kan tycka att det är onödigt, men så är det ju med de flesta leksaker. Min dotter ammar sina dockor ändå, eftersom hon har sett mig göra så med lillasyster. Jag tycker nämligen inte att det är sjukt att amma utan tvärtom mycket naturligt att ge min bebis mat.

Ärligt talat tycker jag att det är sjukare med dockor som skriker tills de får en napp i munnen.

• vittra

Förövrigt har ju genusdiskussionen gått ett steg för långt om man, som Pernikliski, påstår att det "bibehåller och förstärker de tröttsamma könsstereotyperna".

Ja för det är ju så förlegat att amma, så stenåldern liksom. Alla kvinnor borde stympa bort brösten så vi fårt bort de här hemska könsrollerna.

• vittra

Min dotter brukar iofs kissa sina dockor på pottan, men ser ärligt inte riktigt kopplingen till löspenis...

• vittra
    Sephrenia skrev 2011-04-05 20:07:41 följande:
    Jag kommer kanske inte själv amma om jag nu skaffar barn då JAG har det kopplat till sexuallitet då jag är mycket för vidrörning av bröstvårtor under sex men jag skulle försöka.

Om små barn får reda på vart maten kommer ifrån och vad som egentligen är naturligt är ska det vara tabu bara för jag anser att det är erotiskt för mig? 
    Va? Typ alla kvinnor gillar väl att det pillas på bröstvårtorna under sex, har väl knappast med amning att göra!
    Man torde ju kunna skilja på en sexuell situation där en annan vuxen leker med bröstvårtan på ett upphetsande sätt, och när ett spädbarn ammar för att få mat.

Sen är det väl nog rätt vanligt att man under amningsperioden känner att bröstet mest är för amning och inte för njutningssyfte vid sex, allra helst då det ofta sprutar mjölk till höger och vänster
  • vittra
    morochmer skrev 2011-04-05 20:10:03 följande:
    Vad har du inte gjort med din mun då? kanske tagit en och annan snorre i den? kan du pussa ditt barn då?
    Hahaha
  • vittra
    Sephrenia skrev 2011-04-05 20:14:47 följande:
    Och hur ska jag som aldrig ammat veta att det inte känns likadant när en karl sitter fast med munnen i bröstet och ett barn gör det? 
    Det var min åsikt men jag kommer inte pracka den på något barn det va vad jag ville få sagt som tydligen helt förbisågs.
    För att man har inte sex när man ammar.
    Men det låter ju bra att barn får amma i alla fall
  • vittra

Jag tycker visserligen också att många av de leksaker som finns idag faktiskt begränsar barnets möjlighet till fantasi och fantasilek vilket är något väldigt viktigt! Det finns ofantligt många "onödiga" leksaker, typ alla leksaker faktiskt. Förr lekte man med kottar och pinnar, eller hur var det nu? Dockorna var sydda i enkla tygstycken med lite stoppning. Annat är det nu för tiden! Men ärligt talat är det ju inte det som diskussionen handlar om, leksaker är inte sjuka, vidriga, osmakliga eller sexualiserande bara för att de är onödiga.

• vittra
    puss skrev 2011-04-06 09:15:15 följande:
    det står dig helt fritt att köpa kottar och pinnar till dina barn.
    man MÅSTE inte köpa allt som finns.
    Fast det behöver jag ju inte köpa, bara att gå utanför dörren ju
    Men de har massor av "vanliga" leksaker också, dock inga hav av dem för det försöker vi undvika. Och äldsta dottern ammar ändå sina dockor så det är ju som lite svårt att hindra henne i denna sexualiserande akt!
  • vittra
    Lavish skrev 2011-04-06 09:58:30 följande:
    Jo jag håller med. Vissa leksaker är väldigt begränsande i att de är så övertydliga med precis vilka lekar man ska leka med dem. Fast dockor går ju ändå att hitta på mycket spännande med, sugrörelser eller ej. Då är det värre med en damsugare för barn. Hur många olika lekar kan man leka med den liksom? Eller en husvagn till barbie...

Ja det var väl lite sånna leksaker jag syftade till
  • vittra
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 12:59:32 följande:
    Jag tycker detta är sjukt.
    Då spelar det ingen roll om jag kan amma eller ej
    Det är alltså sjukt att amma enligt dig?
  • vittra
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 17:00:00 följande:

Detta är ännu ett osmakligt exempel på hur man försöker tvinga vuxenvärlden på våra barn decennier innan det är redo

Säger karln som uppenbarligen inte varit så värst involverad i sin egen dotter.

För då hade han nämligen vetat att det är ett naturligt beteendemönster att barn gör som föräldern gör. Med andra ord, ammar mamma så ammar barnet dockan. Vaggar mamman så vaggar barnet dockan. Osv. Inte ett dugg onormalt och inte tvingar man dem heller!
  • vittra
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-06 16:48:53 följande:
    Varför ska flickor vara flickor och pojkar vara pojkar !!!
    Ja kvinnor ska ta hand om barn + huset medans männen ska titta på tv Skrikandes
    Näh det är FEL
    Varför inte pojkar ha dockor dom kan ligga på då ?? ska dom inte lära sig att leka mamma o pappa göra barn leken ??????
    Förstår ni det är FEL
    Detta inlägg fick mig att garva så högt att både ungar och karl undrade vad jag pysslade med.
    Kan man ens få det mer snedvridet än vad du har lyckats med här?! Helt sanslöst...

Förövrigt leker ju alla barn "mamma pappa barn", men det kanske du inte visste...
    Newsflash! Din dotter leker att hon gör barn på dagis!!! Bäst du sätter koppel på henne så att hon inte leker några lekar som är FEL.
  • vittra
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-06 17:13:39 följande:
    Vad är problemet? Det följer ju med ett tuttsubstitut eller två till var och varannan docka? Dvs napp+nappflaska
    Precis. Hur kan det vara mer sjukt med en topp för amning än napp och nappflaska??
  • vittra
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-06 17:15:45 följande:
    Men då är ju docklek rätt sjukt överhuvudtaget? Leka att man tar hand om en bebis liksom? Det är väl vuxengöra om något!

För att inte tala om lekar som inbegriper bilkörning osv! 
    Matlagning då? Förbjud all köksutrustning för barn, barn ska vara barn och inte lära sig att stå vid spisen!
  • vittra
    MinNatalie skrev 2011-04-06 17:23:42 följande:
    Har läst att många mammor får orgasm när dom ammars sitt barn eftersom livmodern drar ihop sig. Det tycker jag e vidrigt!
    Det är en kroppslig reaktion och lär knappast hända särskilt många, hur som helst är det är ju  ingen medvetet sexuell reaktion. Jag tycker det är vidrigt att du ens gör den kopplingen, allra helst i en diskussion om barn som leker att de ammar!
  • vittra
    Modesty Blaise skrev 2011-04-06 17:58:36 följande:
    Det spelar ju överhuvudtaget ingen roll om mamman som ammar får orgasm, inte får orgasm, tycker att det kliar i hårbotten eller om tårna krullar sig under amningen - det är hur man agerar på det som händer som är viktigt.

Och korrekt funtade kvinnor gör naturligtvis inte sin bebis delaktig i sitt sexliv alldeles oavsett vilka spratt kroppen spelar henne. Signaturen MinNatalie är kanske orolig över att hon skulle agera på en sådan impuls, vilket de flesta som sagt inte gör. Lika lite som det stora flertalet av mammor agerar på impulser att göra andra saker som de kanske oroar sig över men som tack och lov sällan händer. Många vittnar till exempel om en oro att göra sitt spädbarn illa utan att de för den sakens skull verkligen gör det. Andra är rädda för att inte kunna älska ett barn till lika mycket som det de först fick bara för att sedan upptäcka att det går alldeles utmärkt. 

Det gäller att hålla isär begreppen.  

Jag skulle tro (utan att ha källor att hänvisa till) att det beskrivna har med utdrivningsreflexen att göra. För det omvända händer också - en ammande kvinna som har sex och får orgasm kan finna att både hon själv och maken/sambon/ragget blir blöta av mjölk när brösten tömmer sig.  
  • vittra
    MinNatalie skrev 2011-04-06 18:14:29 följande:
    Det du tycker får stå för dig och det jag tycker står för mig. Jag tycker det är vidrig att man vill sätta på sitt barn låtsas tuttar också. Men som sagt det är upp till var och en! Nu lämnar jag denhär tråden så ni får prata vidare om detta!
    Låtsastuttar? Ja det var ju också en ganska snedvriden tolkning av toppen...
  • vittra
    3barnsmor skrev 2011-04-06 18:43:39 följande:
    ja, jag hade då inte betalt för att fixa mina bröst så dom såg ut så .-/
    Äsch vaddå, vore det inte coolt med blommor istället för bröstvårtor?
Svar på tråden Docka som ska ammas