• Nyxipalis

    Mjölkstockning och bröstböld

    Hej Är en nybliven mamma sedan 3 veckor tillbaka och vill bara utfärda en liten varning till ni andra nyblivna mammor. Fyra dagar efter att vi kom hem från BB börjande jag få ont i bröstet och ordentlig feber. Jag ringde vårdguiden som bekräftade det jag misstänkte, att jag fått mjölkstockning. Jag var dock rädd för att jag fått bröstinfektion då jag hade ordentliga sår på bröstvårtorna. Ingen fara sa vårdguiden som sa åt mig att alltid börja amma på det ömma bröstet. (Detta var på fredagen, och om jag fortfarande hade feber på måndag skulle jag ringa SÖS)

    Sagt och gjort, jag började med att amma på det ömma bröstet och på måndag hade jag inte bara fortfarnde feber utan även lika ont i det andra bröstet. Åkte in till gynakuten som konstaterade att jag hade bröstinfektrion i bägge brösten. (läkarna förbannade personalen på vårdguiden som gav så dumma råd att amma det dåliga bröstet först) De skrev ut penecilin och jag åkte hem. Enligt läkarna skulle jag märka en markant skillnad på två dagar. Det enda som hända var att febern gick ner. Brösten såg bara värre ut och var stenhårda, röda och glansiga.

    Åkte in till sjukhuset igen på fredagen och då konstaterades att jag hade fått en bröstböld. Denna tömdes och jag skickades hem. Under helgen rev min dotter sönder den tömda bölden och det forsade ut nytt var. På måndag var det dags för sjukhus igen för kontroll och då hittade läkarna ytterligare en böld. Jag fick tid för operation dagen efter och då upptäcktes att jag hade totalt fem bölder till i bröstet som tömdes och det sattes in kateter.

    Efter ytterligare två dagar var det dags igen att åka in. Nu upptäcktes ytterligare två stycken. Och här är jag nu!

    Så tjejer lyssna inte på vårdguiden, använd inte amningsnappar ( då bröstet inte töms lika bra) och är bröstet hårt och konstigt eller om ni har feber. ÅK IN TILL SJUKHUS!!!

    Själv hoppas jag att denna mardröm snart kommer att vara över, men fick besked från sjukhuset denna gång att jag fått ny mjölkstockning. Suck!!!

  • Svar på tråden Mjölkstockning och bröstböld
  • varfördåför

    och masera för gudsskull inte på det ömma bröstet för då trycker ni ut mjölk i vävnaderna runt och och infektionen blir större...

    Men jag fattar inte tat du "får" fortsätta amma? då jag blivit opad så fick jag sluta amma då det ju helatiden fylls på med ny mjölk i hålet som blir efter tömningen, det får ju aldrig läka ordentligt?!


    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Amazina

    Jag har haft en del patienter med mastit (jobbar på akuten) och vår policy är att patienter med mastit och feber läggs in och får antibiotika intravenöst tills man ser bättring. Det är bättre att stoppa skiten med en gång än att kämpa hemma och sedan komma tillbaka med ännu värre tillstånd.
    Förstår att du haft det grisjobbigt, bröstinfektioner gör ASONT! Krya på dig!

  • varfördåför
    Amazina skrev 2011-04-05 19:07:04 följande:
    Jag har haft en del patienter med mastit (jobbar på akuten) och vår policy är att patienter med mastit och feber läggs in och får antibiotika intravenöst tills man ser bättring. Det är bättre att stoppa skiten med en gång än att kämpa hemma och sedan komma tillbaka med ännu värre tillstånd.
    Förstår att du haft det grisjobbigt, bröstinfektioner gör ASONT! Krya på dig!
    är det nytt? jag fick inte ens träffa läkare trotts att bröstet hade spruckit och det komvar spontant på ovansidan, men jag ahde inte nog hög feber, kom aldrig över 39,5 och då kunde det ju inte vara en bröstböld (detta var på akuten dvs)
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Amazina
    varfördåför skrev 2011-04-05 19:12:26 följande:
    är det nytt? jag fick inte ens träffa läkare trotts att bröstet hade spruckit och det komvar spontant på ovansidan, men jag ahde inte nog hög feber, kom aldrig över 39,5 och då kunde det ju inte vara en bröstböld (detta var på akuten dvs)
    Men hu!! Det låter ju inte klokt!! Stackars sate!
  • varfördåför
    Amazina skrev 2011-04-05 19:13:41 följande:
    Men hu!! Det låter ju inte klokt!! Stackars sate!
    jo dte avr ingen dans på rosor då jag tillslut fick träffa en läkare efter tre dagar.. jag gick ju hemma och grät, just fylda 20 och första barnet, troddejag var chåpig ju... så sa läkaren att detta bliroperation, jag går ner och fixar med sal, har du någon som tar ungen undertiden? så då gick det fort.. en varböld stor som en apelsin hade de tagit ut.

    Jag ahr ett ärr nu, dte är inte ås snyggt och jag saknar känsel där, men mer än så syns det inte. MEN det förstörde så att jag inte har kunnat amma mina andra tre barn och det är en stooor sorg, så det grämer mig, tyvärr.
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Nyxipalis
    varfördåför skrev 2011-04-05 19:05:03 följande:
    och masera för gudsskull inte på det ömma bröstet för då trycker ni ut mjölk i vävnaderna runt och och infektionen blir större...

    Men jag fattar inte tat du "får" fortsätta amma? då jag blivit opad så fick jag sluta amma då det ju helatiden fylls på med ny mjölk i hålet som blir efter tömningen, det får ju aldrig läka ordentligt?!
    Hashaha!!! Ja, det rådet fick jag på vårdguiden också. Massera, massera, massera!!! Och jag masserade, vilket troligen är en av orsakerna till att jag har 7 varbölder i mitt ena bröst.... Och de är inte små...

    Ska till läkaren igen på torsdag för ny tömning, ska fråga dem då också om amningen. Men de har hela tiden varit noga med att jag ska fortsätta amma. Det jag är nyfiken på är: har ni blivigt sjukskrivna för detta? JAg har ju fortffarande feber, har minst två läkarbesök i veckan då de söver mig/alt ger mig lokalbedövning. Man mår ju kort sagt skit.
  • varfördåför
    Nyxipalis skrev 2011-04-05 20:20:46 följande:
    Hashaha!!! Ja, det rådet fick jag på vårdguiden också. Massera, massera, massera!!! Och jag masserade, vilket troligen är en av orsakerna till att jag har 7 varbölder i mitt ena bröst.... Och de är inte små...

    Ska till läkaren igen på torsdag för ny tömning, ska fråga dem då också om amningen. Men de har hela tiden varit noga med att jag ska fortsätta amma. Det jag är nyfiken på är: har ni blivigt sjukskrivna för detta? JAg har ju fortffarande feber, har minst två läkarbesök i veckan då de söver mig/alt ger mig lokalbedövning. Man mår ju kort sagt skit.
    sjukskriva från vad, bebisen? du menar så pappan kan vara hemma? jag blev inte det. men detta var ju -03 så
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Nyxipalis

    Ja, äns å länge har min mamma eller min man kunnat va borta för att följa med till sjukhuset för att ta hand om lillan medans de skär upp mig. Men de förlorar ju tid från jobbet.

    Det var därför jag funderade på om jag skulle vara sjukskriven så att han kan vara pappaledig.

    Ska fråga läkaren... Jag menar, hade jag jobbat så hade jag ju varit sjukskriven om jag hade haft feber och varit nyopererad...

  • varfördåför
    Nyxipalis skrev 2011-04-05 20:28:45 följande:
    Ja, äns å länge har min mamma eller min man kunnat va borta för att följa med till sjukhuset för att ta hand om lillan medans de skär upp mig. Men de förlorar ju tid från jobbet.

    Det var därför jag funderade på om jag skulle vara sjukskriven så att han kan vara pappaledig.

    Ska fråga läkaren... Jag menar, hade jag jobbat så hade jag ju varit sjukskriven om jag hade haft feber och varit nyopererad...
    man blir inte altid sjukskrivenefter op, men såklart om man är sjuk i högfeber. Jag hade ingen hjälp så barnmorskorna på bb hade sonen då jag opades
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
Svar på tråden Mjölkstockning och bröstböld