• Anonym

Du med känslig hy som har pormaskar och finnar. Vad gör du nu för att få fin hy?

Jag tror att jag har testat allt snart och ingenting blir det bättre av. Just nu har jag precis böjat med mene moy produkter, svindyra men jag hoppas att de hjälper.

Någon som vill utbyta lite tips och erfaranheter? Solskenshistorier är väldigt välkomna!

• Svar på tråden Du med känslig hy som har pormaskar och finnar. Vad gör du nu för att få fin hy?
  • brunöga 72

Jag äter Femal balans (naturläkemedel) mot mina pms-besvär o det har även inverkan på hyn, den blir fräschare o mindre "kvisslig". Använder L300:s rengöring o dagkräm från Apoteket, funkar bra för mig!

• Bordeaux

Tyvärr är det så att vi alla har olika hud och olika produkter funkar olika bra för oss. Jag har problemhy som visade sig vara känslig med rosacea. Jag går hos hudterapeut regelbundet och använder produkter som jag köper där dr dennis gross. Funkar otroligt bra för mig, men tyvärr finns inga garantier för att det kommer fungera för dig. Så mitt tips är att gå till en hudterapeut som du hört bra saker om eller får en bra känsla när du kollar upp. Ta det sen därifrån vad säger hudterapeuten att just din hy skulle må bra av osv.
    Innan jag började hos hudterapeuten så provade jag än det ena märket efter det annat i minst en månad och det blev inte bättre, utan det kändes som ett lång hopplöst letande.

• Bättan

Jag har nyligen börjat använda http://www.exuviance.eu/sv/ helt underbra produkter. Här ifrån köper jag även underlagskräm och puder, samt rengöring, ansiksvatten, dag/nattkräm, ögonkräm, ansiktsmasker mm. Mitt ansikte lyser av friskhet och hela jag mår bättre. Detta märke rekomenderas varmt.

• Anonym

Jag märker att jag får fler finnar om jag använder foundation varje dag, alltså krämig eller flytande då.

Bytte till mineralfoundation istället och får nu bara finnar ibland, kanske en åt gången istället för 15.

Men pormaskarna vettefan vad man ska göra åt.

• Anonym (Fin hy nu)

- B-kombin forte (vitaminer som finns på Apoteket)
    - Omega 3 i flytande form (alltså olja)
    - Bara ekologiska produkter med naturliga ingredienser. Jag kan inte vara utan min Aloekräm från märket Eilas. Perfekt för blandhy och kostor under 100-lappen. Alla deras produkter är bra, även ansiktsvatten.
    - Peelar regelbunder och gör ångbad för ansiktet med örter i lösvikt som jag köper på hälsokostaffärer.
    - Dricker mycket vatten
    - Kör Clarins "Beauty flash balm", en riktig klassisker som drar ihop porerna och fräschar upp hyn på några minuter. 

• Mandel
    Magriffe skrev 2011-04-05 20:49:03 följande:
    Ahhhh...sorry.
    Inom weleda, alla produkter, men helst granatäpple och calendulaserierna. Alla oljor, skinfood och fotkrämen.
    När jag började använda ekologiskt använde jag hauschka, rengöringsmilk, kvittenkräm, rosenkrämen, rosenkrämen light, ögonkrämen, deo, hårbalsam, bodylotion, annsiktsvatten. Blev helt knottrig i början, huden var ju van vid "biltvättsprodukter" så det tog tid att "avgifta" huden. Har ju haft finnar, pormaskar och även eksem i annsiktet (atopiska eksem) torr och fet hy om vartannat. Jag tror att det yar tid att hitta "sina produkter" och kan vara så olika, men jag tror att grunden är ändå "så lite skit som möjligt". Jag sminkar mig mindre (med underlag, och täckande puder) och har bara ekologiska produkter, låter huden vara så mycket som möjligt. Det har hjälpt mig.
    Jag använder Dermosil ifrån dermoshop.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Suri

Jag började använda Miniderm (mot barnens torra hud) när min ansiktskräm var slut, och jag älskar det! Har använt den i ett år nu och får ofta kommentarer för min fina hy (har alltid haft finnar och pormaskar). Tvättar bara med vatten, använder Miniderm för att ta bort sminket nu också, men jag sminkar bara ögonen.

• Sirling

Mina hudproblem försvann halt när jag övergick till dyra märken enbart, Kanebo mfl.

• Anonym
    Madriff: Oj, jäääävlar va många olika!! Absolut är det så att man måste prova sig fram för att se vilka produkter som fungerar, är så olika för olika personer. Jag har provat det absolut naturligaste redan men det hjälpte inte så att det är naturligt är oviktigt för mig emn ska absolut kolla in märkena du skriver om.

EmmaU: Jag tror att du missförstår lite. Jag har varit hos väldigt många hudterapeuter och även gett deras märken de säljer en chans, det är dock väldigt få av dom som har gjort en korrekt hudanalys och rekomenderat mig starka akneprodukter ist för produkter för känslig/torr hud. Mene moy som jag använder nu är också via en hudterapeut.

Honung har jag provat och det fungerade inte, huden kändes bra och blev inte fet eller så men blev inget bättre heller. Jag borde kasnke ha skrivit att jag är gravid för som gravid vågar jag inte äta några tabletter alls men jag ska kolla upp dom ni skriver om nogrannare när bäbisen har kommit. Exuviance är ett av hudteraapeutmärkena jag inte har provat som jag har funderaat lite på. Skoj att det fungerar för någon! Hudläkare kan jag inte heller gå till så länge jag är gravid. Miniderm har jag provat också, den var för tunn f ör mig. Blev torr ändå. De flesta märkena jag ahr provat är tyvärr dyra, ffa dom jag använder nu. Mineralsmink använder jag redan, det enda jaag inte får finnar av.

tack alla!
  • Adri

Hej!

Jag har arbetat med märket Nimue ett tag nu och använder produkterna hemma. Produkterna är inte jätte dyra och du behöver inte ha 10 stycken olika rengöringar och krämer, dock arbetar dom med syra.
    Har arbetat som hudterapeut i 10 år och tycker du ska ge Nimue en chans. Det är tyvärr inte så många salonger i Sverige som jobbar med märket. I Göteborg finns dom på bl.a. Hagabadet!

Lycka till!!!!

Svar på tråden Du med känslig hy som har pormaskar och finnar. Vad gör du nu för att få fin hy?