• JaneAusten

Hållbarhet på ägg?

Har för mig att ägg har rätt lång hållbarhet och tycker att utgångsdatum på ägg har förkortats senaste åren?

Hur länge håller ägg egentligen? Skall man slänga dem direkt när sista datum har gått? Har för mig att det fanns något trick där man kunde snurra ägget för att se om det är dåligt?

Någon som vet?

• Svar på tråden Hållbarhet på ägg?
  • Marie med två barn

Jag tycker att äggen håller rätt länge efter "bäst-före datum" om de ligger i kylskåpet. Hade två ägg häromdagen som datumet hade gått ut för ca 3 veckor tidigare och de var helt ok.

För att testa äggen brukar jag kolla ett vattenprov. Om de sjunker så är de ok. Om de flyter så är de dåliga.

• Hattifnattentanten

Man märker rätt väl när man knäcker ett ägg om det är OK eller ej (med risk för stinkbomb iofs). Jag brukar alltid knäcka äggen i en kopp så jag kan slänga om det inte ser/luktar bra.

Jag brukar bara ha datumet som ett riktmärke, ofta håller äggen ett bra tag efteråt. Bäst klarar de sig om de inte är allt för hårt tvättade och får stå i jämn temp (gärna rumstemp), då kan de stå uppåt ett halvår från det att de lagts.

• lata kocken Johanna

de kan hålla flera månader efter bäst föredatum

men man märker ju när man knäcker äggen om de är OK eller inte...

• Smajla

Jag gör som Marie - kollar med vattentestet.

• Peki

Jag tittar aldrig på datumet eftersom de håller åtminstone någon månad längre. Som flera andra här säger, man märker tydligt när de inte är OK längre

Svar på tråden Hållbarhet på ägg?