• Anonym (Ensam)

Min man är sur för att jag är höggravid

Jag skulle behöva lite råd...

Jag väntar mitt andra barn tillsammans med min man. Förra förlossningen slutade med akut snitt då barnet satt fast. Om ett par veckor är det dags för förlossning igen, är nu i vecka 37.

Jag arbetar heltid och har ingen möjlighet att ta ut ledighet innan förlossning. Jag är rätt slutkörd, har foglossning etc. Har funderat på att söka för att få bli sjukskriven kanske på 50%.

Mitt problem: Min man blir sur över att jag är trött och låg om kvällarna när jag kommer hem, och om jag beklagar mig att jag har ont eller så. Jag känner hela tiden pressen att inför honom orka och köra på som vanligt med matlagning, städning etc därför att han inte riktigt "tål" att jag inte är på topp. Han anser att jag har mig själv att skylla att jag är trött, har ont etc då han menar att jag kan bli sjukskriven. Det kan jag säkert och jag har som sagt funderat på att söka läkare för att bli det...
    MEN, samtidigt vill jag ju känna hans stöd, och det finns inget sådant hos honom.

Han har också tjatat på mig om att han hört att kvinnor som inte tar det lugnt innan förlossningen oftare än andra är tvugna att genomgå kejsarsnitt, och han påminner ofta om detta för att liksom påpeka att om det blir snitt denna gången också så är det mitt fel.

Förra fölossningen drog ut väldigt på tiden då barnet som sagt satt fast. Det var en mycket jobbig förlossning på många sätt. Min sambo har läst att en genomsnittsförlossning pågår ca 4 timmar från det att man kommer in på förlossningen, och han liksom hackar på mig för att vår förra förlossning drog ut så mycket längre på tiden och slutade i snitt. Han påminner mig ofta om den här "fyratimmarsgränsen".

Jag känner mig så ledsen och pressad! Jag gör allt för att hålla ihop, och klara av saker som om jag inte vore höggravid därför att han blir så irriterad på mig om jag inte är pigg och alert. I morse tappade vårt barn syltburken i golvet, och jag fick ligga på alla fyra och torka sylt. Min sambo gör ingen ansats till att ta över sådana uppgifter och när jag reste mig upp skrek jag till för att det gjorde ont. Då blev han sur och sa "värst så dåligt morgonhumör du har då". Och då försöker jag verkligen att inte visa hur trött jag är, hur ont jag har etc.

Känner att jag vill åka ensam till förlossningen. Då "får" jag ha ont, skrika och gråta om så skulle behövas utan att känna att någon ser ner på mig. Förlossningen "får" då ta den tid den tar utan att jag måste känna att jag måste vara klar inom fyra timmar, och skulle det sluta med snitt så slipper jag höra kommentaren att det är mitt eget fel.

*ledsen, trött och besviken*
    Ville skriva av mig lite bara...och min fråga till er: är det ok att åka ensam till förlossningen? Vill ju såklart att min man ska få se vårt barn födas, men jag vill även känna mig trygg och respekterad i situationen vilket jag inte kommer att göra om min man är med.

• Svar på tråden Min man är sur för att jag är höggravid
  • Citrusblomman

Det borde vara DU som bestämmer vem som får/inte får vara med dig på din förlossning, så det tror jag inte skall vara några problem.

Har du försökt att prata med din man om det? Han låter som en riktig knöl, men är kanske inte ens medveten om hur han låter?

Stora kramar till dig

• Anonym

Min första fråga är varför du vlade att få ett till barn med honom?
    Han verkar ju ine vara en bra partner?
    Är han en bra förälder? En bra förebild för dina barn?

Varför akn du inte ta ut ledighet? Semester? Fp? Hp?

• Wittra

Alltså..jag är helt väck inom området att ha barn och föda barn då jag inte genomgått detta men hur din man beter sig är ju helt idiotiskt. Flera märkliga saker här tycker jag

1) jaha, så genomsnittsförlossningen är 4 timmar....är det någon regel som gäller alla eller? Tror han på allvar att kvinnor kommer in på BB, får en äggklocka på 4 timmar och ungen inte ute då så är det nåt fel? EHH......

2) det klart som fan du är trött och känner dig modfälld när du har så mkt runt dig, han ska ju också ha barn igen, alltså borde han kavla upp ärmarna, lyfta sitt arsle och HJÄLPA till.

3) Att hålla på o pika dig för att det blev snitt är bland det lägsta jag hört.... jag vet att detta låter antagligen hemskt nu , men vad fan vet han?! Han är en MAN, det är inte han som genomgår månader av graviditet, inte hans kropp som har värkar utan like, inte hans kropp som de skurit i för att få ut HANS barn. Så han borde bara hålla käft och vara glad att du och barnet klarade er så bra istället.

Säg allt detta till din man. Jag hade blivit så trött tillslut att jag hade bara ställt mig och öst ur mig allt detta......

Han måste ju fatta inget av det ovanstående är något du gjort/gör med flit.

• trollmammsis

men usch. Mest känner jag att du borde på nått vis få fram ett brev till förlossningen kansek tillsamamans med din bm UTAN att din man vet. Så att förlossningspersonalen förstår din sits och på så vis kan "påverka" din man genom att säga att såhär brukar det vara och få dig att framstå som helt normal och kanske även lite bättre än genomsnittet

Din man behöver få på nosen och förstå att det gör ONT att ha foglossningar, ha en mage som är i vägen och det gör ont att föda barn! Har du inget stöd så kanske du själv blir så uppgiven att du till slut kanske skriker mer under förlossningen än du faktiskt behöver, bara för att få ut det!!

• Lady Namárië

FYRA timmar för första förlossningen? Jag skulle tro att minst tolv är vanligare.

So say we all
  • Anonym

och varför hela friden väljer du att skaffa ett barn med denna idiot? Var är hans empati, förståelse, hjälpsamhet? Fattar ingenting faktiskt. Jag hade lämnat den här mannen. Omedelbart. Vilken förebild är han för sin son? Låter sin höggravida fru torka sylt när man är helt färdig? ser du inte själv hur vansinnigt det är? Du behöver prata med någon om detta, detta är inte okej nånstans. Såhär ska du inte behöva ha det, det verkar som hans behov styr allting. Dina behov då? du behöver sjukskrivas nu, och du behöver ta kontakt med en kurator för att få stöd så du kan lämna den här mannen. Nu.

• lenlag79

Förlåt, men:
    Din man är ju dum i huvudet.

Inte snällt att säga så om en människa som jag inte känner, jag vet. Däremot så vet jag hur du känner dig. Är i vecka 36+3 och kroppen är ju inte helt som den ska så här på sluttampen. Finns väl en anledning till att de flesta barnmorskor och läkare rekommenderar vila den sista tiden.

Jag har gått hemma sedan första veckan i februari pga foglossning och ischias, att sköta om ett hem (och en 3 åring) är inte det lättaste.

• Anonym

Jag tycker det låter som om han är livrädd, har mår troligtvis dåligt över att se dig trött och att ha ont. Om du pratar med honom vad säger han då?

Min sambo tyckte att det var jobbigt undertiden jag var gravid för att JAG hade ont.

Prata med honom, han kanske mår jätte dåligt över att se att den han älskar mest av allt går och mår dåligt, sedan kanske det var det stort trama med den förra förlossningen och att han fasar över att behöva se dig behöva gå igenom det igen.

• Anonym (wtf?)

Personligen skulle jag kastat syltburken i huvudet på honom! Demon Skulle aldrig stå ut med en sån grisig karl som din verkar vara men alla är ju olika. Känns det bekvämare för dig att åka in själv så tycker jag absolut du ska göra det! Att känna sig pressad att dölja sina känslor är INTE att leva i ett sunt förhållande,tyvärr. Mitt råd är:

- Dölj inte dina känslor!Det kan leda till ångest etc framöver
    - Det är inte ditt fel att du har ont och lider!Inte heller om du får göra kejsarsnitt eller ha en 24 timmars förlossning!Ursäkta mig men är han helt bombad?!(Vore jag du skulle jag sparka honom på kulorna och sen säga att det är hans eget fel!)
    - Åk själv eller ta med någon annan till BB.

Han gör allt för att trycka ner dig och jag tycker du ska ställa dig frågan om du inte är värd bättre. Stå på dig annars gör han det!

Styrkekram till dig!

Svar på tråden Min man är sur för att jag är höggravid