Inlägg från: Enya70 |Visa alla inlägg
  • Enya70

Ni som nyligen adopterat från Colombia, hur lång väntetid?

Vi väntar ju på att få börja göra vår komplettering. Vad ungefär är det som behöver till extra?

• Enya70

Då jag är fyllda 40 så måste vi ha 0-60 månader för Colombia säger AC. Men barnen (vi har syskonmedgivande) kan då vara allt från två små tvillingar till en 3 och en 5-åring. Lite svårt att förbereda sig på två så olika scenrior men som jag har förstått det så är det bara att vänta på BB, då får man veta

• Enya70

Hej alla,

Vi har nu stått i kö för Colombia i 6 månader och började på köplats 23 och har fortfarande köplats 23!!!
    Samtidigt har det kommit ca 14 barn från Colombia under tiden. Konstigt tycker jag. Är det så många som gått med i AC tidigare än oss (juni2009) som plötsligt meddelat intresse för Colombia eller vad händer?
    Ngn som vet?

• Enya70
    Simba79 skrev 2011-05-17 20:08:27 följande:
    Till vissa länder får en ny familj starta upp med ansökan så snart en annan familj kommit hem, men så är det inte till Colombia. Ofta är det ett flertal familjer som startar upp ungefär samtidigt och det händer några gånger/år. Ibland får man veta direkt vilket barnhem ansökan ska skickas till och ibland vet man inte det förrän i slutet av papperssamlandet eller efter en tid i landet. Om man har medgivande för syskonpar, äldre barn eller barn med SN kan man få starta upp tidigare än om man har medgivande för ett yngre barn utan SN.

Vi hade kötid från juni 2008 och fick starta upp i månadsskiften okt/nov förra året. För ett år sedan var vi också på ungefär 20:e plats i kön så det verkar vara ungefär samma. Jag skulle gissa att ni får starta upp i höst. 

Tack Simba,

Då förstås jag lite bättre. Vi har ett syskonmedgivande. Tydligen har de så många med syskonmedgivande som behövs redan i landet. Och det finns två par med syskonmedgivande före oss i kön. AC tror också vi kan starta upp i höst så det låter ju bra när du också säger det.

Du skriver ni fick starta o okt-nov förra året. Jag gissar ni har era papper i landet nu? Skriv gärna och berätta mer.
    Kram o stort tack för svar Hjärta
  • Enya70
    Simba79 skrev 2011-05-17 21:46:45 följande:
    Våra papper skickades till Colombia i januari direkt efter julledigheterna och vi fick veta barnhem precis innan ansökan skickades iväg. Nu väntar vi på barnbesked. Det varierar en hel del hur lång tid det tar så vi vet inte hur länge vi behöver vänta... Men förhoppningsvis är det vår tur snart....
    Klart det ska vara er tur snart!
    AC kan inte säga ngt mer än 6-18 månaders väntan på bb.
    Jag hoppas på den lägre siffran för både er och oss.
    Lycka till!
  • Enya70
    chloe08 skrev 2011-05-19 11:48:53 följande:

Jag vet inte hur kön funkar men vi hade köplats 2001, så vi fick sätta igång med papprena direkt till Colombia, så vi var aldrig med i kölistan som finns på nätet. Vi har nu våra papper i Colombia och väntar på veta vilket barnhem vi får.

Ja då var det nog så att ni hamnade absolut först i kön på en gång så de skrev aldrig upp er ens i kön utan ni fick skicka på en gång. När skickade ni papperna?
  • Enya70
    chloe08 skrev 2011-05-20 22:47:45 följande:
    Enya70: Det tog ganska länge att samla ihop våra handlingar, vi började i februari, pga krångel med kompletteringar från kommunen. Handlingarna skickades till Colombia 10maj
    Ok, Jansson77 här ovan i tråden råkade visst också ut för krångel med kompletteringar från kommunen. Undrar om det är vanligt? Ni bor väl inte i samma kommun antar jag?
  • Enya70

Hej alla,

Idag har vi pratat med AC igen och vi ska bestämma nu vilken dag som helst hur vi ska göra.
    Vänta vidare på Colombia eller skicka papper NU till Madagaskar.
    Svårt det där att veta vilket som blir bäst. Vi har ett syskonmedgivande och vill helst ha syskon

Colombia: 54 barn per år varav 7 syskonpar
    Madagaskar: 0-2 barn per år och 1 syskonpar hittils (pilotland)

Colombia: skicka papperna i höst sedan 6-12 månader på barnbesked
    Madagaskar: skicka papperna nu ca 12 månader till barnbesked

Chansen att få ett tvillingpar som då är lite yngre är nog större från Madagaskar.

Men om det inte dyker upp ngt syskonpar alls på ett år på Madagaskar så får vi byta till ett barn och det vill vi ju inte. För vi måste få barnbesked inom 1.5 år för då går vårt medgivande ut och då jag då är 42 år får vi bara förlängt om vi har barnbesked.

Hur göra???

vad tänker ni om detta? Synpunkter? Förslag?
    Hur skulle ni gjort?

Kramar Hjärta

• Enya70
    jansson77 skrev 2011-05-25 11:19:53 följande:
    Igår skickades vår ansökan till COLOMBIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Hjärta{#emotions_dlg.flower}SkålSkrattande
    Åh vad fantastiskt. Stort GRATTIS HjärtaSkålSolig
  • Enya70

Hej igen alla, hoppas ni haft en skön sommarsemester.

Jag gick just in och kollade vår köplats till Colombia och vi är bara på plats 23. När vi lades till på listan i januari var vi på plats 24. Alltså vi har gått framåt 1 plats på 7 månader.  ¨Vi har kötid i 2 år och 2 månader så sååååå många kan det ju inte komma in före oss i kön. Och det har kommit ca 20 barn från Colombia i vår så vad är det som händer? Skickar de inte några nya ansökningar dit eller vad? Någon som vet?

• Enya70
    Emeli skrev 2011-08-09 01:40:14 följande:
    Det kommer färre och färre barn till Sverige från alla länder. Colombia hör till de länder som det har kommit flest barn från hittills i år. Bland AC:s länder har det bara kommit enstaka fler barn från Kina och Korea. Om man betänker att det därutöver har kommit barn från Colombia via såväl ALC som FFIA inser man lätt att det är det är det land som sannolikt ligger som nummer två efter Kina att lämna barn till svenska familjer i år.

AC brukar skicka nya ansökningar till de olika barnhemmen i takt med att det kommer barnbesked och barnhemmen signalerar att de behöver fler ansökningar. Just under sommarmånaderna kan det gå lite trögt med tanke på semestrarna. AC prioriterar då familjer som får barnbesked och resbesked. Om ni avvaktar till september-oktober kommer ni antagligen att se att ni har tagit ett kliv upp i kön.

Håll ut! Det kommer att bli er tur så småningom. Colombia är fantastiskt.
    Tack för ditt svar!
    Jag förstår att det är lite långsamt över sommaren men det har inte hänt någonting på hela våren heller. I våras sa AC att vi förmodligen skulle få skicka våra papper efter sommaren men det verkar ju inte riktigt vara fallet när vi är på plats 23... Men förhoppningsvis kanske det går iväg ett stort antal nu snart så vi hoppar ett stort steg framåt.

Problemet för oss är att vi måste ha fått barnbesked om 1.5 år annars får vi inget förnyat medgivande från kommunen (är då 42.5 år). På AC säger de att det kan ta allt mellan 6-18 månader efter att man skickat papperna till Colombia innan man får barnbesked. Så om vi inte är säkra på att få skcika papperna dit i höst så måste vi byta land...

Hoppas så att vi får skicka papper till Colombia snart. Vi har syskonmedgivande och det kommer ju flest syskon därifrån.. Hjärta 
  • Enya70
    LA2011 skrev 2011-08-10 20:46:50 följande:
    Vilken trist kommun! Rynkar på näsan
    Jag trodde riktlinjerna sa att man inte fick ha fyllt 43 år?
    Då borde det ju vara ok för er del.

Om de nu kräver att man ska vara under 42 - kan ni inte ansöka om förnyat medgivande innan dess då?
    Medgivande måste väl inte ha gått ut för att man ska kunna söka ett nytt?

Kan kanske vara värt att kolla upp i alla fall! Glad
    Trodde jagt också men vår utredare sa så här när vi fick vårt första medgivande i januari i år. Problemet är nog att kommunerna verkar tolka det där med ålder olika...

Bra idé att ansöka om nytt medivande tidigare. Ska definitivt ha det i åtanke framöver.
    Kram o tack 
  • Enya70
    Emeli skrev 2011-08-10 22:19:23 följande:
    Jag förstår er oro men tror att ni kan ha is i magen. Det har ju hittills i år kommit 26 barn från Colombia, och det är ungefär lika många som föregående år. Vet ni hur många ansökningar AC har i Colombia just nu? Det kan mycket väl tänkas att de startar upp ett ganska stort antal familjer snart. Sedan gäller det förstås att ni får BB ganska snabbt. Med syskonmedgivande och om ni är beredda att ta emot ett barn som är lite större kommer det förhoppningsvis inte ta så lång tid, Lycka till!

Vilka andra länder funderar ni på? Tror AC att det kommer att gå fortare i dem?
    Vi får hoppas att de startar upp en hel stor grupp i höst. Vi avvaktar ett tag till och ser vad som händer

Vi är beredda att ta emot ett syskonpar där det äldre barnet är ännu inte fyllda 5. Vi är helt inställda på syskon men om det absolut inte går av ngn anledning så tar vi emot ett barn ännu ej fyllda 3.

Vi har funderat på Lesotho och Madagaskar också. En kombination av att vi varit gifta i 2 år och inte 5 samt att vi tagit bort en massa länder med för lång kötid och ett gän länder till där jag är för gammal.
    Men både Lesotho och Madagaskar är pilotländer där det är mycket svårt att beräkna tider. Kan gå fortare men kan också ta mycket längre tid. Samt att det inte kommer lika många syskon därifrån.

Så det blir till att vänta lite till på colombia.

Kram
  • Enya70
    LA2011 skrev 2011-08-12 23:40:42 följande:
    Ni har inte funderat på Taiwan?
    Jag har för mig att Barnen Framför Allt inte har någon väntetid för syskonpar från Taiwan.
    Det kan ju vara värt ett samtal och se vad de säger. Glad
    Ska kolla upp det. Tack för tipset!
Svar på tråden Ni som nyligen adopterat från Colombia, hur lång väntetid?