• Mamma till Olle

Semper eller NAN - vilket föredrar du?

Hej! Min 6 veckor gamla son får ersättning på flaska. Han får Semper i nuläget, men tänkte höra lite med er andra vad ni har för erfarenheter av Sempers resp NAN:s modersmjölkersättning? Är det samma sak eller föredrar ni det ena framför det andra? Vår son har blivit hårdare i magen sen jag helt slutade amma. Han bajsar en gång per dygn nu, ibland vartannat dygn, och förut bajsade han flera gånger per dygn. Han är också väldigt gasig i magen, stackaren. Har ibland hört att NAN ska vara snällare mot magen än Semper.. Stämmer detta??

• Svar på tråden Semper eller NAN - vilket föredrar du?
  • thegoddess

Jag hittade NAN PRO 1 på Willys är ju upp till den affären vad dom tar in men annars be dom beställa in. Inte hört nån annan sort man kan ha hela vägen till 6 mån. Hon bajsar 1-2 gånger per dag och man ser att hon får i sig Järn

• stolla

Jag föredrog NAN ersättning, min tjej blev mindre gasig då. Däremot tycker jag Sempers välling är bättre nu när vi övergått till det.

• Strö lite socker

Ska rapsoljan i flaskan eller ges på sked innan måltiden?

• liana86

Min dotter kräktes efter NAN så jag valde Semper helt enkelt. Det verkar att hon inte alls tålde NAN av nån orsak. Dock så köpte jag färdigblandat istället för pulver. Tycker att den smackade mycket bättre samt min dotter åt mer av den.

• hemligt gravid

Vi kör Sempers Babysemp Lemolac och har inte testat Nestlés. Lillkillen är nu 5 månade roch ätit ersättning sen han var en månad. Inga problem. Vi bytte visserligen från vanliga Babysemp till Lemolacen då vi tyckte han var hård i magen av den vanliga.

• SailorGirl

Pepticate + semperdroppar funkade fint för vår lilla tjej, men vi toppade bara upp amningen med ersättning. Nu vid 5½ månad trappar jag ner amningen med Pepticate.

• ploten

Jag köper inte Nestlés produkter (NAN) av princip, då de - trots mångårig kritik - fortsätter med etiskt tveksamma marknadsföringsmetoder av bröstmjölksersättning i u-länder, där tillgången till rent vatten är begränsad. Köper därför inte heller Nestlés övriga barnmat, Zoegas kaffe etc. Våra barn har aldrig fått några problem med magen av Sempers produkter.

• anansie
    Strö lite socker skrev 2011-04-09 21:41:33 följande:
    Ska rapsoljan i flaskan eller ges på sked innan måltiden?
    Den blandar du i ersättningen i flaskan :) En halv tesked räcker.
  • Mamma till Olle

Nu har min son fått NAN 1 i tre dagar. Jag upplever att han inte kräks lika mycket och att när han väl kräks luktar det inte alls lika mycket som när han åt Baby Semp 1. Jag upplever inte heller att han fiser lika mycket, men han tycks ändå vara lite hård i magen. Hade därför lite rapsolja i maten idag.

MEN.. Det jag tänkte komma till är att den största skillnaden tycks vara att han inte blir lika mätt med NAN 1 som med Baby Semp 1. Han blir fortare hungrig. Fler som upplevt detta med NAN? Är det skillnad i mättnadskänsla på NAN 1 och Baby Semp 1?? Det kan ju också vara så att sonen nu börjar bli större och helt enkelt måste äta större portioner. Jag kanske borde öka från 120 till 150 ml. Vad tror ni?

• anansie
    Mamma till Olle skrev 2011-04-13 21:16:06 följande:
    Nu har min son fått NAN 1 i tre dagar. Jag upplever att han inte kräks lika mycket och att när han väl kräks luktar det inte alls lika mycket som när han åt Baby Semp 1. Jag upplever inte heller att han fiser lika mycket, men han tycks ändå vara lite hård i magen. Hade därför lite rapsolja i maten idag.

MEN.. Det jag tänkte komma till är att den största skillnaden tycks vara att han inte blir lika mätt med NAN 1 som med Baby Semp 1. Han blir fortare hungrig. Fler som upplevt detta med NAN? Är det skillnad i mättnadskänsla på NAN 1 och Baby Semp 1?? Det kan ju också vara så att sonen nu börjar bli större och helt enkelt måste äta större portioner. Jag kanske borde öka från 120 till 150 ml. Vad tror ni?
    Jag upplever att min lilltjej blir lika mätt på NAN som BS.. Tror det är dags att höja Glad 
  • Cello69

För min dotter så fungerade det bara bra med Baby Semp. Vi gav henne lite laktulos varje kväll för att hålla igång magen lite mer. Observera att laktulos ska ges i samråd med BVC.

För en del barn fungerar Sempers produkter bättre, för andra Nestlé eller Hipp. Det är bara att pröva sig fram.

Svar på tråden Semper eller NAN - vilket föredrar du?