Inlägg från: Pingvinlakrits |Visa alla inlägg
  • Pingvinlakrits

sovametoder

Vad fint att NI har hittat ett sätt som passar er!

Men varför störa sig på att andra försöker hitta sätt som passar dem, samt lösningar på problem kring sovandet? Är det inte bra att folk ber om hjälp och råd om hur de kan gå till väga för att få barnen att somna gott, när de själva inte vet riktigt vart de ska börja?

Alla måste inte göra som ni har gjort! Du säger att barnexperter mm får oss att känna oss otillräckliga som föräldrar, men vad är ditt eget syfte med att propagera för samsovande egentligen? Att göra oss som inte samsover till dåliga elaka föräldrar som lämnar våra stackars barn ensamma? Så tolkar jag det du skriver i alla fall.

Min dotter har aldrig sovit bra i vår säng. Vi lärde henne att somna själv i sin egen säng, UTAN att skrika sig till sömns, eftersom det var det VI i själ och hjärta kände var det bästa för henne och oss. Hon somnar tryggt själv, sover 12 timmar natt och vaknar glad och busig. Trygghet och närhet får hon av oss under dagen, för vi anser att på natten sover man!

• Pingvinlakrits

TS:
    Anna Wahlgren tycker INTE att man ska lämna barnet ensamt med sin ångest! Tvärt om! Läs på mer om hennes metod innan du kritiserar henne!

"Jag tycker man ska ge barnet vad barnet visar att det behöver. Så får man trygga barn med sunda sovvanor tror jag i alla fall. "

Det är dina ord och JA man ska ge barnet vad det visar att det behöver. Och i de flesta fall behöver barnet lära sig att komma till ro på egen hand, INTE ligga och gosa med mamma och pappa hela nätterna. De som har problem med sömnen har oftast problem för att barnen inte kan komma till ro och somna om på egen hand, utan måste ammas eller ha en förälder intill. Detta kan vara enormt påfrestande både för barn och föräldrar och att ta tag i det så att barnet får ett tryggt insomnande och möjligheten att sova lugnt hela natten utan störande och onödiga avbrott. DET är enligt mig sunda sovvanor.

Maggis har så rätt i det hon skriver. Alla barn vet inte automatiskt vad som är rätt och fel Vi föräldrar måste vägleda dem genom livet, och ibland måste vi även visa dem hur man sover som folk. Inte konstigare än att man pott-tränar eller lär dem något annat.

"Man är ju människa! Det är jobbigt ibland"

JA det är inte alltid lätt att vara förälder och inte barn heller för den delen, men varför göra det svårare än nödvändigt? Måste man stå ut med det jobbiga för att det ska vara så? Varför inte ta tag i en ohållbar situation och göra något bra av den, när det finns bra verktyg att ta till? Måste man ha sömnbrist bara för att det ska vara så? Stackars barn isåfall!

JA visst ska man lyssna efter vad som känns rätt i hjärtat, men man måste också inse verkligheten och att det inte är varken hållbart eller särskilt schysst mot sitt barn att utsätta det för sömnbrist, bara för att man inte vill ta till en "metod". Visst kan man snickra sin egen, men grundstenarna i de flesta metoder är att barnen ska lära sig somna själva, trygga i sig själv och helst i egen säng, INTE att det ska sova med mamma och pappa. Ja det är läskigt att lägga barnet att somna själv om den inte gjort det innan, för man vet som förälder oftast heller inget annat, men har man bara verktyg att ta till som lugnar barnet, och föräldern, då är det inte jobbigt, hemskt eller elakt. Inte skär det i hjärtat heller.

DU är jättetrött på sovametoder skriver du. Men om du nu är så nöjd och säker över din väg att gå, varför bryr du dig då om andra metoder? Ni verkar ju ha hittat er grej, så var nöjd med det! Läs på innan du kritiserar!

• Pingvinlakrits

Lishe: Jag blir hemskt ledsen över de citat från NF du skrivit in ovan för det är ren och skär lögn!

I Anna Wahlgrens sova-hela-natten-kur och allmäna filosofi om barn så lyssnar man visst på barnen! Det är en tvåvägskommunikation, med föräldern som vägledare. De små BEHÖVER vägledas och hjälpas till rätta ibland, även med sömnen.

En riktigt knäckande behandling av spädbarn, det är att låta dem få sömnbrist, bara för att man känner sig tvungen att följa en trend!

Och något riktigt, riktigt taskigt, det är NF's häxjakt på Anna Wahlgren. Se istället på alla hon har hjälpt. Se till alla barn som sover gott om natten och är ytterst välmående, pga att de fått hennes hjälp på ett eller annat sätt.

Svar på tråden sovametoder