• Maggis

sovametoder

Om vi hade gett vårt barn vad han visade att han trodde han behövde (på ytan) så hade vi fortfarande inte sovit en hel natt ännu. Vi använde oss av en hemsnickrad "metod" (ingen expertrekommenderad, alltså) för att få någon som helst ordning i sovandet efter 1½ års ständigt avbrutna nätter med timmar av vakenhet. Och visst, han protesterade en smula men jag tror faktiskt inte att ett barn alltid vet vad som är rätt eller bra för det. Och att det kan behöva lite vägledning ibland.

Jag tror inte heller att det är nyttigt att låta sina barn skrika ut sin ångest ensamma men å andra sidan har de jag läst om här på fl som använt 5 mm eller annat med en måtta förnuft, faktiskt inte gjort det heller. Vad jag kan se. Så jag tycker man ska vara försiktig med att kritisera en metod rakt av. Eller dem som av olika anledningar känner att de behöver prova för att få livet att fungera. Och barn _kan_ skrika på grund av andra anledningar än just ångest.

Personligen kan jag klara en period av viss sömnlöshet men att månad efter månad ligga kraftigt back på sömnkontot gagnar ingen här hemma. I synnerhet inte sonen. Då är han sur för att han är trött, jag är sur för att jag är trött och sambon är sur för att han är trött. Gissa hur mycket tålamod man har med varandra då? Det är inget liv.

• Maggis

SSA;

Du svarar ju på frågan själv. _Vissa_ barn; inte alla. Eckerberg beskriver men inte alla gör som han beskriver. Ytterst få tror jag faktiskt gör som han beskriver. Eftersom många kan tänka själva. Och det tycker jag man kan ta med i beräkningen.

En metod är inte enbart en metod; den är också vad utövarna gör den till. Och kritiken riktar sig ju sällan mot just Eckerberg utan oftare mot de föräldrar som känner i magen att de använt 5 mm på ett vettigt sätt. Därför anser jag att man inte kan såga saker rakt av. För den som kritiserar vet faktiskt inte ett smack om varför, hur och vad som föregått det hela. Eller vad resultatet blev/blir.

Så vi kan ju säga så här:Man kan ju kritisera Eckerberg allt man orkar för det _är_ verkligen urbota dumt att låta ett barn skrika till kräkets gräns för att sedan torka av och börja om. Det tycker jag också. Men dumförklara inte de som testar metoden på grund av ett, för dem, fullgott skäl (för när man läser 5 mm-kritikstrådar så kapas oftast dessa föräldrars förmåga till inkänning jäms med hälarna). Många känner av om det är passande eller inte skulle jag tro och avbryter om det inte fungerar.

Sedan finns det säkert de som håller i och inte fattar när de ska backa men det är flertalet av oss som gör allehanda dumma ting och tycker att det känns okej. Och det gäller fler saker än bara 5 mm.

• Maggis

lishe;

Vi måste leva i olika världar för jag har då aldrig upplevt kritik för att jag inte följer experternas råd. Jag tycker snarare att de som kritiserar mest är de som säger sig ta avstånd ifrån det experterna säger.

Svar på tråden sovametoder