• Antigone

sovametoder

SSA:
    JAg har oxå funderat över just det som du tar upp, alla dessa föräldrar ssom tar avstånd från metoden men som samtidigt inte ser till värderingesystemet runt barnet som metoden förespråkar, utan säger "alla får göra som de vill".
    Jag anser det viktigt oavsett om man är för/emot metoder att man skaffar ALL kunskap kring vad man sysslar med, med sina barn.....inte någon selektiv kunskap där man av bekvämlighet/rädsla bortser från saker som kan påverkabarnen negativt.

Exempelvis. Är mitt barn ett öronbarn så vet jag vad som mediscinskt hjälpper honom och jag vet hur det fysiskt smärtan honom; MEN det är lika viktigt att se till hur det påverkar honom psykiskt med frevent smärta och hur han psykiskt kan påverkas av alla läkarbesök; genom detta kan jag som förälder underlätta och stödja honom och förhoppningsvis stärka honom även i de negtaiva upplevelser som kan infinna sig.

Detsamma med metoder gällande sömn; det talas hela tiden om hur FARLIGT det är för barnens hälsa att inte sova.....metoderna är främst framtagna ur förräldrarperspektiv. Vi är vuxna. Vi VÄLJER- inte barnen....tyvärr.

Barnen blir en sorts "vara" som ska leva upp till föräldrarnas illision om hur barn "ska vara" så att man kan fortsätta leva sitt liv tillsammans med barnen utan att egentlgen behöva förändra något......trots att just barn kanske är det som förändrar oss mest av allt i livet. Kanske handlar det om hur öppna var och en av oss är för den egentligen förändringen ett barn innebär? Vi ska vara lyckliga, goda vänner, god sambo/fru/, spännande och sexig älskarinna, söka karriär, ha viss social status, fika på stan samtidigt som hemmet ska inredas, barnen ska till lekparken, middagen stå på bordet.......osv osv........DÄR och DÅ passar inte en liten bebis in i "systemet" med att vägra sova eller ens få vara den unika lilla människa som den är född att vara- som har olika behov av ex sömn mm- då ska vi "metodisera" dem så de passar in.

AW och henns barnabok har jag haft sen 12 år tillbaka när jag fick min första bebis. Många saker är tankvärda och bra, samtidigt så blev jag chockad över när jag såg henne i babyboom.
    Där hon verkade som en robot som mekaniskt talade til vaggade (skakade?) babyn. Jag tyckte hon hanterade barnet som en docka, med buffar och när hon tryckte ner huvud var måttet rågat för min del. Jag skiftade kanal; och kastade henne barnabok!
    Hon har blivit en produkt av sig själv.....kommersiell och uppdiktat "proffsig".....vi vet ju alla att hon brände sitt stora arv rakt av. Så visst förstår jag henne! Någonstans måste hon ju tjäna sitt levebröd!

Där har ni min krassa syn p metoder och hur jag anser de fungerar!!!

Svar på tråden sovametoder