Inlägg från: Nikkili |Visa alla inlägg
  • Nikkili

Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12842058.ab

Enligt denna artikel så är det föräldrarna allt beror på,är man lågutbildad så får man dumma ungar helt enkelt.

När man tänker till lite så är det väl inte helt fel,att barnen till högutbildade får en helt annan start och en tryggare tillvaro.

Dom har ofta gifta föräldrar,ett stort umgänge,reser mycket,seglar,spelar golf,tennis,hockey,rider och ofta gör föräldrarna allt det där själva också,deras föräldrar är kanske mer engagerade i skolan pga att dom vet vikten av en bra utbildning .

En familj som är outbildad,har inte samm möjligheter,dom dliter på något dåligt bealt jobb för att få pengar till hyra o mat,sen är dom slu,väldigt ofta med bara en förälder,ingen har ork att engagera sog så som man borde göra.
  • Svar på tråden Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel
  • Nikkili
    Heisan skrev 2011-04-07 18:36:59 följande:
    Tryggare tillvaro för att föräldrarna är högutbildade

Att högutbildades barn i större utsträckning presterar bättre i skolan har säkerligen med att göra att det finns en studietradition i familjen. Dåliga/oengagerade föräldrar finns det i alla samhällsgrupper-en del är bara bättre på att putsa fasaden än andra.
    Men jag tror att högt utbildade föräldra kräver lite mer än sina barn,vet en kvinna som inte kan hjälpa sin som alls,för hon fattar inte läxorna...hon är vårdbiträde och han går i 8:an...tror inte det hade hänt i en läkarfamilj...faktiskt.

Jag har ingen gedigen utbildning själv och mina barn är medelmåttor i skolan!
  • Nikkili
    Lilith Dark skrev 2011-04-07 19:16:35 följande:
    Det kanske är för att du inte tar dig tiden att sitta ner med dem och läsa läxorna ihop. Min son får VG och MVG i allt, min dotter ligger två år före. Jag sitter ALLTID med och läser läxor med min son och hjälper min dotter med små projekt de får. Och jag har bara en IT&Kommunikationsutbildning efter gymnasiet. Så det finns nog lite mer som lägger grunden för barns studieresultat än vad föräldrarna jobbar med. Enligt din teori så skulle det ju inte gå så bra för mina barn eftersom jag inte har någon högre utbildning att tala om, och jag är både sjukskriven deltid och ensamstående.
    Inte enligt mig,enligt artikeln jag länkade till i TS
  • Nikkili
    Lilith Dark skrev 2011-04-07 19:16:35 följande:
    Det kanske är för att du inte tar dig tiden att sitta ner med dem och läsa läxorna ihop. Min son får VG och MVG i allt, min dotter ligger två år före. Jag sitter ALLTID med och läser läxor med min son och hjälper min dotter med små projekt de får. Och jag har bara en IT&Kommunikationsutbildning efter gymnasiet. Så det finns nog lite mer som lägger grunden för barns studieresultat än vad föräldrarna jobbar med. Enligt din teori så skulle det ju inte gå så bra för mina barn eftersom jag inte har någon högre utbildning att tala om, och jag är både sjukskriven deltid och ensamstående.
    För övrigt är det ju bra att du är engagerad,men vad hjäkper det mot dyra språkresor  och utbildningar i utlandet som föräldrar måste betala,dom kommer du inte att ha råd med.
    En väns dotter läser till läkare i Ungern...det kostar 266000 per år plus lgh och mat,inga bidrag från sverige betalas ut första året,sen blir det studielån.

På en svensk läkarlinje kommer man inte in idag om man inte haft MVG rakt igenom alla år på allt!!

Eller möjligtvis gör högskoleprovet med 2,0

Vi som är medelfattiga i landet kan inte ge våra barn dessa möjligheter och den kunskap som rika barn får genom att uppleva världen får många barn bara läsa om!

Du kommer att se att på gymnasiet grupperas tonåringar till dom som har pengar och dom som inte har det,för dom gör inte samma saker helt enkelt,jag har gått hela vägen med två av mina så jag har sett det på nära håll,!

Dom som har råd att göra resor gör det medan resten fikar på cafe i stan,vissa har inte ens råd med det !
  • Nikkili

Å andra sidan så känner jag ett mycket välutbildat par med minder begåvad dotter i skolan och för att hon ska bli så bra som möjligt i sin idrott så gör dom hennes läxor och stora projekt så att hon kan ägna sig åt idrotten.

Mamman berättade detta under en fest en gång!!

• Nikkili
    Amelie av Paris skrev 2011-04-08 11:43:31 följande:
    Egentligen borde ju de många timmas som barnen har i skolan räcka för skolarbetet. Läxhjälp nån timme efter skolans slut skulle kanske hjälpa en del barn. Tror alldeles för många barn hamnar mellan stolarna.
    Efetr att ha passerat gymnasiet nu,med två barn så vågar jag påstå att det mesta hänger på föräldrarna...info och genomgångar i skolan,men alla uppgifter görs hemma eller i grupp med andra elever..sen redovisas dom enskilt eller i grupp..så driver man gymnasium i alla fall.
    Väldigt mycket egen studietid

Har man inte då föräldrar som kan hjälpa den unge igenom dom åren så står man sig rätt slätt,själv hängde jag med upp till nian i grundskolan och kunde hjälpa mina barn med det jag redan kunde.......men i gymnasiet så har jag pluggat lika mycket som dom och lärt mig allt jag någonsin behöver veta.....vi har jobbat ihop jag och barnet.

Men deras rika kompisar åker nu ut i världen och pluggar språk i två år,för att sen återkomma till högskolan härhemma,för att sen plugga vidare i USA precis samma väg som sina föräldrar och jag hade gjort samma sak om jag fått chansen och hade råd.

Mina barn tar ett sabbatsår och söker sen in på högskolan,men även om dom läser på  samma utbildning som sina vänner där så har dom inte den erfarenheten och språkkunskaperna som dom har med sig...efter högskolan är det dags att jobba om dom inte ska bo hemma resten av livet.

Men livet är olika för alla,inget konstigt med det,tur att inte alla gör samma sak.

Men samma chans...nej det har dom inte!
  • Nikkili
    Heisan skrev 2011-04-08 17:05:16 följande:
    Fast i Ts så  så skrev du att de var TRYGGARE föräldrar, o det är ju inte samma sak som att ha fler ekonomiska möjligheter.
    Föräldrar blir tryggare så också barnen om man inte sitter i svår ekonomisk situation och måste jobba dygnet runt!
  • Nikkili
    Heisan skrev 2011-04-08 22:49:01 följande:
    Det finns så många andra faktorer som spelar in när det gäller att ge ett barn en trygg uppväxt. Dåliga föräldrar finns det i alla samhällsklasser oavsett inkomst. En vacker yta kan dölja mycket skit.
    Tyvärr har folk en tendens att tro att det inte är så, vilket i slutändan drabbar de barn som far illa på ett eller annat sätt. 
    Många välutbildade jobbar ju extremt mycket-du har tagit läkare som ett exempel o det är ju en yrkesgrupp som ofta arbetar mer än gemene man-hur gynnar det deras barn?
    Artikeln och undersökningen visade att föräldrar som har hög utbildning får barn som har höga betyg och föräldrar med dålig utbildning får barn med låga betyg...generellt!
  • Nikkili
    Heisan skrev 2011-04-08 22:59:17 följande:
    Ja o det stämmer säkerligen. Men sedan drog du in trygghet o ekonomi i det hela. Att åka på resor o utöva dyra sporter betyder inte per automatik tryggare barn. Att utbilda sig har inget med trygghet att göra. Betyg har inget med trygghet att göra.  Även barn/ungdomar som presterar bra i skolan o vidareutbildar sig kan ha en förjäklig uppväxt. 

Jag ber om ursäkt om jag verkar envist upprörd, men ämnet berör mig mycket. Inte utbildningsfrågan-utan barn som far illa. O tyvärr så far fler barn illa än man kan ana där man minst tror det. O ingen ser dem för att de tillhör familjer som utåt sett verkar väldigt stabila. 

Men nu lovar jag att sluta spamma din tråd-jag har inget mer att tillföra

Förstår hur du menar,men du kommer inte ifrån att högutbildade föräldrar har en bättre ekonomi än lågutbildade.
    Vilket i sin tur gör att dom har råd att låta barnen gå i bättre skolor,plugga utomlands,dessa barn har ofta en god hjälp hemifrån även när dom går på gymnasiet och högskola.

Ett barn som växer upp i ett hem med två föräldrar som har det bra ställt och har bra arbeten,äter bättre mat,får uppleva mera och mår bra i sin stabila miljö,kontra det med en ensamstående mamma som jobbar vården som kommer hem helt slut efter att ha jobbat helg där barnen fått klara sig bäst det går,med snabbmat.
    Vilket barn tror du känner sig tryggast!

Nu räknar inte jag med att någon misshandlas eller drogar osv i hemmet,utan två helt vanliga familjer!
Svar på tråden Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel