Inlägg från: Loveeeliiie |Visa alla inlägg
  • Loveeeliiie

Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel

Fast tja.. Jag hade en vän som växte upp med sämsta möjliga möjligheter
    (utländsk ensamstående mamma, knarkande pappa, flytta runt, dålig ekonomi m.m)

Men hon jobbar nu på att ta sin magister examen inom företags marknadssföringsekonomi bla bla (glömt bort vad det heter egentligen men iaf) hon studerar 250% (2 utbildningar parallellt i samma skola, och två på distans) och hon jobbar heltid på ett hotell som chef över baren och matsalen. Hon är 22år gammal!
    Självklart vill man ge sina barn bästa möjliga möjligheter i livet! men det blir ibland som det blir, och det behöver inte vara enbart dåligt.

Och jag kände ett par tjejer som har väldigt rika föräldrar, dom är helt dumma i huvudet! visst dom kan memorera saker inför ett prov, men fråga dom en fråga där dom måste tänka själv så är dom helt blanka i skallen.. dom har bra betyg, för att dom skriver av och deras föräldrar dikterar vad dom ska skriva i läxor och dom memorerar som sagt inför prov. Dom har båda bra jobb (som deras pappa gett dom och där han är chef) dom är känslokalla, saknar empati och förståelse för andra människor och tycker alla borde vara som dom.
    Så visst dom passa in i att dom har högutbildade föräldrar och då blir dom högutbildade, men samtidigt så blir dom ett par bitchiga snobbar.. och det skulle jag aldrig vilja att mina barn blir! och dom blir ju det för att deras föräldrar är för upptagna med sina jobb och sig själva och att barnen ska se bra ut, prestera bra i skolan m.m men dom bryr sig inte om att barnen ska bli vänliga, omtänksamma eller hjälpsamma utan dom uppmuntras bara till att putta undan andra och ta all plats, enligt mig, inge bra.

Jag har ingen utbildning, men jag tror inte alls att mina barn kommer bli lågutbildade för det!
    och om dom löper större risk för det så ska jag göra allt jag kan för att ändra det!
    Jag är outbildad, inte för att jag inte kan något, eller för att jag inte vill, utan för att jag haft otur i livet och blivit utsatt för olika övergrepp.

Bara för att det visar en sak i en undersökning så betyder inte det att det är "kört" för barnen.
    undersökningen ska bidra till att barn ska få bättre möjlighet till samma chans, barn till lågutbildade ska kanske bli erbjudna mer läxhjälp och mer stöd men absolut inte bli utdömda!
    och barn till högutbildade kanske också behöver extra stöd för att dom oftare blir pressade och stressade till att bli lika bra eller bättre än sina föräldrar?

Och sen så är ju alla barn olika, vissa är bra på det tekniska och vissa på det teoretiska.
    Vissa barn vill lära, lära, lära och andra barn vill göra, göra, göra.
    Men barn måste både lära sig och göra, man kan inte göra något utan det andra och där behöver barn stöd i olika saker.

Min Åsikt.

Svar på tråden Går det dåligt i skolan för ditt barn så är det föräldrarnas fel