8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
Hej!
har läst lite sporadiskt i tråden och min son är ju ett år men har sovit lite halvtaskigt sedan han föddes och vi 8 månader inföll seperationsfasen och varade i drygt två månader och under den här tiden vaknade sonen i stort sett varje timme för att se så jag eller pappa var där. Vi samsov som tur var, tror det räddade många nätter. Ibland vaknade han och bara kände lite på en så man verkligen var där och ibland var han vaken en stund innan han somnade om. När sonen kom ur den fasen började han helt plötsligt sova i egen säng och strax innan elva månder plockade han själv bort nattmålet och nu kan han sova hela 2-3 timmar i sträck innan han vaknar och oftast är han väldigt lätt att söva om. Bara att lägga ner (han sätter sig alltid upp eller ställer sig när han vaknar på nätterna) och klappa om och så sover han igen.
Vi håller dock på att vänja oss vid att ha fått ett väldigt morgontidigt barn som gärna ska upp vid 5.20 på morgonen. Att lägga honom senare på kvällen innebär bara att han vaknar vid samma tid på morgon och är gnällig eftersom han inte fått sova tillräckligt många timmar. Hade någon berättat för mig när han var ett spädbarn att jag ett år senare fortfarande bara skulle sova i ungefär två timmar i sträck, sex timmar sammanlagd sömn varje natt så hade jag gett upp för längesen men jag och hans pappa har vant oss. Vi behöver itne så mycket sömn längre och brukar skoja om hur mycket saker vi får gjorda speciellt på helgerna innan en familj utan morgontidiga barn ens kommit ur sängen :)
För oss verkar ingenting hjälpa. Det gör ingen skillnad på om vi har en fullspäckad dag med massor av aktiviteter eller om vi skruttar runt hemma. Det gör ingen skillnad om ha somnar senare på kvällen eller tidigare. Jag hoppas helt enkelt på att det växer bort och jag har hört något om att en del barn ändrar beteende vid 1,5 års åldern :)