• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jag behöver sällskap, peppning och era bra idéer!! Min 8-månaders son vaknar fortfarande varje eller varannan timme hela nätterna. Så har det varit sen han föddes, riktigt bra perioder har han sovit tretimmarspass, någon underbar gång har han slått till med fem timmar. Men detta är tyvärr bara vid enstaka tillfällen, i snitt vaknar han varannan timme. Börjar bli inte så lite trött på detta nu och tycker det är dags att få börja sova nu - för både honom och mig!!!!!!!!

Någon mer eller är det bara vi kvar!?

• Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!
  • ELLEoClara

Vet hur det är min tjej sov alltid som en kratta, dock oftast lätt sövd igen men det blev MÅNGA uppvak plus att hon var/är morgon pigg.

Min tröst är att det blir bättre, lite lite hela tiden ( fast med bakslag såklart).

Är idag pigg efter 2 nätter i rad då hon sovit 20-06 i sträck, fyller 2 år nästa månad.

Från ca 14-15 månader var det mer regel en undantag att hon sov 5 timmar i sträck iallafall. Något/några uppvak på sen kvällen och något uppvak på tidig morgon.

Har aldrig kört några metoder eller mixtrat med sovplats och dagsömns tider utan följt hennes mönster. 

• LadyM

Jag är inte heller mycket för kurer hit & dit, men 14-15 månader - det är ju eeeeevigheter till!!!!! Fattar inte hur det ska funka när man börjar jobba igen.... pust. Min lillkille vaknar i snitt tio-femton gånger per natt, men går oftast att söva om på mindre än 5 minuter (napp, lite sång, omstoppning eller dyl) Men det är fortfarande utmattande att aldrig få sova några längre stunder.....

Han är natt-nappberoende, har ammat mycket på natten, har och haft kolik & matallergier - tror han hamnade i ett dåligt sovmönster från start. Dessutom efter en jobbig förlossning där han kom ut mycket medtagen. Men nu vill jag få knas på detta!!!!!!!!  Märkligt nog är han SPERDUKTIG på att somna själv på dagarna och inför natten, då lägger jag honom vaken i spjälsängen (jag ligger på vår säng brevid) och han leker lite och somnar sen utan ett gnäll. Men sen vaknar han upp hela kvällen och natten och är helt uppriven tills vi kommer och lugnar honom/ger honom nappen, då somnar han om ganska fort..

Några tips hur man går vidare?? Nu ammar jag 1-2 ggr/natt men ska nästa vecka försöka ta bort dessa amningstillfällen också......

• LadyM
    Mysanochmimer skrev 2011-04-08 09:41:00 följande:
    har/vill du testa samsovning?
    Om det är så att det är närheten han är ute efter tänker jag.
    Kan kanske blir svårt att få bort nattamningen då men det kanske är värt det med lite längre sovpass
    Vi samsov fram till han var 6-7 månader - jag ÄLSKAR det!!! Men han blev allt för distraherad av bröstet... helt omöjligt att neka honom och nu vill jag att han ska äta mat på dagen istället. Därför började vi "särsova".
  • LadyM

Ingen mer som har tips? Eller som oxå är en zombie....

• Flickan och kråkan

Pepp:

- Finns det några barn som sover bra i den åldern?
    - Min yngsta vaknade var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom mellan 5½-9½ månad. Innan dess vaknade han spädbarns"normalt" och vill amma var 1½ -2 timmar. Han började sova hela nätter mer eller mindre över natt strax före 10 månader då han kom ur separationsfasen. Hade innan dess slutat nattamma genom att gå upp och vagga och ingen napp.....så när han var redo att sova hela nätter så fanns det inget som hindrade. Samsov och samsover fortfarande med båda annars hade jag nog inte överlevt ....och så är det ju så mysigt .
    - Min äldsta hade också massor av uppvak i den ålder. Han började inte sova hela nätter förrän vid 13 månader, men även för hans del så blev sömnen avsevärt mycket bättre efter separationsfasen runt 9-10 månader någonting.

Du kommer också att få sova vännen . Ur mitt perspektiv låter ditt barn alldeles normalt . Mina barn har aldrig någonsin somnat själva. De sov all dagsvila i sjal tills de var året cirka. Man glömmer och piggnar till fort. Har en 3- och 2-åring som somnar lätt på kvällarna MED sällskap och sover hela nätter sedan länge. Det kommer .

• LadyM
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-08 19:55:40 följande:
    Pepp:

- Finns det några barn som sover bra i den åldern?
    - Min yngsta vaknade var 30-60 minut konsekvent nätterna igenom mellan 5½-9½ månad. Innan dess vaknade han spädbarns"normalt" och vill amma var 1½ -2 timmar. Han började sova hela nätter mer eller mindre över natt strax före 10 månader då han kom ur separationsfasen. Hade innan dess slutat nattamma genom att gå upp och vagga och ingen napp.....så när han var redo att sova hela nätter så fanns det inget som hindrade. Samsov och samsover fortfarande med båda annars hade jag nog inte överlevt ....och så är det ju så mysigt .
    - Min äldsta hade också massor av uppvak i den ålder. Han började inte sova hela nätter förrän vid 13 månader, men även för hans del så blev sömnen avsevärt mycket bättre efter separationsfasen runt 9-10 månader någonting.

Du kommer också att få sova vännen . Ur mitt perspektiv låter ditt barn alldeles normalt . Mina barn har aldrig någonsin somnat själva. De sov all dagsvila i sjal tills de var året cirka. Man glömmer och piggnar till fort. Har en 3- och 2-åring som somnar lätt på kvällarna MED sällskap och sover hela nätter sedan länge. Det kommer .
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja jag hoppas!!!! Man börjar ju bli lite matt när man max sovit 3 timmar i sträck på 8 månader. Det positiva är ju att tandsprickning, separationsfas, sluta nattamma osv inte gör någon större skillnad eftersom han ändå oftast vaknar varje timme. Kanske dumt att sluta nattamma (1ggr/natt) nu när han precis blir 8-mån?
  • Mysanochmimer
    LadyM skrev 2011-04-09 09:26:55 följande:
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja jag hoppas!!!! Man börjar ju bli lite matt när man max sovit 3 timmar i sträck på 8 månader. Det positiva är ju att tandsprickning, separationsfas, sluta nattamma osv inte gör någon större skillnad eftersom han ändå oftast vaknar varje timme. Kanske dumt att sluta nattamma (1ggr/natt) nu när han precis blir 8-mån?
    Ja, jag skulle nog vänta tills han gått igenom separationsfasen.
    Om du kan vill säga.
Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!