Inlägg från: mammailund85 |Visa alla inlägg
  • mammailund85

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

noah sover i regel första passet i sin säng och sedan mellan oss och jag trivs bra med samsovandet i sig, men bara synd att han vaknar så lätt. jag tror tyvärr även vår lägenhet är en del i problemet. vi har ett stort gemensamt vardagsrum o sovrum med fönster längs hela ena väggen där det är svårt att få mörkt o tyst (även mkt ljud från gatan). det gör att vi får försöka vara så tysta så möjligt efter att noah somnat, men helt tyst blir det ju inte. när jag o noah var hos mina föräldrar sov han på övervåningen i sin säng från ca  19-22 i ett sträck, det händer aldrig hemma! han vaknade då först när jag gått o lagt mig. kan det vara jag som väcker honom? 

• mammailund85

noah sover relativt bra om dagarna, oftast 2-3h totalt uppdelat på 2pass. vi har nyligen flyttat ut hans säng i köket (har inget extra rum) för att se om han sover bättre, men det har väl inte blivit någon större skillnad. han sover i regel bara där "första passet", sen sover han mellan oss i sängen. vi brukar inte lyckas få honom att i hans säng så det är främst amning o ibland vaggning som gäller. 

inatt börjar vi  följa råden i "somna utan gråt" lite mer seriöst, ska skriva sömnlogg osv.... 

• mammailund85
    Ellie79 skrev 2011-05-01 13:12:59 följande:
    Vad glad jag är att jag hittade denna tråd! Här är en till zombie! 
    Min kille är 6 mån och har aldrig sovit bra. Just nu vaknar han och gråter/ammar/stoppar in napp var och varannan timme.
    Jag tycker han sover sämre och sämre ju äldre han blir. Har ångest över hur han ska bli när han blir 8 mån.
    Kommer ihåg hur min dotter blev då och hur oroligt hon sov. Och då sov hon bra innan dess.

Sitter jämt och surfar runt och försöker hitta andra som har samma problem. Så skönt att läsa att det finns andra som går runt i samma töcken som en själv. Hur länge klarar man att sova så här lite egentligen??    
    På BVC säger hon alltid att det säkert är en utvecklingsfas vilket skulle betyda att han befunnit sig i en i hela sitt liv Glad 
    Börjar till och med undvika att träffa mammor som har barn som sover bra. Blir bara bitter.... 
    välkommen hit! jo det är skönt att höra att man inte är ensam om detta, de flesta mammar jag träffar har barn som sover hela nätter eller enstaka uppvak, inte var och varannan timme. själv måste jag dock säga att jagg är piggare än vad jag "borde" vara med tanke på¨den upphackade sömnen. kanske pga samsovning o amning som gör att jag sällan går upp på nätterna.  men ibland slår tröttheten emot mig+ att jag är mer lättirriterad osv

känner igen detta med svaren från bvc, inte mkt till hjälp man får där 
  • mammailund85
    karolina106 skrev 2011-05-09 09:09:19 följande:
    HON SOV HELA NATTEN!

20-05.30 i ett sträck, vi behövde inte gör ett endaste dugg.

Sen hon var 2,5 månad har hon vaknat 3-10 gånger per natt, varje natt.

Kanske skulle se till att spela på lotto nu oxå..för det stämmer visst som reklamen säger..plötsligt händer det!
    wow inte illa! hoppas det håller i sig!

noah sov 20-00.40 i ett sträck vilket är väldigt ovanligt längre för honom! sen vaknade han iof många ggr resten av natten och var jättepigg vid 05, men ändå! jag liggammar också på nätterna och sen låter jag honom i regel ligga kvar hos oss.... 
  • mammailund85

jasså så vällingen verkar ha hjälpt flera av er. vi försökte med välling på kvällen ett tag, men märkte ingen skillnad då o på siståne har han inte velat ha flaska alls de få gånger vi har erbjudit det. men han äter ju sin gröt vid 19 o sedan amning på det så jag tycker ju att han borde vara mätt...noah äter inte heller så stora mängder vanlig mat på dagarna, men jag ammar fortfarande en hel del även på dagarna, just nu tex =) 

• mammailund85

Jag sov hos min syster inatt pga  att jag hade uppkörning idag och ville vara utvilad. det var första natten noah var utan mig och det gick över förväntan. han somnade runt 21 vid amning. sen vaknade han runt 01 och 04. första gången kunde min man söva om honom lätt men andra gången var det svårare så han fick vagga, vagga o vagga. noah somnade men vägrade bli nedlagdi sängen. min man var tröött imorse, men själv var jag ovanligt pigg. klarade uppkörningen också =)

• mammailund85

här går det framåt. noah sov först ca 20-22. sen somnade han om vid amning, blev nedlagd i sin säng o sov i ett sträck till 03! därefter kom han över till vår säng och strax efter 05 var han jättepigg och gick inte att söva om. ett problem vi har är att det inte går att få mörkt där vi bor men om 1.5 mån ska vi flytta och där blir det nog lättare + att noah ska få eget rum. hoppas det hjälper även om det ju faktiskt går framåt ändå nu

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!