• marla333

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

den här tråden vill jag följa!

har också en 8månaders som fortfarande sover bökigt. och äter minst två gånger på natten. har prövat att ge mycket mat på dagen och kvällen, märker ingen skillnad.

nu så kan min tjej bara somna om man har en hand på henne. och igår kom jag hem sent och då satt sambon med båda händerna på henne för en hand hade inte räckt.... nattning kan alltså ta flera timmar innan hon sover lugnt för en stund. hon har napp föresten, så när den råkar trilla ut (och de händer ju bara några hundra gånger per natt...) vaknar hon...

men nu vid 8månader så är det väl mycket med mat och sömn? en period som förhoppningsvis ska gå över...? men när?

• marla333
    Malten skrev 2011-04-20 08:50:00 följande:
    noah sover i regel första passet i sin säng och sedan mellan oss och jag trivs bra med samsovandet i sig, men bara synd att han vaknar så lätt. jag tror tyvärr även vår lägenhet är en del i problemet. vi har ett stort gemensamt vardagsrum o sovrum med fönster längs hela ena väggen där det är svårt att få mörkt o tyst (även mkt ljud från gatan). det gör att vi får försöka vara så tysta så möjligt efter att noah somnat, men helt tyst blir det ju inte. när jag o noah var hos mina föräldrar sov han på övervåningen i sin säng från ca  19-22 i ett sträck, det händer aldrig hemma! han vaknade då först när jag gått o lagt mig. kan det vara jag som väcker honom? 
    vi brukar kunna kolla film i sängen med lilltjejen brevid utan problem. har en hund som hoppas i och ur sängen och rör sig mycket. men det vaknar hon inte av. men vaknar om man försöker smyga sig ut ur rummet... sen har jagvärldens hosta och hostar nätterna, men de märker hon inte heller av. så tror att det kan behövas lite mer ljud för en bättre sömn. i alla fall här =P som att man är nära.

flera bebisar som får tänder nu? två till har precis tittat fram... och så fick em en spruta (tbc eller vad den nu heter, och det ger ett sår som varar i några månader) som nu har ett stort rött märke som ser ut att kännas. det tror jag också påverkar sömnen negativt...
  • marla333
    Jenny76 skrev 2011-04-23 20:03:27 följande:
    Ah, tack! Det har varit tre lugna nätter i rad nu så jag hoppas hoppas.Skrattande

Jag ammar oftast 1 gång/natt plus när hon vaknar tiiiidigt (runt 6) då somnar hon om.
    När vi nu haft dessa lugna nätter så funkar det att bara ge nappen o ev hålla en hand på henne. Säkert skulle hon "klara sig" utan att ammas tills hon vaknar vid 5-6 (det gjorde hon innan), men jag är inne på samma som du att det är dumt att mixtra med detta under sep.fasen.
    jag slutade med amningen efter 6månader. men när de är för jobbigt på nätterna ger vi välling. vet att många säger att 8månaders inte behöver äta på natten, men när nappen inte duger är de lättast att ge välling så somnar hon om fortast. vi tänker inte vänja av med det nu. antar att hon kommer sluta av sig själv om ett tag.... 
    lite jobbigt att hon oftast måste ha nappen på natten för att sova, att hon är så beroende av den, men samtidigt har den hjälp så mycket också...
  • marla333
    Mamma i augusti skrev 2011-04-24 20:05:37 följande:
    Ja det är både fördelar och nackdelar med nappen! Det är ju skönt om man kan stoppa in nappen och de kan ha den för att komma till ro, men samtidigt så är det ju jobbigt om de vaknar för att de tappar den osv... VÅr son tog napp när han var mindre, men sedan var han sjuk när han var ca 6 månader och då slutade han ta napp (antar att det kanske gjorde ont i halsen när han sög), och efter det har han inte börjat igen. Så nu saknar vi faktiskt tiden med napp litegrann!  
    var det i samband med en förkylning? min tjej är ofta förkyld till och från. är jättejobbigt då hon är täpt och vill ha napp men inte kan andas då hon har den... så spottar ut den för att andas och skriker för att hon vill ha den...

har varit en jobbig natt i´natt. fick ge mat 3 gånger! det var ett tag sedan det hände. hoppas det var en engångshändelse...

hur är nätterna för er andra nu?
  • marla333

börjar närma sig 9 månader. går 8 månadersperioden över då? =P nån som vet hur länge det kan hålla i sig? känns som de bara bli värre här...

• marla333
    Jisa skrev 2011-04-26 11:05:10 följande:
    Här blir det värre och värre. Sonen vaknar mer än någonsin och är ofta väldigt ledsen när han vaknar. Om vi får sova 2 timmar på raken är det en väldigt bra natt.
    vi får hoppas att det går över  snart!  så här bökigt var det de första månaderna, men så vänder det och går åt fel håll. hade hoppats på mer sömn ju äldre bebisen blir =P
  • marla333

Jag tycker att ju bättre sömn på dagen,desto bättre går det på natten. som idag sov tjejen 2 timmar på förmiddagen och 30min på eftermiddagen. så hoppas det är en av de lättare nätterna inatt...

vi har spjälsängen brevid vår säng, med ena gaveln borta påspjälsängen så vi når lätt från vår sängen utan att behöva kliva upp. sambon sover närmast dottern och petar in napp och ger välling som jag ordnar när det behövs. han kan nästan göra det i sömnen. och så får jag kliva upp på morronen när hon vaknar. alltid mellan 6 och 7, så får sambon sova vidare. har blivit så eftersom jag är mer morronpigg och itne behöver sova lika många timmar. men jag vaknar ju ändå under natten och måste peta på gubben om han inte hör att hon tappat nappen. när de är riktigt illa så tjafsar vi väl lite innan vi kommer överrens vem som ska lugn när hon är lessen...

hade gärnat flyttat in dottern i sitt egna rum som vi har fixat klart, men känns inte som en bra idé. orka springa till ett annat rum flera gånger på natten. hur sover era bebisar? 

• marla333
    LadyM skrev 2011-04-30 08:49:11 följande:
    Lillskrutten som brukar vakna, gråta, få nappen och somna om har senaste nätterna vaknat och varit otröstlig! Så ledsen, så ledsen! Rynkar på näsan Så igårkväll tog vi ner honom i vardagsrummet och la honom i vagnen, så sov han där medan vi käkade middag och kollade på tv. Kanske min teori om att blir lugn av att höra oss när han vaknar stämmer för han sov över 4 timmar utan ett pip...
    härligt med några timmars bra sömn för liten!
    gjorde också så i början, hade vagnen i vardagsrummet på kvällen när vi hade två våningar.
    Marianne84 skrev 2011-04-29 22:00:01 följande:
    Alla barn är så olika precis som vi vuxna.. Vi har olika mycket sömnbehov. :) Min sons nattsömn har blivit bättre iaf. Se när han kommer sluta sova med oss i sängen :) Någon här som går på babysim? :)
    har gått den första kursen. men har en paus från simmandet nu (em har fått en spruta som ger ett sår i några månader och då får man inte bada). men hoppas ta upp det snart! är badkaret som gäller nu =P

• marla333
    karolina106 skrev 2011-04-30 21:14:45 följande:
    Vad är det för en spruta? Något alla barn ska få?
    nej, de var nån extraspruta för typ tuberkolos och nåt mer. tbc kanske den heter? har ursprung från ett land där de fortfarande har tuberkolos och ville att hon skulle vaccineras mot det då vi kommer åka dit i framtiden. blir ett sår som varar ett bra tag och så får man ett litet ärr sen.. inte så skoj att inte få bada =(
  • marla333
    Marianne84 skrev 2011-05-01 15:40:08 följande:
    Tbc sprutan är Inge rolig att ta har jag hört och den kan ge ärrbildning. Babysim är verkligen bra.. Går på de och har valt en lite senare tid 18.00 och efter babysimmet brukar han sova otroligt bra. Har snart gått klart steg 3 så vi har ett steg kvar på babysim.
    jo, ger ett ärr. men ville att hon skulle ha den ändå så man slipper oroa sig.

brukar bada på kvällarna ibland, och då plaskas det och far runt i badkaret, så att bada är mkt tröttsamt även om det bara är hemma =P

inatt var en dålig natt igen. mat flera gånger. fast jag försökte ge så mycket banan innan läggning som möjligt så hon skulle känna sig mätt... vet  inte vad som är jobbigast, att kliva upp för att ge mat flera gånger eller peta in nappen flera gånger i timmen (då räcker de att sträcka ut handen, men man vaknar ju varje gång).

tycker den här tråden är bra, då man får klaga av sig och höra om andra bebisar som inte heller sover bra. har inga andra bebisar i närheten, så ingen förstår mig och sambon när vi är trötta =( 
  • marla333
    Att inte få sova tär på förhållandet tycker jag. jag blir sur och irriterad. Kan ju inte va sur på Em så de är de sambon som får ta de.

Tips på hur man kan få det bättre? Sambon jobbar på dagarna och på kvällen och natten är de ju kört att umgås då en måste vara med liten... och jag jobbar helger. Känns som vi bara ser film och tv i sängen nuför tiden =P Lägger oss när dottern ska sova. Kul liv man har! =)
  • marla333

här har min tjej inte ens somnat. vi har prövat att ha henne emellan oss i sängen. men hon sprattlar, sparkar och vifftar och vill inte alls sova. vi vet inte hur vi ska göra. i hennes egen säng ställer hon sig bara upp och skriker. känns som jag ger upp snart för inget hjälper... just nu är jag väldigt välrigt less på att inte få sova och inte veta hur vi ska göra för att hon ska sova på natten.

• marla333
    Jenny76 skrev 2011-05-04 19:06:56 följande:
    Det var som jag misstänkte tredagarsfeber hon har. Idag kom prickar och flammighet på magen.
    Hon har sovit som vanligt på dagen idag, och somnade nyss utan problem i spjälisen. Får se hur det blir sen...
    stackars liten! 

nu bävar jag för hur natten ska bli här... 
  • marla333
    LadyM skrev 2011-05-06 09:21:04 följande:
    Liggammar du med honom på dig? Har jag aldrig testat, men hört om!

Ännu en bra natt, han har sovit hela natten efter det att jag lagt över honom i sängen - det har ALDRIG Hänt tiigare, nu har det hänt fyra nätter i rad!!! Dock vaknar han och skriker varje timme om jag låter honom ligga kvar i sin spjälis. Men herrejisses va skönt det är, tänk om det kommer förbli bra?!?!?!? Knappt man vågar hoppas...
    håller tummarna att de bra nätterna stannar!

nu är lilltjejen förkyld oxå...ännu sämre nätter och även på dagarna är det jobbigt. skönt med helg ändå!
  • marla333
    Marianne84 skrev 2011-05-07 23:46:23 följande:
    Linnic: de finns barn som sover 19-7 utan att äta där i mellan.
    fick höra på 8månaderskontrollen att de inte behöver äta på natten. men tydligen så behöver min det... ibland så många gånger som 3gåner...
  • marla333
    Linnic skrev 2011-05-08 22:41:29 följande:
    okej. men ger ni välling vi uppvaknandet eller hur gör ni som INTE ammar??
    ger välling. slutade amma efter 6mån. så nu kan sambon hjälpa till!
  • marla333
    Kasihi skrev 2011-05-15 21:01:27 följande:
    Tack för era svar! Sonen har dr Brown flaskor men får inte vällingen att rinna genom dinapp 3. Testade en MAM flaska med 3:ans napp då rann det igenom men han fick panik av att det rann på så snabbt.
    har mam flaskorna och har napp 3 på natten med fullkornsvälling. annars finns det ju både 2 och 1 på de napparna som rinner mindre.
    Linnic skrev 2011-05-15 20:36:47 följande:
    använder mam (antikolikflaska) 270 ml med dinapp nr 3. Jag låter grabben ligga i spjälsängen när jag ger välling på natten. vill störa honom så lite som möjligt. på kvällen, inför nattning, ligger han ibland i vår säng och så lägger jag över honom till spjälisen när han druckit upp. ibland, om han är jättetrött, så ger jag honom flaskan med välling i spjälisen.

jag längtar fortfarande efter att få sova på natten.
    längtar oxå efter att få sova på natten! kör samma. välling i spjälsängen. vill inte väcka henne mer än nödvändigt. vi har försökt att inte lyfta upp henne sedan hon var liten. utan först ge mat när hon ligger ner och se om det räcker. om de inte funkar så får hon ligga i vår säng och gosa samtidigt.

• marla333

här är det krångel med maten =( äter dåligt. så nu är vi tillbaka med att äta flera gånger på natten istället för att ta igen lite mat på dagen...

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!