• Jenny76

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

LadyM skrev 2011-04-13 19:27:04 följande:
    Det som funkade bäst för oss var att dra ut på tiden för nattamningarna, först max varannan timme, sen max var tredje. Så blev han hungrigare på dagen och åt mer och klarade sig lite längre utan käk nästa natt. Men sen vet jag inte alls hur "korrekt" det rådet är. Vad säger BVC, ger de några tips?
    Så gjorde vi med när dottern skulle avvänjas att äta vid varje uppvak på nätterna. Funkade bra!
    Nu är det dock separationsfasen vi går igenom, så nu äter hon en gång/natt igen!
  • Jenny76

Efter en helt ok natt mot gårdagen, var det inatt åter dags att vara vakenSkrikandes

Hon sov i alla fall ok fram till 3:30 (jag lade mig 21 så jag fick i alla fall 6 timmars hyfsad ostörd sömn) Sedan var hon halvvaken, skrek ibland, slumrade till i min famn etc till kl 5, då hon somnade om o sov till 6:45.

Idag har vi varit ute hela dagen och njutit av våren, så vi får väl se hur natten blir.
    Just nu sover hon gott i vår dubbelsäng sedan en halvtimme ungefär.
    Under denna period tänker jag ha henne sovandes där hela natten får se om det "hjälper" lite i alla fall...

• Jenny76
    Anceka m D skrev 2011-04-18 20:53:29 följande:
    Åh, den som ändå fick 6 timmar! ;) Nej, självklart fattar jag att det är jobbigt oavsett. Jag tycker själv att det jobbigaste är att man liksom aldrig vet hur mycket man kommer få sova. Blir det 2 timmar i sträck i natt, eller 4? Kommer jag behöva vara vaken en timme när jag är som tröttast? Kommer jag behöva gå upp kl 6 eller kan jag få "sovmorgon" till kl 7? :)
    Ja, precis så är det ju!
    Idag tar jag "risken" att vara uppe lite längre för att umgås med min man.
    Får se om jag ångrar det imorgon...
  • Jenny76
    Machapuchare skrev 2011-04-19 10:27:40 följande:
    Ja och att inte natta med amning. Det var det som var vårt problem. När vi lyckades sluta med det sov han helt plötsligt fem timmar i sträck.
    Min dotter har aldrig (kanske nån enstaka gång) somnat vid kvällsamning, hon har varit relativt lätt att lägga hela tiden, men det hjälper inte på natten...
    Hon vaknar ändå :(
  • Jenny76

Har fört lite "loggbok" över sovandet den senaste veckan och det har varit varannan natt med orolig sömn o skrik och varannan natt ett uppvak då hon direkt somnat om efter amning.
    Om denna trend håller i sig har vi tyvärr en orolig natt som väntar.....

Ser ingen orsak till varför det har blivit så dock, så ingen lösning i sikte.

Kan ju bara hoppas att trenden bryts!

Glad påsk till er alla sömnlösa mammor!!

• Jenny76
    LadyM skrev 2011-04-21 22:40:31 följande:
    Jenny: hoppas han bryter trenden inatt då!
    Den bröts!!!
    Nog sov hon lite oroligt viss tid, men inget skrikuppvak! Ammade en gång, hon somnade direkt efteråt.
  • Jenny76
    Mamma i augusti skrev 2011-04-23 19:47:13 följande:
    Grattis, Jenny, då hoppas vi att det fortsätter bra!

Hur ofta ammar ni andra på nätterna? Vilka andra knep använder ni för att söva om era små?
    Ah, tack! Det har varit tre lugna nätter i rad nu så jag hoppas hoppas.Skrattande

Jag ammar oftast 1 gång/natt plus när hon vaknar tiiiidigt (runt 6) då somnar hon om.
    När vi nu haft dessa lugna nätter så funkar det att bara ge nappen o ev hålla en hand på henne. Säkert skulle hon "klara sig" utan att ammas tills hon vaknar vid 5-6 (det gjorde hon innan), men jag är inne på samma som du att det är dumt att mixtra med detta under sep.fasen.
  • Jenny76

Nova har fortsatt att sova bättre, inget skrik på nätterna. Så skönt att i alla fall få ligga kvar i sängen hela natten, även om jag vaknar när hon vill ha napp plus amma en gång.

Igår var vi iväg hela dagen och hon somnade i bilen när vi åkte hem, som vanligt runt 18:45.
    Väl hemma kl 21 ca, så var hon "jättepigg" och inte alls sugen på att sova. En flaska välling till fick hon (som gjorde henne ännu piggare...) 22:20 ca slocknade hon i spjälsängen. Och jag strax därefter Förvånad

• Jenny76

Inget skrik på nätterna det sista (skönt!) men hon sover ff oroligt till och från och vaknar tidigare (runt 6) och somnar inte om av att bli ammad...
    Krånglar mer vid läggning också, sätter sig upp och snurrar och har sig. Allt för att inte somna... Det tar iofs oftast inte mer än ca 15 min innan hon sover, men för ett tag sen somnade hon typ innnan gonattvisan var färdigsjungen Haha.

• Jenny76
    karolina106 skrev 2011-04-27 22:41:11 följande:
    Här går det lite upp och ner...men ikväll somnade hon utan protest och har sovit sedan klockan 20!!

20-00 brukar det dock sovas ganska bra, det är senare under natten cirkusen startat.
    så är det här också...
    Just de två-tre senaste nätterna har det varit från ca 4-6 som hon vaknar 1000 gånger och halvsomnar om, vaknar, fäktas m armarna.... Blä!
Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!