• Kasihi

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Ni som ger välling, vad har ni för flaska samt vilken dinapp? Och hur ger ni vällingen ni som ger på natten? Tar ni upp barnet i famnen och matar?

• Kasihi

Tack för era svar! Sonen har dr Brown flaskor men får inte vällingen att rinna genom dinapp 3. Testade en MAM flaska med 3:ans napp då rann det igenom men han fick panik av att det rann på så snabbt.

• Kasihi

LadyMarmalade, hur har ni gjort för att det blivit såhär bra?

Här är det fortf en hel del miniuppvak på nätterna där vi måste hjälpa honomatt somna om.

• Kasihi

Tack snälla du för ditt svar! Ska absolut lyssna på radioklippen så snart tillfälle ges!!!

• Kasihi

Här är vi inne i 7e utvecklinssprånget och det märks på sömnen som redan innan var dålig.

• Kasihi

Vi har för tre dagar sedan börjat att ha sonen i spjälsängen vid alla vilor, dag som natt. Inatt hade han fyra små uppvak. Natten innan var det 2-3. Målet är nätter med så få uppvak som möjligt. Ett tag när han fick sövas i vagnen var nätterna helt sjuka med mängder av uppvak.

• Kasihi
    lilly2010 skrev 2011-07-01 21:00:49 följande:

har du babymonitor då??? funderar på om det kanske är så för oss med att vi behöver flytta henne till eget rum....

min dotter är nu 7,5 månad och har sovit som en liten ängel första månaderna. Nu senaste 1,5 månaden har hon börjat vakna på natten mer ofta, från 3 timmar mellan till varannan....har tänkt att det går över och att det är en utvecklingsfas...men nu börjar det bli tröttande, är helt slut om dagarna...

frågade BVC om det var dags att avvänja nattmålet...ammar bara nattetid...att det är därför hon vaknar stup i ett att hon bara vill ha tutten, men de avrådde och sa att tidigast 8 månader.....men som sagt hon behöver ju inte äta varannan timme på natten och jag tror att precis som för oss vuxna blir et till en dålig vana att vakna så ofta..ett mönster som måste brytas....

jag har tänkt såhär...det är en period nu som hon vaknar och jag ska försöka hjälpa henne att sova bättre...

tror det kan ha att göra med sömncyklarna som barn har..ett uppvka var 90 minut ungefär...och att hon har svårt att somna om och komma till ro själv....vi bär henne till sömns för det mesta i bärsjal... (har dock börjat öva att somna själv nu) känns det igen av någon som har sömnproblem???? tänker att det egentligen inte har med uppvaknandet att göra utan insomningen......

hon är ju van att vi vaggar henne till sömns och därför blir det ju jätte svårt att somna om för henne om hon vaknar till på natten...

sen är det tänder som kommer nu och hon har börjat krypa massor och ställa sig....det är ju jätte mycket som händer ...drömmer säkert mycket...

har iaf börjat med att amma kvällen ..söver och sen lägger ner at somna själv, tar upp om hon skriker...söver igen, lägger ner innan hon riktigt somna...tar upp igen om hon skriker osv....det har funkat men krävs lite tålamod och lite hjälp från mannen....

på natten har jag tänkt att hon får vatten i flaskan eller väldigt utspädd välling, vaggar henne i bärsjalen tills hon nästan somnar och lägger ner henne igen...i natt tog det 30 minuter...det var min max gräns tänkte jag...går det längre tid får hon tutten....men gör jag detta så tror jag att hon fattar att hon inte behvöver vakna för att få tutten hela tiden..för hon får den ändå inte....sen får hon den på morgonen...

inatt vaknade hon bara vid 2 tiden och sen vid 5.30 somnade om vid tutten och sen uppe till 7.30....det är ju godtagbart....bara försöka vänja av den där 2 turen...

jag räknar med bakslag och vi ska hjälpas åt tillsammans här en vecka när mannen har semster och vi inte har något inbokat...för att verkligen orka!

hoppas nån fick nån bra ide/hjälp nu

Vi har också funderingar på om vi själva ställt till det en del iom att vi sövt sonen i vagnen inne senaste månaderna. Uppvaken har blivit såå många och det har varit som att han inte kunnat somna om själv när sömncyklerna gått. Så sedan några dygn är det istället somna i spjälsängen som gäller. Vi sitter brevid, gungar lite på den (vyssan lull tasar) men slutar innan han somnat helt. Nynnar eller sjunger om det behövs för att lugna ner honom innan han somnar. Detta har resulterat i att han dagtid flera ggr har kunnat somna om själv vid 30 min skarven där vi annars alltid fått gunga på vagnen. Så han har flera ggr sovit på egen hand i 1h 20 min. Skönt!!! Nätterna har skiftat lite, en natt var det 2 uppvak för nappen samt ett ät-tillfälle. Natten som var vaknade han och vrålade efter nappen 6ggr och åt en gång samt var så ledsen att ingen annat än famnen gällde en gång. Men då var det ändå en lugnare natt än vad vi annars hade då han vagnades till sömns. Sonen är 10½ månad.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!