Inlägg från: karolina106 |Visa alla inlägg
  • karolina106

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Anmäler mig här. Ett gående vrak idag.

Lillan började sova hela natten vid 2 månader, och slutade med det vid 3 månader. Vi har varierat mellan 1-3 amningar och ytterligare några uppvak varje natt.

Men nu har the shit hit the fan, så att säga. Hon somnar på kvällen, vaknar några gånger men går lätt att söva om, men från 00-01 och resten av natten är det bröstet i munnen som gäller för att hon ska sova.

Jag har börjat jobba, och går på knäna. Huvudet bultar, ögonen svider och jag mår så överj*kla dåligt just nu.

Vet inte om jag ens kan skylla på separationsfasen, för på dagarna är hon en härlig solstråle som är underbar att ha o göra med.

Funderar på sömnkur, men jag tror inte jag har styrkan att genomföra det.

• karolina106
    LadyM skrev 2011-04-18 18:52:38 följande:
    Karolina: hur gammal är hon? Kan det vara så att hon tankar din närhet på natten nu när du plötsligt är borta på dagarna? Låter hur som helst pissigt jobbigt.........
    Hon är 7 månader och typ 1 vecka.

Ja, jag funderar om det kan vara något sådant. De första 2 veckorna jag jobbade gick bättre, amning och samsovning men inte bröstet I munnen hela tiden. Undrar om det är så att det först nu börjar sjunka in att mamma inte finns till hands dygnet runt. Jobbar inte heltid, vilket är min räddning men idag mådde jag verkligen pyton.

Nu sover hon sen 19.30, har vaknat en gång men somnade om i min famn och gick att lägga i sin säng.

Håller med i det som skrevs ovan...hur nekar man bröstet/mat när de skriker? Att låta henne skrika tills hon somnar finns liksom inte i min värld. Jag klarar det inte.
  • karolina106

Vi har testat både somna med bröstet i munnen och somna utan det. Men det har inte gjort någon skillnad alls.

Försöker dock hålla oss till att hon somnar utan, för jag tycker det är så himla jobbigt att det tar så lång tid innan jag kommer iväg ur rummet.

• karolina106
    benedikten skrev 2011-04-20 21:48:47 följande:
    Jag tror man ska försöka vänja barnet vid att sova i egen säng. Försök lägga barnet i sin säng på dagen och gör det till en mysig stund så blir det lättare på nätterna.
    Sover man bredvid sin bebis i samma säng så stör man bebisens sömn varje gång man rör på sig. Detta kan vara en anledning till att bebisen vaknar hela tiden.
    uj uj, om det vore så enkelt. Att ligga och chilla i sängen en stund på dagen har lillan alltid kunnat, men att sova där....inte då! Så svårt för när vi samsover stör vi ju oxå varandra.
  • karolina106

Här går det lite upp och ner...men ikväll somnade hon utan protest och har sovit sedan klockan 20!!

20-00 brukar det dock sovas ganska bra, det är senare under natten cirkusen startat.

• karolina106
    Jenny76 skrev 2011-04-28 08:11:41 följande:
    så är det här också...
    Just de två-tre senaste nätterna har det varit från ca 4-6 som hon vaknar 1000 gånger och halvsomnar om, vaknar, fäktas m armarna.... Blä!
    Ja, det är helt otroligt vad  de viftar! Tvångströja kanske ska övervägasTungan ute

Precis som JISA trodde jag att sömnen blev bättre med åldern, så när lillan började sova hela natten vid 2 månader dunkade jag o sambon varandra i ryggen och pustade ut....

Snacka om att vi (åtminstone jag) fått äta upp det. Har era karlar oxå förmågan att sova så djupt att ni vaknar innan de gör det, trots att det är deras natt?
  • karolina106

Mm, jag tar oxå det mesta av nätterna själv. Nån gång har vi sagt att "nästa uppvak får du ta" när dottern är ny ammad. Men efter att ha vaknat 1-2 gånger på en natt är mannen ett vrak dagen efter och måste sova middag. Så det är enklare att ta det själv, då slipper jag åtminstone att ha 2 trötta barnungar dagen efter!

Vi har nyligen gått ner till att sova 2 gånger per dag. Ibland blir det 30 min på fm och 30 på em, men det verkar inte spela någon roll. Annars blir det ungefär 1,5 timme på fm och 0,5 på em. Hur mycket sover era på dagarna?

Jag har försökt sova i annat rum och med öronproppar - men vaknar ändå! Och eftersom dottern skriker betydligt mer när mannen tar det blir det att jag tar det ändå.  Är ju programmerad att vakna varannan timme minst.

Att amma till sömns är oftast det minst tidskrävande, så av trötthet gör jag det ofta även om jag vet att det rör sig om en vana och inte hunger hos dottern. Man behöver ju få sova om man ska orka ta kampen..

Nu har jag i 2 nätter kört buffa rumpan på det första uppvaket vid 12, och det har tagit nån timme (men väldigt lite skrik) så har hon somnat om och sovit vidare till 3! Tyvärr har jag varit på helspänn och beredd på en kamp och sovit skit trots att hon för en gångs skull sovit. Men, håller det i sig några nätter till kanske jag kan slappna av.

• karolina106

Vi har henne i eget rum, vägg i vägg med oss. Vi har tagit bort benen på en 120 säng och lägger henne i den. Den står i ett hörn och så pallar vi upp med kuddar under madrassen på ytterkanten.

Att plocka upp och ner ur spjälsängen funkade inte alls och att hon skulle somna där själv funkade aldrig. Så det blir rätt ofta att jag sover med henne i den större sängen, då sover vi bättre än om vi ska trängas i min 90 säng. Ångrar nu att vi inte köpte en continentalsäng så man hade sluppit den där skarven på mitten.

• karolina106
    marla333 skrev 2011-04-30 21:10:35 följande:
    härligt med några timmars bra sömn för liten!
    gjorde också så i början, hade vagnen i vardagsrummet på kvällen när vi hade två våningar.
    Marianne84 skrev 2011-04-29 22:00:01 följande:
    Alla barn är så olika precis som vi vuxna.. Vi har olika mycket sömnbehov. :) Min sons nattsömn har blivit bättre iaf. Se när han kommer sluta sova med oss i sängen :) Någon här som går på babysim? :)
    har gått den första kursen. men har en paus från simmandet nu (em har fått en spruta som ger ett sår i några månader och då får man inte bada). men hoppas ta upp det snart! är badkaret som gäller nu =P
    Vad är det för en spruta? Något alla barn ska få?
  • karolina106

Efter 3 bra nätter med bara enstaka uppvak innan 3 (och iofs cirkus efter 3 men ändå..) så är vi nu tillbaka på att hon vaknar varje timme.

Jag började faktiskt hoppas...men inte.

Nu är jag på kontoret och i huvudet ekar fortfarande mammaaaa,mammaa...superdåligt samvete för att jag går ifrån henne halva dagarna.

• karolina106

Här har tillvaron faktiskt varit dräglig. Hon fortsätter vakna, men inte riktigt varje timme längre. Och nöjer sig med mannen ganska länge så vi kan åtminstone dela på nätterna nu.

Inatt behövde jag bara vakna 2 gånger mellan 00 och 07 - känner mig som en helt ny människa.

• karolina106

HON SOV HELA NATTEN!

20-05.30 i ett sträck, vi behövde inte gör ett endaste dugg.

Sen hon var 2,5 månad har hon vaknat 3-10 gånger per natt, varje natt.

Kanske skulle se till att spela på lotto nu oxå..för det stämmer visst som reklamen säger..plötsligt händer det!

• karolina106

Ja, fattar inte hur man skulle orka om man inte kunde liggamma. Jag är glad att jag lärde mig det tillslut.

Vi plockade bort första nattmålet vid 12 och bestämde att hon får amma tidigast 03. Då började hon sova längre och längre, och klarade sig utan mat även om hon vaknade. Så, hoppas verkligen att det kan gå bra nu.

Angående välling så har vi struntat i det. För oss fyller det inget syfte eftersom hon ammar fortfarande.

• karolina106
    Marianne84 skrev 2011-05-09 13:34:32 följande:
    Jag vart akutsnittad så för mig var de den skönaste ställningen att amma, så liggamma var min räddning och sen har den ställningen bara hängt på fast lillkillen blir 9månader snart. Mysigt igår la jag mig ner i hammocken och ammade både han och ja slumra till då medans vi vaggades :) så mysigt. Så de vart en powernap ute i de fria :)
    Gud så mysigt. Vill genast köpa både hus och hammock!
  • karolina106
    Mamma i augusti skrev 2011-05-30 19:31:51 följande:
    Ja, jag har varit inne på att han tankar extra närhet också... just med separationen... Men å andra sidan så har jag jobbat i 1,5 månader nu oh det är först senaste veckorna som han blivit såhär. Men men, man får väl stå ut och hoppas på en bättring... Jag ska vara långledig i sommar - 1 juli - 31 augusti - och tänkte att man kanske kan försöka jobba med sömnen lite mer då. Just nu känns det mest som att man kör lite minsta motståndets lag...
    När jag började jobba gick dottern från att vakna ca 5 gånger per natt till att vakna varje timme och snutta hela nätterna, det tog över 2 månader innan hon började sova bättre.

Och inatt sov hon utan avbrott 20.30-05.00! Det jag gjorde var att tanka så mycket närhet det bara gick på dagarna, kvällarna och även natten så mycket jag bara orkade.
  • karolina106
    LadyM skrev 2011-05-30 21:58:58 följande:
    Älskar Minsta Motståndets Lag, i vart fall när det gäller att ge våra små pluttungar så mycket närhet och kärlek så att de nästan tröttnar på oss! Solig
  • karolina106

Nahe, men vad FAAAAEN!! Ursäkta språket, men nu har sömnen gått åt skogen igen!

Vi fick några fantastiska veckor med bara 1-3 uppvak per nat men den senaste veckan har det varit bottenrekord.

Flera vakna timmar under natten, och snuttmaraton resterande tid. Jag är så TRÖTT på strulet!

Hur går det för er andra?

• karolina106

Vi varierar mellan att amma till sömns, och att söva i sängen. Har inte tyckt att det gör någon skillnad för hennes uppvak.

Det känns som att jag mentalt börjar närma mig ett amningsavslut ändå. Men har tänkt ge det 2 månader till (dvs tills dottern blir ett). Första livsåret medför ju mycket förändringar och orolig sömn, känns ändå skönt att kunna liggamma och somna.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!