• Jenny76

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Marianne84 skrev 2011-04-29 15:45:25 följande:
    Min son är så mammig så han vägrar att nån rör honom när han är kinkig då är De bara jag som gäller.
    Så är det med Nova med. När hon är trött på kvällen och natten är det bara jag som gäller, annars blir det skrikfest.

Nova sover totalt 1:20 på dagen fördelat på två pass (35-45 min fm, 35-45 min em). Nån enstaka gång slår hon till med att sova en timme, men det gör varken till eller från på natten.

När hon är i en lugn sovperiod (inte mitt i utvecklingsfas/separationsångest) sover hon i upp till 6-7 timmar, så hoppet finns att hon sover bättre snart igen.
    Hon somnar i sin spjälsäng i vårt sovrum, men kommer över till vår säng under natten, oftast vid 0-1tiden.
  • Jenny76

Min lilla Nova har blivit sjuk... Inne på andra dygnet m feber 39,9 nu på morgonen. Nätterna har varit därefter, men egentligen är de lika dåliga när hon e frisk...
    Tror det kan vara tredagarsfeber.

• Jenny76
    Marianne84 skrev 2011-05-04 09:13:37 följande:
    Jag ligger ner så ligger min son på mig då sover han som bäst när han är orolig och jag får sova i lugn och ro. ;)
    Har försökt detta också, funkar ibland, men inte alltid. Dessutom ligger jag och späänner mig så jag kan ändå inte sova. Men hellre det än att hon skriker hysteriskt...

Inatt var nog nytt "sämstarekord" (hon är ju sjuk så det var väl kanske inte så konstigt)
    Somnade utan problem vid 19:30, nappuppvak en gång/timme till kl 23.
    Sov sedan till 1:50 ca, ammade då vilket jag brukar göra. Men nu var hon pigg! Ville absolut inte somna om. Skrek hysteriskt om jag försökte få henne att sova, och var tyst o nöjd när jag lät henne sitta upp i sängen m lampan tänd. (hade sovit mest hela dan pga feber)

Kl 4 kom storebror in o ville lägga sig i vår säng, då först la sig Nova ner o somnade. Sov sen till 7:45.
    Sammanlagt har jag nog sovit 4 max 5 timmar.

Idag var hon feberfri på morgonen, så jag ska hålla på normala sovtider idag, och hoppas natten blir bättre. Puh!
  • Jenny76

Det var som jag misstänkte tredagarsfeber hon har. Idag kom prickar och flammighet på magen.
    Hon har sovit som vanligt på dagen idag, och somnade nyss utan problem i spjälisen. Får se hur det blir sen...

• Jenny76
    Jenny76 skrev 2011-05-04 19:06:56 följande:
    Det var som jag misstänkte tredagarsfeber hon har. Idag kom prickar och flammighet på magen.
    Hon har sovit som vanligt på dagen idag, och somnade nyss utan problem i spjälisen. Får se hur det blir sen...
    hon vaknade "pigg" ca 20 och var vaken med oss till 21. Då la vi oss tillsammans, hon var övertrött och skrek till o från till 22:20....
    Sov sen till 3:40, ammades o sov vidare t 6:30.

Nu somnade hon just i min famn...
  • Jenny76
    LadyM skrev 2011-05-05 10:04:48 följande:
    . Känner mig också som en ny människa!
    Härligt!
    Tänk vad sömn kan göra.
  • Jenny76

Vågar knappt säga det, men nu har Nova sovit bra fyra nätter i rad. Hon vaknar ff vid 2 för att ammas, vilket är ok då hon direkt somnar om.
    Hon somnar själv i sin säng (jag sitter bredvid) efter lite bök och att hon ställer sig upp x antal gånger... Men det tar kring 15 min så det är helt ok.
    Väldigt skönt när hon har bra sovperioder! Bara att passa på att sova själv då.

• Jenny76

Nova har slagit sovrekord! Härom natten sov hon 10 timmar utan ett pip!!
    Däremot vaknar hon numera väldigt tidigt, mellan 5-6... Ibland somnar hon om efter ett tag men idag var det dags att gå upp efter en stunds röjande o klättrande, för hon blev bara arg i sängen.
    Sköna söndagFlört

• Jenny76

Nätterna här är helt ok numera. Men hon vaknar ju så otroligt tidigt (ca 5) och vissa dagar bara hon vägrar somna om... Som idag, 4:45, slumrade kanske sammanlagt 15 min, men vi låg kvar till 6:30.

• Jenny76

hos oss skulle det inte funka att sova mindre på dagarna, hon sover ju bara 30-max 45 min vid två tillfällen.
    Vägrar i alla fall gå upp så tidigt (vill helst ligga kvar till 7) så hon får röja runt i min eller sin säng så länge hon är nöjd m det, då vilar jag i alla fall....

• Jenny76

Tror säkert också att det har med att du börjat jobba och är ifrån honom mer att göra.

Nova sover fortsatt mycket bättre, vaknar ff 1-5 ggr/natt, men det räcker med nappen (ibland en snabb kram i famnen) fram till kl 5 då jag ammar.

• Jenny76
    LadyM skrev 2011-05-30 21:58:58 följande:
    Älskar Minsta Motståndets Lag, i vart fall när det gäller att ge våra små pluttungar så mycket närhet och kärlek så att de nästan tröttnar på oss! Solig
  • Jenny76
    Malten skrev 2011-06-10 15:20:44 följande:
    Jag sov hos min syster inatt pga  att jag hade uppkörning idag och ville vara utvilad. det var första natten noah var utan mig och det gick över förväntan. han somnade runt 21 vid amning. sen vaknade han runt 01 och 04. första gången kunde min man söva om honom lätt men andra gången var det svårare så han fick vagga, vagga o vagga. noah somnade men vägrade bli nedlagdi sängen. min man var tröött imorse, men själv var jag ovanligt pigg. klarade uppkörningen också =)
    Skönt att få sova! Grattis till körkort!!!

Här hemma går det upp o ner fortfarande. Nappen ska i några ggr/natt, men ingen vaggning eller mat etc (välling runt 5) sen sover hon oftast till runt 7.
  • Jenny76

Nova äter bra och är hur go och rolig som helst hela dagarna.
    Däremot krånglar hon vid läggning på kvällen nu ibland. Idag tog det en timme att somna. Slutade med att hon grät så hon hulkade av trötthet....
    Senaste nätterna har varit jobbiga också, måååånga nappuppvak (funkar inte att ha 6 nappar i sängen, hon stoppar ändå inte in själv...) ibland söva om i famnen, välling redan vid 2-3 för att jag inte orkar "bråka" mer.

Förra veckan sov hon järrebra flera nätter.

Är väl ett av de berömda sprången på G....

• Jenny76

Här går det upp o ner fortfarande... Nu har hon varit febrig i början av veckan så då sov hon oroligt. Plus att vi hade 25 grader i sovrummet mitt i natten pga värmen, puh!

Inatt sov hon bättre. 19:30-0:30 utan uppvak. 1-5:30 utan uppvak, fick välling o sov sen till 7:45! Hade sömn att ta igen kan man säga...

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!