• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Va skönt att det finns fler! För ibland undrar jag om det bara är vi kvar som inte fått rätt på sovandet, ibland undrar jag tvärtom om ifall det bara är jag som är gnällig och hade fel förväntningar på vad det innebär att ha barn: att alla har det så här men att det bara är jag som gnäller.

Här märks seperationsfasen också av tydligt på natten, han har alltid vaknat varannan timme men tidigare för att äta. Nu har vi fått knas på maten på dagen och då är han inte så hungrig nattetid, men han vaknar fortfarande varannan timme för att kolla att jag är där?

Jag håller med vad ni säger om besvikelse/frustration - värsta nätterna är efter en "bra" natt, för då blir man så lack när allt är som vanligt igen. Och tidigare hade jag ett "bryt" efter varje månadsdag eftersom jag hela tiden tänkte "efter 5 månader vänder det", "efter 6 månader vänder det" osv osv.

Som sagt, inga förväntningar är nog et bästa och helt plötsligt en dag så har vi barn som sover! SÅ PIGGA VI KOMMER VARA DÅ!!!!!!!!! Solig

Här finns lite intressanta radioklipp som jag nämne tidigare i tråden (scrolla ner på sidan till klipparkiv...) med svar från barnpsykologer, tycker jag fått lite tröst i dessa!!

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3888

• LadyM
    Niki skrev 2011-04-13 14:14:35 följande:
    Hur slutar man mata sitt barn på natten ?? Finns något gott råd ? Det kurrar i stackarns mage, även när ja matar med gröt på kvällen en timma innan sovning? Blir juh helt galen, min tös är snart 7 mån och det känns som hon äter mer än någonsin på natten !!
    Jag vet hur desperat man vill avveckla den där nattamningen, när vi var på 6-mpnaderskontroll sa barnläkaren att "ja nu måste du sluta amma på natten, det behöver han inte längre. Hans tarmar behöver vila och han behöver äta mer riktigt mat på dagen!" Jaha, men hur gör jag det då? "- ja det är bara att vara envis" Suck! Lättare sagt än gjort när det är ens eget barn som ligger och gråter förtvivlat efter bröstet....

Det som funkade bäst för oss var att dra ut på tiden för nattamningarna, först max varannan timme, sen max var tredje. Så blev han hungrigare på dagen och åt mer och klarade sig lite längre utan käk nästa natt. Men sen vet jag inte alls hur "korrekt" det rådet är. Vad säger BVC, ger de några tips?
  • LadyM

Min son började sova riktigt dåligt den dag han kom ut så åttamånadersångesten gör ingen större skillnad! Skämt åsido så har du helt rätt gällande närheten just nu - han sover mycket bättre när vi sover tätt tillsammans och när han har fått mycket närhet på dagen! Har fått plocka fram babybjörnen igen, men han är lite för tung för att min rygg ska palla. Tänkte köpa en mer "rygsäcksvariant" om han nu vill fortsätta bli buren ett par månader!  

• LadyM

Mamma i augusti: det är låter ungefär som vår son! Samma mönster, fast jag har haft turen att han tar napp så jag kan muta honom med den istället för bröstet ibland. Bra tips om bärselar, jag har letat på både blocket och tradera idag man alla är så snablans dyra. Kanske bara kommer använda den i några månader så vill inte lägga allt för mycket pengar. Har hittat kopior på Ergo Baby men de har leveranstid på 2-3 veckor.

Idag somnade en väldigt trött lillkille kl. 19.30, sedan dess har han vaknat 2 ggr jätteledsen men gått lätt att söva om med napp. Nästa gång han vaknar lägger jag mig med honom i dubbelsängen istället, och hoppas på en hyfsat bra natt! Våra senaste tre nätter har varit kanske de bästa i hela hans liv!!!!!!!! Han har sovit flera 3-4 timmarspass och ett 7-timmarspass. Det är helt fantastiskt!!!!! Skål Från att ha vaknat en gång i timmen eller varannan timme i fem månader! Min kropp & knopp tackar allra ödmjukast för denna plötsliga sömn!

• LadyM

Zooooooooooombie. Inatt vaknade lilleman var 45:e minut sedan han gick och la sig. Snark! I stort sett har jag sovit mellan 05.30-08.00 och så lite skräpsömn på det. Gääääääääääääääsp. Jag kan ju säga att den här åttamånadersfasen inte gör en redan sovbökig bebis mindre bökig..... Mania: ja vi får hoppas att de kommer ur den här fasen som sovande barn! Har hon alltid haft svårt att somna om eller är det speciellt för denna fasen? Min son brukar vara väldigt lättomsövd (vilket är skönt när han vaknar 10 ggr/natt) men nu sedan ett par dagar tillbaka är han som en duracelkanin på speed när han vaknar på natten.

Liten har fått en konstig fetisch! Haha! Vi sover ju "näsa mot näsa" i min säng just nu och när han vill somna om börjar han pilla på min näsa. Och så blundar han och blir lugn. Idag har jag rivsår på näsan och om man inte passar sig så tar han ett finger och sticker upp rakt i näsan, hårt som attan, så man tror han kommer punktera hjärnan!

• LadyM
    Anceka: Haha! Ja känner igen det är............. jag höll på att bryta ihop efter 3 månader och tyckte det var GALET att jag inte sovit mer än två timmar i sträck. Tänk om någon sagt till mig att det skulle vara likadant fem månader senare. Då hade jag nog gett upp helt. Men man vänjer sig på något lustigt vis!!!!! Jag skulle dessutom sluta amma vid sex månader. Yeah right...........

Inatt vaknade lillskrutt med 20-45 min mellanrum. Snark!

Mammaiaug: skönt med mer sömn!!!!!!!!!!
  • LadyM
    Karolina: hur gammal är hon? Kan det vara så att hon tankar din närhet på natten nu när du plötsligt är borta på dagarna? Låter hur som helst pissigt jobbigt.........
  • LadyM

Yep! Jag har också kört lite ur Somna utan gråt - och det är han superduktig på: somnar utan gråt och utan amning!! Men sen.......

Inatt tänkte jag: detta är min variant på att kura min bebis - vi ligger ihopkurade och kramas hela natten!

Jag äääääääääääääääälskar att sova ihop med lilleman, det är så galet mysigt och beroendeframkallande. Om han bara kunde vakna LITE mer sällan så vore allt toppen. Inatt vaknade han ca 1ggr/timmen varav jag ammade en.....

På tal om att våga stanna uppe så har jag som tumregel att jag ger mig själv två timmar uppe från det att liten somnar, så brukar komma i säng vid 21-22. Sambon tycker att jag är lagom lattjo fredag- och lördagkvällar (men så slipper ju han vara vakne femton gånger på natten sen!!!!!)    

• LadyM
    marla333 skrev 2011-04-20 20:55:15 följande:
    vi brukar kunna kolla film i sängen med lilltjejen brevid utan problem. har en hund som hoppas i och ur sängen och rör sig mycket. men det vaknar hon inte av. men vaknar om man försöker smyga sig ut ur rummet... sen har jagvärldens hosta och hostar nätterna, men de märker hon inte heller av. så tror att det kan behövas lite mer ljud för en bättre sömn. i alla fall här =P som att man är nära.

flera bebisar som får tänder nu? två till har precis tittat fram... och så fick em en spruta (tbc eller vad den nu heter, och det ger ett sår som varar i några månader) som nu har ett stort rött märke som ser ut att kännas. det tror jag också påverkar sömnen negativt...
    Min 8-månaders är inne på sin åttonde eller nionde tand nu! Galet!
  • LadyM

Mmm, jag har också haft lillen i och ur egen säng. Men eftersom han sover lika illa var han än ligger så passar jag på att ha honom i sängen - gosigt och närmre att söva om.

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!