• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

Jenny: hoppas han bryter trenden inatt då! Själv är jag vaken på övertid, men sambon är ledig imorrn så jag kommer kunna sova en stund på frm. Senaste nätterna har varit 1ggr/h, tröttsamt. Funderar på att helt skippa amningen inatt............. han är knappt hungrig alls på förmiddagen vilken väl indikerarar att han inte behöver det där amningstillfället på natten!? Bättre käka på dagen ju!  Nähäpp, om man skulle ta och gå på nattjobbet nu'rå....

Glad Påsk och en Gooooooood Natt, önskar jag er! {#emotions_dlg.flower}
  • LadyM

Här hemma har sambon tagit två nätter, eller: vi skiftar vid 00-tiden när han går och lägger sig. Sen tar jag lilleman och går upp vid 7 så får killen sova till 11. Jag har sovit sååååååååååååååååååå gott!!!

Träffade en mammakompis idag, hennes son har oxå vaknat tusen gånger per natt och vart precis lika mycket av en sovkatastrof som min lille grabb. Nu hade hon slutat amma "cold turkey" - dag som natt - och efter två jobbiga nätter vaknade han nu första gången vid 04! Låter ju som en dröm! {#emotions_dlg.flower}

• LadyM

MIn son är mjölkallergiker (men sover förvisso lika dåligt utan mjölk, hihi!) men om du funderar på allvar om det är något sådant så var våra "tecken" dålig viktuppgång, eksem, kräkningar, gaser och magknip.

I går kväll fick liten ett tokspel när sambon försökte söva om honom, grät och grät och grät - inte alls likt honom att vara otröstlig! Tänkte också att oj, han måste ha jätteont någonstans!!! Tillslut  somnade han på mig och jag gick och la mig med honom på bröstet. Första gången vi sov så sen han var riktigt liten. Oj vad tung han har blivit! Efter ett tag kunde jag rulla av honom och sen sov han gott hela natten med bara ett fåtal korta uppvak är han kände efter med handen om jag var kvar och sen somnade igen. Han var väl helt slut efter "sitt bryt" antar jag.....

Funderar på om jag ska söva honom nere i vardagsrummet istället, så att han får sova här mitt i stöket och höra att vi är här hela kvällen. Nu ligger han på ovanvåningen och hör inte oss när han vaknar. Vad tror ni? Värt att testa?

• LadyM
    Jenny76: skönt utan skrik!!!!! Och en kvart nattning låter ju helt ok ändå!!

Vi har haft två amningsfria nätter nu! Skööööööööönt, även om han vaknar lika ofta (cirkus tusen gånger) så går han söva om med napp eller en vaggvisa relativt snabbt.

Men jag SAKNAR honom i sängen!!!!!!!!! Nu är han ju så om sig & kring sig på dagarna så då får man ju nästan tvångskrama honom, han har ju inte tid med sånt där.. Ska nog ta över honom inatt och gosa lite! Hjärta
  • LadyM
    karolina106 skrev 2011-04-28 21:17:20 följande:
    Ja, det är helt otroligt vad  de viftar! Tvångströja kanske ska övervägasTungan ute

Precis som JISA trodde jag att sömnen blev bättre med åldern, så när lillan började sova hela natten vid 2 månader dunkade jag o sambon varandra i ryggen och pustade ut....

Snacka om att vi (åtminstone jag) fått äta upp det. Har era karlar oxå förmågan att sova så djupt att ni vaknar innan de gör det, trots att det är deras natt?
    Jag vet faktiskt inte, för min kille har faktiskt knappt haft några nätter ännu! Jag har ammat så ofta på natten att det liksom inte har känt lönt.......förrens nu när lillen inte ammar natt längre! Tjooohooooooo! Och de nätterna så sover jag i ett annat rum, annars vaknar man ju lika ofta lik förbenat!

Pratade med min tvåbarnsfar till lillebror idag, hans minsta fick börja sova middag endast 1 ggr/dag redan vid 7-8 månader för att hon vaknade så ofta på natten annars - och nattsömnen blev bättre efter några dagars trilskandes! Fast med hans son hade det varit tvärtom, mer sömn på dagen av bättre sömn på natten.

Funderar på om man orkar mixtra lite med dagssömnen för att se om det är boven........?
  • LadyM
    karolina106 skrev 2011-04-28 21:51:24 följande:
    Mm, jag tar oxå det mesta av nätterna själv. Nån gång har vi sagt att "nästa uppvak får du ta" när dottern är ny ammad. Men efter att ha vaknat 1-2 gånger på en natt är mannen ett vrak dagen efter och måste sova middag. Så det är enklare att ta det själv, då slipper jag åtminstone att ha 2 trötta barnungar dagen efter!
    Hahaha! Känner igen det där..................
    Marianne84 skrev 2011-04-28 21:59:13 följande:
    Min son sover inte alls om dagarna. Nån gång har han sovit i 30min men de är så pass sällan. Om man inte räknar med dem ggr han blundar när han Äter så blir de mer.
    Oj! Min son hade nog gnällt ihjäl sig (mig! ) om han sov så lite på dagen... Men det är med sömnbehov är ju olika för alla!

Min lille sover en gång på förmiddag (35min - 1,5h) och en gång på eftermiddag (35min - 1,5h), sammanlagt brukar det bli ca 2 timmar per dag.
    marla333 skrev 2011-04-28 23:11:52 följande:
    hade gärnat flyttat in dottern i sitt egna rum som vi har fixat klart, men känns inte som en bra idé. orka springa till ett annat rum flera gånger på natten. hur sover era bebisar? 
    Sonen sover i spjälsäng brevid vår säng, ibland åker han ner i min säng (sambon sover sedan ett tag i ett annat rum för han snarkar som ett helt sågverk och jag orkar inte ha en bebis som väcker mig 10 ggr och sen en sambo som väcker mig lika många. )
  • LadyM

Lillskrutten som brukar vakna, gråta, få nappen och somna om har senaste nätterna vaknat och varit otröstlig! Så ledsen, så ledsen! Rynkar på näsan Så igårkväll tog vi ner honom i vardagsrummet och la honom i vagnen, så sov han där medan vi käkade middag och kollade på tv. Kanske min teori om att blir lugn av att höra oss när han vaknar stämmer för han sov över 4 timmar utan ett pip...

• LadyM

Tredje natten i rad lileman vaknar och är otröstligt, jag som trodde att vi inte märkte av 8-månadersfasens sömnproblem eftersom han redan sover dåligt. Tji fick jag! Fick stoppa honom i vagnen inatt igen, och då sov han 3 timmar. Idag är han så trött...... det enda bra med natten var att han för första gången drack en flaska välling, gammal flaskvägrare som han är!  

• LadyM
    vattenlilja skrev 2011-05-01 14:09:21 följande:
    vadå fortfarande? måste alla barn sova bra?
    Förstår inte riktigt vad du menar, men om du syftar på rubriken så var det för att få fram att det inte handlade om tillfälliga 8-månaderssömnproblem som är väldigt vanliga i seperationsfasen Utan en problematik som funnits från födsel. Hoppas det var svar på din fråga! Och jaaaaaaaaaaa - vad skönt det vore om alla barn kunde få sova bra, det önskar jag alla!!!! {#emotions_dlg.flower} 
  • LadyM

Fyra nätter med otröstlighet och samtidigt håller liten på att lära sig MASSOR av nya saker, så jag antar att det hänger ihop. Inatt låg han först i sin säng, sen i vagnen, tillsist tillsammans med mig i 80cm breda soffan. Då sov vi iallfall ett par timmar! Lilleman kryper inte ännu, men nu i dagarna har han för första gången försiktigt försiktigt börjat ta sig från sittande till knästående och även till krypställning. Family4: Ja, känner att det är närkontakt närkontakt och åter närkontakt som gäller nu, det har vi visserligen mycket. Men hudkontakt? Det kanske jag ska testa (han ammar ju inte så mycket längre....)

För er jag inte tipsat, bra råd från barnpsykologer (radio) - klippen finns längst ner på sidan ordnat i kategorier. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3888   

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!