• LadyM

8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!

babanoos skrev 2011-05-03 23:06:24 följande:
    Hej!
    Jag har endast läst ts och inser att jag missat hälften av diskusionen, minst! Ursäkta...
    Jag har 3 barn (senaste född i juli) och har delammat alla och gett flaska med ersättning. Vi samsover (mestadels. egen säng endast kvällar och dagtid). Har inte haft några barn med sömnproblem....Vet såklart inte om det är därför, eller och vi bara har en väldig tur.
    En sak jag kan tänka på ts är om ditt barn gärna tar napp, testa att stoppa i en flaska med ersättning istället då och då...(om du kan tänka dig det, vissa är så amningshysteriska).
    Vi kör välling endast sista målet inför natten och det ger (oftast) jag min lilla tjej i sömnen. Sen sover hon vidare hela natten till mellan 6 och 7. Hon sover alltså nonstop (med vällingpåfyllning runt 11) i allafall 10 timmar.
    Nu när det blir ljusare är det också viktigt att ha mörkt i sovrummet.... täck för fönsterna med en lite tjockare gardin om det behövs! Lycka till :).
    Kram!
    Tack för råd! Här hemma har vi nästan slutat amma helt och lillen har precis börjat dricka välling (SKÖNT!) avslutar dagen med en flaska men han vaknar lika ofta, lika ledsen. Det är hopplöst... men kanske ska prova en påfyllning någon gång innan midnatt som du säger! Men senaste nätterna har varit underbara, vi har sovit i en kram (han har legat precis som om han liggammat vilket han gjorde när han var liten, alltså nära nära, men haft napp istället för mitt bröst) och då har han sovit hela natten med kanske ett eller två korta uppvak. Jag har haft såååå ont i ryggen, haha, men det har det varit värt!  
  • LadyM
    Marianne84 skrev 2011-05-04 09:13:37 följande:
    Jag ligger ner så ligger min son på mig då sover han som bäst när han är orolig och jag får sova i lugn och ro. ;)
    Men det blir ju så tungt med en 8-9 kilos klump!!!!!!
  • LadyM
    Mania: Jobbigt med så dryg sövning!!!! Vill inte ens ge några tips för jag vet hur dröligt det är när man redan testat allt...... hoppas denna kvällen är bättre! 

Här hemma har lillen som vanligt hunnit bli omsövd två gånger sedan 19.30 - men senaste nätterna har ju "kramsovning" funkat så himla bra så jag tror att jag ska krypa ner i bingen nu och flytta över sonen. Måste peta in lite optimism och säga att efter senaste nätterna så ser jag nästan fram emot natten, få ligga och snusa på underbar i tio timmar!!!!!!! Hjärta Hoppas det nu bara funkar lika bra inatt.............
  • LadyM
    karolina106 skrev 2011-05-05 09:24:47 följande:
    Här har tillvaron faktiskt varit dräglig. Hon fortsätter vakna, men inte riktigt varje timme längre. Och nöjer sig med mannen ganska länge så vi kan åtminstone dela på nätterna nu.

Inatt behövde jag bara vakna 2 gånger mellan 00 och 07 - känner mig som en helt ny människa.
    Jenny76 skrev 2011-05-05 09:26:23 följande:
    hon vaknade "pigg" ca 20 och var vaken med oss till 21. Då la vi oss tillsammans, hon var övertrött och skrek till o från till 22:20....
    Sov sen till 3:40, ammades o sov vidare t 6:30.

Nu somnade hon just i min famn...
    Skönt med bra nätter!!!!!!!! Även om kvällen verkade lite skrikig hos dig Jenny så var det ju bra sovpass sen ju!!
    Även vi hade en bra natt - lillen och jag sov tillsammans och han vaknade till många gånger men gjorde inget väsen av sig alls mer än han kände efter ifall jag var kvar (en gång vaknade jag av att han låg i mörket och kände på min näsa och mina läppar, hihi) Om han tänker fortsätta sova så här bra så kan jag "stå ut med" att sova såhär hur länge som helst. Känner mig också som en ny människa!
  • LadyM
    Marianne84 skrev 2011-05-05 10:50:53 följande:
    Min son väger 10kg sist jag vägde honom och de går att ligg amma. :)
    Liggammar du med honom på dig? Har jag aldrig testat, men hört om!

Ännu en bra natt, han har sovit hela natten efter det att jag lagt över honom i sängen - det har ALDRIG Hänt tiigare, nu har det hänt fyra nätter i rad!!! Dock vaknar han och skriker varje timme om jag låter honom ligga kvar i sin spjälis. Men herrejisses va skönt det är, tänk om det kommer förbli bra?!?!?!? Knappt man vågar hoppas...
  • LadyM

Jag har också liggammat hela sonens liv (kanske inte så mycket på dagarna, men på nätterna! ) Fast jag har alltid legat på sidan och han ligger på sidan mot mig. Men har hört mammor som har barnen liggande på sin mage (som jag förstår att du har Marianne?) fast aldrig testat själv!

• LadyM

Ååååååååååh en hammock... det hade vart guld det!!

Har tänkt efter lite och vår sons plötsliga sömn (i en vecka nu har han vaknat 1-2 ggr, tillskillnad mot 10-15 de tidigare nio månaderna) sammanföll ungefär exakt med att han började dricka välling! Nästan för klyschigt för att vara sant...........................

• LadyM
    Jenny76 skrev 2011-05-15 07:19:43 följande:
    Nova har slagit sovrekord! Härom natten sov hon 10 timmar utan ett pip!!
    Däremot vaknar hon numera väldigt tidigt, mellan 5-6... Ibland somnar hon om efter ett tag men idag var det dags att gå upp efter en stunds röjande o klättrande, för hon blev bara arg i sängen.
    Sköna söndagFlört
    SKÖÖÖÖNT!!!! Här hemma är det också helt overkligt bra, man trodde väl aldrig att denna dag skulle komma!!!!
  • LadyM
    Kasihi skrev 2011-05-15 12:34:07 följande:
    Ni som ger välling, vad har ni för flaska samt vilken dinapp? Och hur ger ni vällingen ni som ger på natten? Tar ni upp barnet i famnen och matar?
    Jag använder Esska stor flaska, med ESSKA dinapp för fullkornsvälling. Han ligg/sitter i knät och så sitter vi och tittar på tv tillsammans medan han äter välling. Kanske inte det bästa med tv'n men det får honom att stanna upp och ha tid att äta en stund......
  • LadyM

Och här sover vi oxå! Lillkillen typ aldrig någonsin har sovit bra sover plötsligt 19.30-06.30, vaknar sällan och oftast inte alls!!! Solig Vi sover tillsammans hela natten, söver honom i vår dubbelsäng från början. På dagarna sover han ett pass vid ca 9.30 och ett längre vid 14. Oftast blir det 2-3 sammanlagt på dagen. 

Den stora skillnaden jag ser är att han har lärt sig att somna om själv, han behöver inte ropa på mig varje gång han valnar till!!! Nu kan han leta reda på nappen själv och stoppa in, sen somnar han oftast om på egen hand.

Efter nio månaders sömntortyr så trodde jag ALDRIG denna dagen skulle komma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grattis till er andra som fått sova mer nu och kämpa på till er andra, en dag bara händer det. Fast det tror man f*nimig inte när man är mitt uppe i det.  

• LadyM
    Kasihi skrev 2011-05-25 20:29:34 följande:

LadyMarmalade, hur har ni gjort för att det blivit såhär bra?

Här är det fortf en hel del miniuppvak på nätterna där vi måste hjälpa honomatt somna om.

Tro mig, jag har under dessa 9 månader gjort nästan allt! Utan metoder som går ut på att han får skrika, för då förblir jag hellre sömnlös. Helt plötsligt sov han bara, det bara kom på en gång. Från 10 uppvak till inget. Det jag kan se att det sammanföll med var att:

* Jag slutade amma helt (efter nedtrappning)
    * Han började ta flaska och välling.
    * Han fyllde 9 månader.
    * Han har lärt sig att stoppa in sin napp själv.

Men who knows. Jag kommer nog förbli ovetande till varför han var en sovkatastrof och varför det plötsligt vände. 

Intressenta teorier dock, angående att vakna upp ofta och vara tvungen att kolla om mamma/pappa är där Känns som jag tjaaaatar om dess radioklipp but I loooove knattetimmen!! {#emotions_dlg.flower}

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2865352

http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2877949
  • LadyM
    Mamma i augusti skrev 2011-05-29 20:00:54 följande:
    Buhuuuu! Vi hade en jättebra period för ett par veckor sedan, då vi hade bl a en natt med endast 1 (ett!!!) uppvak. Det kan ju ni andra trötta mammor förstå vilken lyx det var!

Men nu senate nätterna så är det uppvak 5-6 gånger per natt igen! Det kom från ingenstans.

Min pojk är 9,5 månader nu - möjligen kan uppvaken bero på att han har separationsångest, eller att han precis lärt sig krypa och "övar" på natten också... men vem vet, det kan bero på miljoner saker.

Han vill alltid ha bröstet när han vaknar. Hans pappa får inte trösta honom. Det går bra på dagen (jag har börjat jobba 75 % och pappan är hema), men INTE på natten, eller på kvällen heller för den delen. Han vägrar ta napp, har provat flera gånger, men han blir vansinnig.

Suck, vet inte vad jag ska göra. Vi har kört med "somna utan gråt" - så att han inte somnar med bröstet i munnen - men nu när han vaknar så många gånger så orkar jag till slut inte hålla mig vaken och "vänta ut" honom, så han somnar ofta hos mig och vill då ligga och snutta heeeela tiden.

Hjälp! Någon som har något tips, eller är det bara att vänta ut honom? Nu har jag kommit så långt att jag nästan blir arg på de som har barn som sover som små änglar....
    Låter jobbigt, alltid ett bakslag när man tror att det äntligen blivit bra. Men han kanske passar på att tanka lite extra mammnärhet på natten nu när du jobbar på dagarna? Kanske lugnast för er båda att låta honom snutta hela nättern och sen ta den fighten om ett par månader när han inte är så seperationskänslig?
  • LadyM
    Mamma i augusti skrev 2011-05-30 19:31:51 följande:
    Ja, jag har varit inne på att han tankar extra närhet också... just med separationen... Men å andra sidan så har jag jobbat i 1,5 månader nu oh det är först senaste veckorna som han blivit såhär. Men men, man får väl stå ut och hoppas på en bättring... Jag ska vara långledig i sommar - 1 juli - 31 augusti - och tänkte att man kanske kan försöka jobba med sömnen lite mer då. Just nu känns det mest som att man kör lite minsta motståndets lag...
    Älskar Minsta Motståndets Lag, i vart fall när det gäller att ge våra små pluttungar så mycket närhet och kärlek så att de nästan tröttnar på oss! Solig
  • LadyM
    Jisa skrev 2011-06-06 16:24:41 följande:
    Här har vi pojken som blev 9mån i fredags och nätterna domineras av gråt och uppvak. Min sambo och jag är helt slutkörda.

Alla säger att vi ska köra någon Anna Wahlgren kur men jag vägrar. En natt med bara 1-2 uppvak vore en dröm!!
    Har det alltid varit så? Ammar han fortfarande?

Vi har haft ett bakslag på ett par dagar, vaknade återigen 1ggr/timmen - jag var så trött! Efter ca en månads bra sömn så kan jag inte fatta hur vi orkade ha det så i flera, flera månader! Men man gör ju det som krävs när man är mitt i det, man kämpar på, man bara fixar det på nåt märkligt sätt. Medalj till alla hårt slitande föräldrar med icapåsar under ögonen.. {#emotions_dlg.flower}   
  • LadyM
    Malten skrev 2011-06-10 15:20:44 följande:
    Jag sov hos min syster inatt pga  att jag hade uppkörning idag och ville vara utvilad. det var första natten noah var utan mig och det gick över förväntan. han somnade runt 21 vid amning. sen vaknade han runt 01 och 04. första gången kunde min man söva om honom lätt men andra gången var det svårare så han fick vagga, vagga o vagga. noah somnade men vägrade bli nedlagdi sängen. min man var tröött imorse, men själv var jag ovanligt pigg. klarade uppkörningen också =)
    GRATTIS! TIll sömn förstås, men främst till körkort. Och nu vet ni att mannen klarar det där galant själv, om du behöver tanka lite sömn igen!
    Jaaanet skrev 2011-06-10 15:26:13 följande:
    Nu har jag bara läst TS, men mitt råd är faktiskt att prova flytta ut honom i ett eget rum!
    Min dotter som precis fyllt ett har vaknat allt mellan 1-5 ggr varje natt och ställt sig upp i sängen och gnällt. Kändes grymt jobbigt att flytta ut henne eftersom jag skulle behöva gå genom halva huset varje gång hon vaknar, men kors i taket - hon sover så mycket BÄTTRE sedan vi flyttade ut henne! Hon har nog stört oss och vi har stört henne under nätterna! Inatt var jag inte uppe en enda gång förrän det var dags att kliva upp. Helt otroligt!
    Nu har min son börjat sova mycket bättre (är nu 10 månader) vilket är superskönt! Tack för ditt råd, men jag har svårt att ens låta honom sova i sin spälis brevid vår säng för jag älskar att ha honom i vår säng - så ett annat rum är jag nog inte redo för än.. Även om han kanske är det!
  • LadyM

Här går det.......... tja, jag vet inte vad jag ska säga. Han vaknar några gånger per natt, men det är liksom inte som förr när han vaknade och skrek å man var tvungen att aktivt söva om honom. Nu vaknar jag några gånger per natt (varierar mellan 3-10 ggr kanske) men då är det oftast att han har satt sig upp och jag får hjälpa honom lägga sig. Men eftersom vi sover tillsammans så gör jag det i stort sett i sömnen. Så även om jag vaknar nästan lika ofta som innan är det inte alls på samma frustrerande sätt. Svårt att förklara!

• LadyM

Hej! Lilleman är ju tre år gammal nu, han sov sin första hela natt vid 21 månader. Men redan vid 10 mån (när han valde att sluta amma) så började han sova bättre. Vi samsov och då vaknade han och satte sig upp ibland, men det var bara att lägga honom ner så sov han vidare. :) Vet inte hur mycket jag skrev i tråden innan men han är multiallergiker och en del av hans sömn"problem" kan bero på klåda, magont osv. Idag som treåring vaknar han fortf ungefär varannan natt, ibland flera gånger. Men det är överkomligt! :)

Idag har jag en till liten plutt, idag 11 månader. Han vaknade tusen ggr på natt han också för att snutta, fram till jag kände det fick vara nog vid 9 månader ungefär. Plockade bort en amning i taget. Slutade amma i samband med sövning (ammade utanför sovrummet innan), införde sedan välling på första uppvaket (tog ca en natt innan han accepterade det), tog tillslut bort morgonamningen. Under denna tiden kunde hag tyvärr inte samsova med honom för han blev besaaaatt efter tuttarna, men hade hans säng med öppen gavel mot min så jag ändå kunde lägga mitt huvud brevis hans när det behövdes.

Nu två månader senare sover han bra! Vaknar för välling en gång på natten, kanske för omstoppning/napp en eller två gånger - men det där gör jag i sömnen (har honom fortf brevid min säng) och nu är det inga problem med att samaova igen. :) Fast han är fotfarande tuttbesatt, men nu ligger han och klämmer/skruvar/nyper/snurra/drar i dem istället... Haha!

Önskar dig god sömn snart!! Vet hur jobbigt det är! Jag är själv inget för hårda metoder och anväder inga sådana heller, trots det gick det snabbt o över förväntan smidigt när jag väl bestämt mig och avvande honom successivt! (Mannen har fortfarande aldrig varken sövt honom eller sövt om honom, men han har fullt upp med den store på nätterna ;))

Svar på tråden 8-månaders som fortfarande sover skitdåligt. Pepp- & idétråd!