• hallongrotta

Hur det känns för oss styv-/bonusbarn

Jag tänkte försöka förklara för er styvföräldrar hur det känns för oss barn att leva med en eller flera styvföräldrar. Jag kommer att använda ordet styvförälder nu, utan någon speciell anledning, helt enkelt för att det känns naturligast.

Mina föräldrar gick skilda vägar när jag var ungefär 1 år, så på det sättet minns jag ingenting från den tiden de var ihop. Men detta betyder inte att jag helst av allt hade velat att de hade haft ett bra förhållande tillsammans. Jag har fram till för några år sedan bott varannan vecka hos mamma och pappa.

När jag var 6 träffade min pappa sin nuvarande fru och introduktionen gick bra. Jag tog emot henne och hon blev som en extramamma. Det gick helt smärtfritt tills det att mina småsystrar föddes och vi flyttade till en villa tillsammans, för det var då som tjatet började. Hon är väldigt pedantisk och lade (gör fortfarande) sig i på vilket sätt jag bäddade sängen, hur mattan låg i mitt rum, hur min inredning var, om jag hade plockat undan minsta lilla sak osv. 
    Även om man bor tillsammans så känns det som att det är den biologiska förälderns ansvar att säga till sitt barn. Det gör ont när styvföräldern gör det för då är det som att man inte blir accepterad, och jag har hela livet försökt ändra på mig för min styvmammas skull. Ens största förstådda skräck som styvbarn är att styvföräldern ska bli arg, för där är den eviga kärleken inte lika självklar som förälderns, och skräcken som ligger under den ytan är att bli utstött och inte accepterad som familjemedlem. Jag kände mig redan utanför eftersom jag var den enda som kom och gick i familjen och alla andra var familj utom jag, och det blev inte bättre av att bli tillsagd. Hade pappa i stället skött den biten hade jag inte alls haft samma känslor.

Min mamma har haft två partners, nu inne på sin tredje, och trots att hon också har "nya" barn har jag aldrig känt mig obekväm med hennes sambos. Det är för att de inte har gått in och försökt bli mina pappor. Mamma har fått ta hand om tjat- och ansvarsbiten och hennes sambos har, som sig bör, låtit henne göra det. Att bo ihop och vara trevliga mot varandra är inte samma sak som att visa någon slags tassa-på-tå-hänsyn genom att plocka undan en bok som ligger framme och det förstod både de och mamma. Detta har nu lett till att jag bor mer hos mamma och trivs mycket bra med hennes partner, som bor här ibland (han har barn som bor hos honom varannan vecka). Jag skulle till och med tycka om att flytta ihop med honom och hans barn eftersom han är så lugn och förstår sig på barn. 

Alltså, styvföräldrar: försök inte ta över föräldrarnas roll.

Om ni undrar något om hur det är att vara styvbarn, fråga mig gärna. Jag svarar gärna på frågor. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 14:14
    UPPDATERING: råkade visst posta två likadana trådar med olika namn, då hemsidan segade!

• Svar på tråden Hur det känns för oss styv-/bonusbarn
  • hallongrotta

väldigt intressant och relevant inlägg!

visst tär det på relationen om tjejen säger till barnen, och om barnen är elaka. Inte kan styvföräldrarna ha mer ansvar än föräldrarna. det är ju de som skaffat barn!

Nej, man vet aldrig vad som är rätt! Jag är nu snart 17 år och kommer väl inte bo hemma i många år till, men jag tassar på tå för min styvmamma vilket är jobbigt och jag bor nu mer hos mamma.

Lycka till med dina bonusbarn!

• hallongrotta

Hej! Skönt att höra din respons! Jag tycker att det låter bra det som du gör, att inte tillrättavisa din mans barn. Det hade jag önskat att min pappas fru också gjort. Det låter relevant med din uppfattning att en styvförälder är en vuxen i barnets närhet, som till exempel en bra kompis till bioföräldern, eller hur?

Tack, ja, det gör de nog. De är väldigt förstående.

• hallongrotta

Svaret ovan var till Zelina!

BESmamma: vad härligt det låter att det funkar för er och att du blivit som en extra mamma! Jag har som sagt aldrig heller levt ihop med mamma och pappa som jag minns och accepterade min styvmamma i början, men när jag blev större och fick syskon blev det svårare. Jag tror absolut att det är som du säger med att om man känner sig trygg med styvföräldern blir det lättare med tillsägelser. Jag och min pappas fru är ganska olika som personer och har olika värderingar, så det gör nog också sitt.

Jag ska absolut läsa din blogg! Spännande. Och tack för ditt svar.

• hallongrotta

Vad många svar jag fått. Och intressant att läsa allas olika upplevelser!

Som Sommarjordgubb sa så hade min relation till min styvmamma nog varit annorlunda om min mamma varit frånvarande, vilket hon absolut inte varit. I så fall kanske jag hade tytt mig mer till styvmamman.  

Vill bara förtydliga att jag inte ogillar min styvmamma, vi har en bättre relation nu när jag bor mer hos mamma, men jag kommer aldrig att se henne som en förälder på det sättet och jag var lite rädd för henne när jag var yngre.  

• hallongrotta
    Nessie99 skrev 2011-05-27 06:22:19 följande:
    Jag är styvmamma till en snart 6-årig pojke som jag fullkomligt älskar!! (sen han var 3 år gammal) Saknar honom starkt när han inte är här hos oss och gör allt jag kan för att han ska känna sig trygg och lycklig.
    Hos oss har jag fått mycket utrymme av hans pappa att säga ifrån, uppfostra och ge konsekvenser (t.ex. gör si och så annars får du inte titta på Boli), men å andra sidan får jag vara delaktig i hans liv, lära honom nya saker och få ta för mig och älska honom. Det är ett val man gör som styvförälder och det låter på dig TS som om din styvmamma kanske glömde bort den biten? Och det låter också som om du sörjer det (vad som kunde ha varit).
    Det var nyttigt för mig att läsa det du hade skrivit, då jag ständigt försöker bli en bättre extraförälder. Nej, den kärleken är ju inte så självklar och nu när han ska få småsyskon är det ju ännu viktigare att han inte känner sig utanför. Det jag kan tycka är förvirrande är att han är så otroligt pappig (jag ger dem mycket utrymme), men hur ska jag då se över det behov han har av mig? Nu i helgen har jag tid att tillbringa extra tid med honom ensam då pappan jobbar över och jag tänker tillbringa varje minut med honom!
    Har du något övrigt råd att ge till mig, som inte vill bli tjattant i min styvsons ögon?
    Åh, vilken fin relation ni verkar ha. Grattis!
    Ja, du har rätt, min styvmamma glömde nog kärleksbiten i sitt försök till föräldraskap. En insikt!
    Kul att du tyckte mitt inlägg var bra. Jag vill ju som sagt dela med mig och ge tips till andra. Ett råd jag kan ge dig för att inte bli tjattant skulle vara att du och pappan gemensamt pratar med honom om uppfostringssituationen och förklarar läget, säger som det är och låter honom vara delaktig. Min pappa har alltid varit rädd för såna snack men barn vill också veta. Då kanske ni kan säga att även om du säger till honom etc. så älskar du honom. Du kanske också kan fråga varför han vill vara så mycket med pappa.
Svar på tråden Hur det känns för oss styv-/bonusbarn