Hur det känns för oss styv-/bonusbarn
Mina föräldarar skilde sig oxå innan jag ens hunnit blivit året, skillanden är att jag haft en "helbror" dvs att vi varit två som kuskat fram och tillbaka, vilket jag (tror) har gjort att min upplevelse av att vara styvbarn är en helt annan.
Min styvmorsa hade en son med sig in i sitt förhållande med min pappa (det har i princip med få avbrott varit med varandra hela mitt liv) och ett bagage utan dess like, hennes äldsta son dog i cancer vid 6 år ålder. Hon har alltid varit "konstigt". Så vi har tassat på tå (både pappa, bror och "styvbror") för henne väääldigt länge och gör fortfarande för man vet ALDRIG hur hon ska reagera.
Men till saken som jag skulle skriva. Eftersom vi var två som åkte fram och tillbaka hade jag ju alltid min "säkerhet" med mig. Ungefär som att det var vi som gjorde familjerna hela.
Mamma har även hon alltid varit med samma gubbe sedan mamma och pappa skiljdes.
Jag har nu en bonusdotter, som har mer respekt för mig än vad hon har för sin pappa. Jag försöker och försöker hålla mig utanför när han ber henne göra saker, typ bädda sängen, plocka undan sina leksaker, gå och borsta tänderna osv. Men vad gör man när han ber henne för 7de gången och INGENTING händer?
Jo, man säger "hörde du inte vad din pappa sa?"
Jag har, sedan jag själv blev styvförälder, börjat förlåta allt det där jag en gång störde mig på hos min egen styvmorsa. Men med den egna erfarenheten av att vara bonusbarn till någon, så är otroligt viktigt för mig att t ex ALLTID bli samas med bonusen efter vi bråkat och förklara för henne VARFÖR jag blev arg.
Även om vi bråkar om en sån simpel sak som att hon ska borsta tänderna så förklarar jag varför, jag ger henne alltid en kram och kollar av att det är okej med henne.
För som du säger, som barn evt man om att kärleken inte är en självklarhet, men sen tror jag oxå att man som tjej har svårare med styvmorsor än vad man har med styvpappor.
Och sen funderar jag på om problemen verkligen brörjade när du fick småsyskon, eller om det är så att du bara började notera och "störa dig" på dem då?