Astarte skrev 2011-04-08 15:59:52 följande:
Jag kan inte svara på varför just Lilit nämns, men att låna gudar och myter från varandra var väldigt vanligt vid den här tiden. Du hittar ju ocskå referenser till babylonska gudar i bibeln, till exempel. Det verkar inte ha varit så petnoga.
För mig (som kristen) är det här ett tydligt tecken på att texterna inte är skrivna för att tolkas bokstavligt. Så vitt jag vet har den bokstavstroende traditionen kring bibeln inte hller funnits före ca 1850. Texterna har andra sytfen än att man ska tro på dem. Att försöka avkräva dem ett 100% sanningsanspråk är att göra våld på dem. De är inte tillkomna för att man ska tro att de innehåller Guds Ord. De innehåller folkets upplevelser av Gud, deras berättelser och traditioner, och det är så de måste läsas.
hmm Jag borde (som jag sagt många gånger förr) läsa bibeln. Men jag gör det aldrig....Ser framför mig en bok i storlek, sagan om ringen-triologin med alla 3 böckerna i en och pytteliten text, svåra stavelser, och paranteser hit och dit, så hmm ja jo någon gång...Frågan är när.
Och jag är ju inte troende alls!