• denungakillen

    Flytta hemifrån som 15/16 åring?

    Hej!

    Jag är nu 15 år fyllda, snart 16 och jag har det lite jobbigt hemma. För att göra det lätt har jag gjort en lista:

    1. Båda är mycket utbilda, och sätter därför höga krav på mig, utbildningsmässigt såväll som kulturellt och socialt.
    2. De vägrar att lyssna. Så fort en debatt tas upp antar de att jag har fel och går ifrån. Står jag upp för mig själv blir det "Gå upp på rummet!".
    3. Det gnälls över mina betyg, trots att jag nu kommer landa på c:a 300/320 (snitt i Sverige 180).
    4. Jag och min lillebror bråkar lite då och då, och eftersom jag är äldst får jag naturligt vis all skit för det.
    5. De bråkar en del med varandra, dock inte fysiskt. Slutar ofta med att min mamma gråter.
    6. Min mamma hotar med att vi ska flytta till fattiga områden. Hon har till och med hotat med att kasta ut mig.
    7. Min pappa anser sig vara "smartas, intelligentas och bildad". Det är ALLTID han som har rätt om allt, till och med saker han inte vet ett skit om.

    Så nu vill jag kolla upp kraven för att flytta hemifrån samt vad det kosta och allt annat. Det är möjligt att jag inte gör det, men visar allt för mina föräldrar så de anser att jag kan flytta.

    Det som oroar mig är pengarna. Jag har ett jobb, som ger mig relativt mycket. Om jag vill kan jag nog tjäna mer pengar på det. Kan jag kräva något med än mitt barnbidrag från mina föräldrar? Sen kan jag väll ta studielån när jag börjar gymnasiet?

    Hoppas det löser sig, för jag klarar fan inte av det.

  • Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?
  • TjockKatt

    Studielån kan man inte få om man inte är arton tyvärr.

    Däremot kan du välja att studera på annan ort. Det finns flera gymnasium och folkhögskolor med internat, och om inte annat kan man hyra ett rum hos någon i stan. Då får man inackorderingsbidrag iallafall. Vet inte riktigt hur det fungerar mer med pengar, jag hade barnpension när jag bodde så. Men kolla upp det är mitt tips, då kan du ju välja en skola där du verkligen kan få nytta av dina bra betyg och plugga precis det du vill.

    Hoppas det löser sig! {#emotions_dlg.flower}


  • denungakillen

    Har nu tittat lite på att flytta in till stan. Hytan på et rum ligger på c:a 3500 för små, vilket skulle passa mig.

    Med barnbidrag+jobbpengar kan jag nog få in c:a 5-6000 tusen, vilket borde räcka. Dock tror jag inte jag skulle få inackorderingsbidrag då mina föräldrar bord 15 min från stan. Dock skulle jag kunna plugga i typ Göteborg, men jag gillar Stockholm.

    Finns det andra bidrag att söka?

  • Saaaraa

    Tänk på att det tillkommer ytterligare utgifter än hyran när du ska bo själv. Mat, busskort, el, kläder, nöjen, osv.

    Studielån får du ta när du fyller 20.


    M 071208. H 100227. Lillebror BF 110910<3
  • Anonym

    Flyttar du på eget initiativ hemifrån kommer du inte kunna kräva något ekonomiskt av dina föräldrar. De är visserligen försörjningspliktiga så länge du går på gymnasiet, men de är inte skyldiga att betala för dig om du flyttar hemifrån.

  • TjockKatt
    denungakillen skrev 2011-04-08 21:39:40 följande:
    Har nu tittat lite på att flytta in till stan. Hytan på et rum ligger på c:a 3500 för små, vilket skulle passa mig.

    Med barnbidrag+jobbpengar kan jag nog få in c:a 5-6000 tusen, vilket borde räcka. Dock tror jag inte jag skulle få inackorderingsbidrag då mina föräldrar bord 15 min från stan. Dock skulle jag kunna plugga i typ Göteborg, men jag gillar Stockholm.

    Finns det andra bidrag att söka?
    Tveksamt. När du är under arton (21 om man fortfarande pluggar gymnasium) så är det föräldrarna som ska försörja en... Men jag vågar inte säga att det är helt kört, jag har inte så bra koll på vad som gäller. Men jag är som sagt tveksam.
  • Anonym (carpe diem)
    Anonym skrev 2011-04-08 21:42:23 följande:
    Flyttar du på eget initiativ hemifrån kommer du inte kunna kräva något ekonomiskt av dina föräldrar. De är visserligen försörjningspliktiga så länge du går på gymnasiet, men de är inte skyldiga att betala för dig om du flyttar hemifrån.
    Föräldrar är alltid försörjningspliktiga för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Spelar ingen roll om de bor hemma eller ej ....
  • denungakillen

    Ett alternativ som jag ska diskutera med mina föräldrar är att bygga en friggebod på min tomt. Tror det kan kosta c:a 100 tusen, och det kan de betala, utan tvivel. Om de skulle vägra kan jag nog eventuellt få fram det på något år (helt lagligt).

    Ska fan lösa den här skiten!

  • crazy mom

    Jag tänker att det finns ett mellanting som inte är så dramatiskt. Du kan bo hos stödfamilj, ha kontaktperson osv under den här perioden som det är jobbigt. Om inte annat så är det oerhört viktigt att du får stöd från någon annan vuxen. Det är tufft att vara ung, och det är inte lättare i en miljö där det är bråk och orimliga krav.

    Har ni någon kurator på din skola? Går du i 9an?

  • denungakillen
    crazy mom skrev 2011-04-08 21:45:48 följande:
    Jag tänker att det finns ett mellanting som inte är så dramatiskt. Du kan bo hos stödfamilj, ha kontaktperson osv under den här perioden som det är jobbigt. Om inte annat så är det oerhört viktigt att du får stöd från någon annan vuxen. Det är tufft att vara ung, och det är inte lättare i en miljö där det är bråk och orimliga krav.

    Har ni någon kurator på din skola? Går du i 9an?
    Vi har en kurator, dock är hon mindre begåvad. Problemet löser sig inte genom att prata med någon. Tyvärr.

    Ja, jag går i 9an.

    Känns som enda lösningen är att flytta.
  • Anonym (carpe diem)
    denungakillen skrev 2011-04-08 21:49:42 följande:
    Vi har en kurator, dock är hon mindre begåvad. Problemet löser sig inte genom att prata med någon. Tyvärr.

    Ja, jag går i 9an.

    Känns som enda lösningen är att flytta.
    Vet du, det finns mängder med unga tonåringar som inte står ut hemma och som kontaktar socialtjänsten för att få hjälp till en lösning. Gör det du också!
Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?