• Anonym

Flytta hemifrån som 15/16 åring?

Flyttar du på eget initiativ hemifrån kommer du inte kunna kräva något ekonomiskt av dina föräldrar. De är visserligen försörjningspliktiga så länge du går på gymnasiet, men de är inte skyldiga att betala för dig om du flyttar hemifrån.

• Anonym

Min sambo flyttade som 16 åring pga familjeskäl. Han o hans mamma kom inte alls överrens och hon var väldigt strulig. Det var soc som var inblandat där.

• Anonym
    denungakillen skrev 2011-04-08 21:39:40 följande:
    Har nu tittat lite på att flytta in till stan. Hytan på et rum ligger på c:a 3500 för små, vilket skulle passa mig.

Med barnbidrag+jobbpengar kan jag nog få in c:a 5-6000 tusen, vilket borde räcka. Dock tror jag inte jag skulle få inackorderingsbidrag då mina föräldrar bord 15 min från stan. Dock skulle jag kunna plugga i typ Göteborg, men jag gillar Stockholm.

Finns det andra bidrag att söka?
    Som 16 åring kan du inte söka andra bidrag alls!
    Vem skulle stå för ditt kontrakt? Dina flräldrar?
    Ligger hyran på 3500 så har du förutöver det minst även dessa utgifter:
    Bredband
    El
    Hemförsäkring
    Mobil
    TV avgift
    Sen har du all mat,hygien och städartiklar
    Så din beräkning spricker ned hästlängder!
    Sen att gå till Soc efter det du berättat är i princip lönlöst! Soc går inte in och löser "små problem" !
    Har man fått hjälp att flytta hemifrån när man gpr i 9:an så ska det ligga en stor problematik bakom och inte lite vanligt/normalt tjafs med föräldrarna! ( att Soc ens hjälper ett barn att bo ensam i 9;an tror jag inbte ett dugg på! Det existerar inte i dagens Sverige!) Far man illa hemma så utreds hemmet och man får flytta till ett familjehem i så fall om problemen är så stora att man far illa!
    Du får nog snällt vänta tills du fyller 18 och respektera dina föräldrar för det dom är fram tills dess!
  • Anonym
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-04-08 21:45:13 följande:
    Föräldrar är alltid försörjningspliktiga för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Spelar ingen roll om de bor hemma eller ej ....
    Stämmer inte alls att föräldrarna är skyldiga att betala hyra och alla andra utgifter som tillhör ett eget boende!
    Försörjninbgsskyldiga JA  vilket innebär att om dom har ett boende att erbjuda (vilket alla föräldrar har ) barnet som i de fallen är familjehems egna hem men inte gå in och vara sponsor till ett eget boende vid 15,16 års ålder!
    Bara tanken att ett barn som går i 9:an skulle ens klara av ett eget boende med allt vad det innebär är absurd!
  • Anonym
    Anonym (m) skrev 2011-04-09 02:03:06 följande:
    varför är den tanken så absurd? jag var 13 när jag flyttade hem till min cancersjuke mormor just för att hon skulle slippa dö på sjukhus, skötte städning handling etc. bodde hemma hos mina föräldrar mellan 14-16 års ålder sen valde jag att gå gymnasiet på annan ort och gick aldeles utmärkt att tvätta laga mat handla betala tv avgift jobba extra osv. fick innakorderings bidrag som precis täckte hyran hade studiebidraget (750 och mina földrar gav mig 250:- i veckan till mat. jobbade extra för att få fickpengar och ha råd med mer än en hemresa i månaden (tåg biljett) inte ALLA tonåringar som är supande skrikande trotsande oupfostrade loosers tro det eller ej...

Till TS, det finns en del stipendium man kan söka info brukar finnas på biblioteket. innakorderings bidrag kan du nog inte få, när jag gick var det minst 10 mil hemifrån som gällde vid studier på anna ort. En nära bekant som blev gravid som 16 åring och inte kunde bo kvar hemma fick via familje rätten ett "beslut" att hennes föräldrar skulle betala vardera 1000:- i månaden till henne som "underhåll" tills dess hon blev myndig  men hon kunde inte få någon rättslig eller ekonomisk hjälp när pappan hennes vägrade betala... (båda hon och papapn till abrnet var under 18 år)
    Men Herre Gud påstår du att man ska kunna kräva det av en 13 åring... att flytta hem till sin canser sjuka mormor? Att man lägger det ansvaret på sitt så unga barn är i min värld helt vansinningt! Ett 13 årigt barn ska INYE behöva göra allt det du gjorde!
    Visst är det en underbar tanke och handling men det skulle INTE ha utförst av dig utan utav nån av dina föräldrar!
  • Anonym
    Anonym (carpe diem) skrev 2011-04-08 21:45:13 följande:
    Föräldrar är alltid försörjningspliktiga för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Spelar ingen roll om de bor hemma eller ej ....
    De är fortfarande försörjningspliktiga, men då de erbjuder boende hemma hos sig är de inte skyldiga att betala något annat boende för henne eller de kostnader det skulle innebära. Hon får mat och husrum hemma hos dem, de är inte skyldiga att betala för henne om hon på eget initiativ flyttar hemifrån. I vissa fall kan de sociala myndigheterna bedömma att hon bör flytta hemifrån och att föräldrarna då blir underhållsskyldiga, men det krävs betydligt mer för det än vad som står i TS.
  • Anonym
    Nyleve skrev 2011-04-09 21:20:41 följande:
    Jag fick hjälp av soc att hitta en lägenhet, testa att gå dit! (Jag hade redan innan haft mycket kontakt med Soc, därför gick det rätt fort för mig.)

Lycka till! 
    Har man varit i kontakt med Soc innan och som i ditt fall mycket kontakt kan dom gå in och hjälpa till ev med bostad men det tillhör inte vanligheterna att dom just hjälper till med egen lägenhet!
    Och man måste ha haft problem i hemmet som Soc anser vara så allvarliga så dom går in och hjälper till på det sättet!
    Uppfattar inte alls att det skulle ligga en sån problematisk grund på t.s om han nu berättat allt, verkar mer vara på en föräldrar-tonårings tjafs som ALLA ungdomar går igernom under en eller flera perioder under just tonåren!
  • Anonym

Du skrev något om "fattiga områden" och att dina föräldrar tycker det är viktigt att du har fina betyg. Utnyttja det och kolla upp möjligheten att börja i gymnasiet på internat, t ex ett internat som detta sv.wikipedia.org/wiki/Grennaskolan

Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?