Inlägg från: Anonym (carpe diem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (carpe diem)

Flytta hemifrån som 15/16 åring?

Anonym skrev 2011-04-08 21:42:23 följande:
    Flyttar du på eget initiativ hemifrån kommer du inte kunna kräva något ekonomiskt av dina föräldrar. De är visserligen försörjningspliktiga så länge du går på gymnasiet, men de är inte skyldiga att betala för dig om du flyttar hemifrån.
    Föräldrar är alltid försörjningspliktiga för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Spelar ingen roll om de bor hemma eller ej ....
  • Anonym (carpe diem)
    denungakillen skrev 2011-04-08 21:49:42 följande:
    Vi har en kurator, dock är hon mindre begåvad. Problemet löser sig inte genom att prata med någon. Tyvärr.

Ja, jag går i 9an.

Känns som enda lösningen är att flytta.
    Vet du, det finns mängder med unga tonåringar som inte står ut hemma och som kontaktar socialtjänsten för att få hjälp till en lösning. Gör det du också!
  • Anonym (carpe diem)
    Anonym skrev 2011-04-09 00:25:11 följande:
    Stämmer inte alls att föräldrarna är skyldiga att betala hyra och alla andra utgifter som tillhör ett eget boende!
    Försörjninbgsskyldiga JA  vilket innebär att om dom har ett boende att erbjuda (vilket alla föräldrar har ) barnet som i de fallen är familjehems egna hem men inte gå in och vara sponsor till ett eget boende vid 15,16 års ålder!
    Bara tanken att ett barn som går i 9:an skulle ens klara av ett eget boende med allt vad det innebär är absurd!
    Men om soc går in och hjälper till med ett ungdomsboende el dyl (inte alltför ovanligt vid tonårskonflikter)  så blir föräldrarna underhållsskyldiga - förstås ....
  • Anonym (carpe diem)
    Orolig tjej 19977 skrev 2013-08-07 01:11:35 följande:
    Kan man flytta till sin kille om han är 18?? Även om familjen inte är med på det(mkt bråk med familjen svara snälla;'( Vem vänder jag mig till? Vad ska jag göra?!!
    Man får folkbokföra sig var man vill då man fyllt 16. Men då måste du också kunna försörja dig ....
Svar på tråden Flytta hemifrån som 15/16 åring?