• fuckingposers

Antiskäll halsband

Nu är jag så himla trött på min skällande hund som man aldrig får tyst på.. Funkar antiskäll halsband? Är väldigt sugen på att testa det, för såhär kan vi inte ha det.. Han springer runt och skäller i lägenheten, vilket grannarna lär tröttna på också...

• Svar på tråden Antiskäll halsband
  • Zelmilainen

en del hundar tar det jättebra, andra mår skitdåligt av det. så det är inte säkert att just dina hundar accepterar det. mina hundar har varit ok med det, har varianten som sprutar citronvätska på hakan...

nehepp...
  • riboflavin

Jo, det sägs att de funkar på en del, andra vänjer sig fort och fortsätter skälla. Det kan ju vara värt ett försök men jag tror att ni når ett bättre och långsiktigare resultat med träning.

Hur har ni försökt träna bort skällandet hittills? 

• Zelmilainen
    riboflavin skrev 2011-04-09 18:01:09 följande:
    Jo, det sägs att de funkar på en del, andra vänjer sig fort och fortsätter skälla. Det kan ju vara värt ett försök men jag tror att ni når ett bättre och långsiktigare resultat med träning.

Hur har ni försökt träna bort skällandet hittills? 
    hur ska man kunna träna bort ett skällande som man inte är närvarande vid när det sker? bara undrar. för ja har funderat på det med.
    nehepp...
  • fuckingposers
    Zelmilainen skrev 2011-04-09 18:00:24 följande:
    en del hundar tar det jättebra, andra mår skitdåligt av det. så det är inte säkert att just dina hundar accepterar det. mina hundar har varit ok med det, har varianten som sprutar citronvätska på hakan...
    Okej .. Vilket är bäst då tror du? vätska eller dom som ger vibrationer?
  • Zelmilainen
    fuckingposers skrev 2011-04-09 18:04:49 följande:
    Okej .. Vilket är bäst då tror du? vätska eller dom som ger vibrationer?
    olika från hund till hund. vi valde vätskan då det kändes mest "skonsamt" mot hunden...
    nehepp...
  • levandecharader

Finns ju olika varianter. Jag funderar på att hyra en från vår djuraffär för att se om det kan hjälpa oss. Vår skäller inte hela tiden men på kvällarna när barnen sover och maken är borta så är han hopplös. Han går omkring och små skäller hela tiden, kan inte slappna av en sekund och får riktiga skällutbrott så fort vinden viner eller nåt annat låter. 

Nu var visserligen inte det här svar på din fråga men det jag ville komma fram till var: Kolla om det går att hyra ett så slipper du köpa grisen i säcken. 

• riboflavin
    Zelmilainen skrev 2011-04-09 18:02:49 följande:
    hur ska man kunna träna bort ett skällande som man inte är närvarande vid när det sker? bara undrar. för ja har funderat på det med.
    Dags att gå tillbaka och starta från början med trygghetsträning och gradvis börja träna ensamhetsträning från grunden?
    Någonting stör hunden eller gör att den inte känner sig trygg, antingen ljud eller bara känslan av att vara ensam, börja med att ta reda på VARFÖR huden skäller och utgå från det. 
  • Litet My
    riboflavin skrev 2011-04-09 18:08:21 följande:
    Dags att gå tillbaka och starta från början med trygghetsträning och gradvis börja träna ensamhetsträning från grunden?
    Någonting stör hunden eller gör att den inte känner sig trygg, antingen ljud eller bara känslan av att vara ensam, börja med att ta reda på VARFÖR huden skäller och utgå från det. 
    Instämmer, antiskall tar inte bort problemet bara symptomet...

Om hunden dessutom är ensam när den skäller och skall ha antiskall på sig så är det ju dessutom ingen som ser hur hunden tar antiskallet.
  • Zelmilainen
    riboflavin skrev 2011-04-09 18:08:21 följande:
    han är trygg i alla situationer annars, så nej det hjälper inte. det gjorde vi med den förra hunden då vi märkte vad som behövdes, men det är inte så med denna. så det leder nada... vi har testat ed mkt och nej det hjälper inte så antiskällhalsbandet va toppen t honom.
    Lilla My21 skrev 2011-04-09 18:10:22 följande:

Om hunden dessutom är ensam när den skäller och skall ha antiskall på sig så är det ju dessutom ingen som ser hur hunden tar antiskallet.
     FEL. för de flesta kanske men inte för alla. synd att dra "alla över en kam". man testar naturligtvis halsbandet innan man lämnar hunden själv. och har man det med citrondoft i känner man då man kommer hem om hunden skällt. så inga problem me ev misstolkningar där...
    nehepp...
  • riboflavin
    Zelmilainen skrev 2011-04-09 18:17:19 följande:
    han är trygg i alla situationer annars, så nej det hjälper inte. det gjorde vi med den förra hunden då vi märkte vad som behövdes, men det är inte så med denna. så det leder nada... vi har testat ed mkt och nej det hjälper inte så antiskällhalsbandet va toppen t honom.

Men då känns det ju som om "problemet" är att ni är hans trygghet, och när ni lämnar så följer tryggheten med er.

En annan möjlighet är ju att när ni är borta ser han det som sin plikt att vakta huset.

Vad gjorde ni för att öka tryggheten (möjligen minska vaktandet) och varför tror du han skällde?

(Absolut inte meningen att ifrågasätta dig men eftersom jag är etologistudent så är det alltid roligt att fundera över "beteendestörningar" hos djur)  
  • Zelmilainen
    riboflavin skrev 2011-04-09 18:35:21 följande:
    Men då känns det ju som om "problemet" är att ni är hans trygghet, och när ni lämnar så följer tryggheten med er.

En annan möjlighet är ju att när ni är borta ser han det som sin plikt att vakta huset.

Vad gjorde ni för att öka tryggheten (möjligen minska vaktandet) och varför tror du han skällde?

(Absolut inte meningen att ifrågasätta dig men eftersom jag är etologistudent så är det alltid roligt att fundera över "beteendestörningar" hos djur)  
    nope, för han skäller inte alltid. pallar inte (helgen blev inte som ja tänkt mig och känner ej för mkt alls just nu...) förklara det vi gjort med han. men bytte boende för ca en månad sen och tror att d kan va d. tror även att d blir bättre med tiden. för mkt annat har blivit bättre med tiden med han här...
    nehepp...
  • brunatofflor

Vår hund har haft anit-skällhalsband men de fungerade bara de första gångerna. Han "härdade ut" luften. 
    Och om man kör med den som har citrondoft. Se verkligen till så att de fungerar(!) om du inte vill komma hem till en tovig hund som stinker fräsch toalett!  

• Litet My
    Zelmilainen skrev 2011-04-09 18:17:19 följande:

FEL. för de flesta kanske men inte för alla. synd att dra "alla över en kam". man testar naturligtvis halsbandet innan man lämnar hunden själv. och har man det med citrondoft i känner man då man kommer hem om hunden skällt. så inga problem me ev misstolkningar där...
    Det är ju faktiskt DU som skriver att hunden skäller när ni inte är hemma, mig veterligen utlöser just antiskall när hunden skäller.

"hur ska man kunna träna bort ett skällande som man inte är närvarande vid när det sker? bara undrar. för ja har funderat på det med."
  • riboflavin
    Zelmilainen skrev 2011-04-09 18:41:14 följande:
    nope, för han skäller inte alltid. pallar inte (helgen blev inte som ja tänkt mig och känner ej för mkt alls just nu...) förklara det vi gjort med han. men bytte boende för ca en månad sen och tror att d kan va d. tror även att d blir bättre med tiden. för mkt annat har blivit bättre med tiden med han här...
    Hundar har ju precis som vi människor perioder då livet är bättre och sämre (som du märkt i helgen) olika sinnesstämning kan mycket väl ge olika respons.
    Tror definitivt att du är inne på rätt spår med boendet men förstår inte hur ni kan ha hunnit  "prova mkt" på en månad.

Skällde han även i ert gamla boende?

Vid en sådan omställning som ett boendebyte behöver de flesta hundar få landa ordentligt innan man kan återgå till vardagen, våran tik kunde inte sova och äta alls första veckan i nya huset, men när hon väl fått undersöka allt oga så lade sig hennes nervositet.
  • Zelmilainen
    Lilla My21 skrev 2011-04-09 18:53:30 följande:
    Det är ju faktiskt DU som skriver att hunden skäller när ni inte är hemma, mig veterligen utlöser just antiskall när hunden skäller.

"hur ska man kunna träna bort ett skällande som man inte är närvarande vid när det sker? bara undrar. för ja har funderat på det med."
    det syftade på var fel var att det bara tar symtomet och inte själva problemet. inget annat. för de flesta är det säkert så, men inte alla. eftersom det inte direkt finns nåt vi kan göra för att ta bort problemet förutom halsbandet så tar det inte bara bort symtomet just för oss.
    riboflavin skrev 2011-04-09 18:54:37 följande:
    Hundar har ju precis som vi människor perioder då livet är bättre och sämre (som du märkt i helgen) olika sinnesstämning kan mycket väl ge olika respons.
    Tror definitivt att du är inne på rätt spår med boendet men förstår inte hur ni kan ha hunnit  "prova mkt" på en månad.

Skällde han även i ert gamla boende?

Vid en sådan omställning som ett boendebyte behöver de flesta hundar få landa ordentligt innan man kan återgå till vardagen, våran tik kunde inte sova och äta alls första veckan i nya huset, men när hon väl fått undersöka allt oga så lade sig hennes nervositet.
     syftar inte på att det vi provat varit denna månad utan från att han kom tills oss för drygt 1,5 år sen... och han va mkt mer lugn i förra boendet. men det va radhus, detta är lght i stan. innerdörr kommer nästa vecka för att dämpa ljud. hundarna va kolugna i lghtn redan efter ett par dagar
    nehepp...
  • Joico

Anti-skall halsband är inget att ha. Det kan verka harmlöst men så uppfattar inte hunden det. 
    Dessutom associerar hundar på ett annat sätt än vi. Läs er om hund.
    Lös orsaken istället, inte bara problemet!  

Svar på tråden Antiskäll halsband