• Mini mE m Minisarna

Ni som är katoliker; ang Dop.

Min sambo är född katolik men är inte troende eller "utövande" katolik,
    är döpt och konfimerad,
    men har inte tagit nattvard eller biktat sig.

Jag är född buddist,
    men uppvuxen här i Sverige med dop i Svenska Kyrkan.

Mina barn är alla döpta i Svenska kyrkan för det är en väldigt fin tradition
    och högtid för familj och vänner enligt mig.

Nu har jag och min sambo alltså fått en gemensam dotter som vi tänkt döpa likt sina systrar i samma kyrka osv osv.
    Bokat och klart!

Men!

Nu säger sambons mormor, genom hans mamma, att dom inte kommer på dopet för att hon inte döps katolskt?

VARFÖR?

"Får" ni inte det? (katoliker)
    Gå på dop i Svenska kyrkan?

Jag och spec sambon, såklart, är ju jätteledsna för att halva vår dotters familj inte kommer och firar vår dotters dop med oss?
    Och enl sambons mamma är det för att vår dotter inte döps i katolska kyrkan som dom inte kommer.
    Annras lever dom ju inte alls super religiöst,
    med super kristna värderingar osv...enl katolska sakramenten?

Känns lite som dom nu "utesluter" min dotter eller oss?

Mellan mig och min sambo blir det ju oxå lite jobbigt då han inte fattar varför jag inte kan vill gå med på att döpa henne i katolska kyrkan.
    Detta för att göra hans familj till viljes.
    Men för mig betyder det verkligen något att döpa henne i Svenska Kyrkan enl min tro och mina familjetraditioner.
    Och han hade inga invändningar innan dom nu sa att dom inte kommer.

Svammel svammel, men jag behövde nog skriva av mig besvikelsen och höra era åsikter?

• Svar på tråden Ni som är katoliker; ang Dop.
  • Modgun

En fråga.
    Vill NI döpa er dotter i den protestantiska kyrkan?

• Modgun
    Mini mE m Minisarna skrev 2011-04-09 21:32:25 följande:
    Ja, det vill vi.
    Ja men där har ni ju svaret.
    Skit i vad övriga trångsynta släktingar tycker och tänker. Ni SKA göra det som känns rätt för ER inte alla andra.
    Vill dom inte komma så är det ju dom som förlorar på affären.
  • Mini mE m Minisarna

Sant och så tänker jag oxå.
    Men det känns ju lite jobbigt när det är hans familj som inte vill komma och fira sin ny familjemedlem...
    Och min fråga var ju oxå om et fanns något religiöst hinder för dom att komma...typ dom brinner i helvetet om domgår in i en protestantisk  kyrka Flört....

• Modgun
    Mini mE m Minisarna skrev 2011-04-09 21:41:12 följande:
    Sant och så tänker jag oxå.
    Men det känns ju lite jobbigt när det är hans familj som inte vill komma och fira sin ny familjemedlem...
    Och min fråga var ju oxå om et fanns något religiöst hinder för dom att komma...typ dom brinner i helvetet om domgår in i en protestantisk  kyrka Flört....
    Missade den sorry.
    Ja det finns säkert de som tror på det alternativet ja. Men de flesta är väl moderna och kan gå på ett protestantiskt dop.
  • Loriyana

Men herregud...dopet är ju ett sakrament i både den katolska och den protestantiska kyrkan så det kvittar TOTALT var barnet döps, dopet kommer att erkännas av båda samfund. Min familj är katoliker men jag döptes i Svenska Kyrkan. Ett katolskt och ett protestantiskt dop är nämligen precis samma sak.

• Virriga Vera

Nej, de får inte brinna i helvetet om de går in i en protestantisk kyrka. Men många äldre katoliker är ofta utövande katoliker och har svårt att acceptera ett dop i en annan kyrka. De är helt enkelt väldigt religiösa och indoktrinerade från barndomen. Det är bara så enkelt.

• Una Estrella

Vad tråkigt att de agerar så!! jag är katolik och jag gjorde klart för min kille att mina barn måste döpas enligt min tro...det är viktigt för mig då jag är troende. Han är inte troende så det spelar ingen roll. Men nu har ju ni tillsammans valt detta så det känns ju väldigt respektlöst att gå emot sitt barns vilja! Är de väldigt troende??

• Loriyana
    Virriga Vera skrev 2011-04-09 21:51:51 följande:
    Nej, de får inte brinna i helvetet om de går in i en protestantisk kyrka. Men många äldre katoliker är ofta utövande katoliker och har svårt att acceptera ett dop i en annan kyrka. De är helt enkelt väldigt religiösa och indoktrinerade från barndomen. Det är bara så enkelt.
    Om de är utövande katoliker då borde de veta att dopet är ett sakrament också i den protestantiska kyrkan och därmed accepterad av den katolska kyrkan. Så så pass "indoktrinerade" och "religiösa" verkar de inte vara...snarare en smula ovetandes.
  • Virriga Vera
    Loriyana skrev 2011-04-09 21:54:11 följande:
    Om de är utövande katoliker då borde de veta att dopet är ett sakrament också i den protestantiska kyrkan och därmed accepterad av den katolska kyrkan. Så så pass "indoktrinerade" och "religiösa" verkar de inte vara...snarare en smula ovetandes.
    Det är väl inte dopet som så de protesterar mot utan att barnet blir upptaget i en kyrka där man inte har bikten och sista smörjelsen kan jag tänka. Jag är själv katolik från födelsen men har gått ur kyrkan.
Svar på tråden Ni som är katoliker; ang Dop.