• Fru U

Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?

Här och nu skrev 2011-04-10 11:48:08 följande:
    Det är 2011. Fattar inte folk att om föräldrarna mår dåligt, gör barnen det?
    Barnen mår bättre i längden om föräldrarna kan hitta tillbaka till varandra.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 11:54:26 följande:
    Behöver inte alls va så. Barn mår bra med trygga vuxna. Och OM man inte hittar tillbaka mår barnet inte bra.
    Och varför skulle man inte vara trygg om man hittar tillbaka till varandra?!
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 11:59:24 följande:
    Om man inte hittar tillbaka o fortsätter ihop, DÅ mår inte barnet bra. Delar man på sig är föräldrarna trygga  på varsitt håll.
    Nu säger du emot bara för sakens skull.
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 18:22:21 följande:
    Varför har du ett behov av att tycka om andras liv?
    För att detta är ett diskussionsforum och där diskuterar man. Om det inte fungerar för dig... så finns det enkla lösningar
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 21:20:24 följande:
    Man lägger sig ff inte i andras beslut.
    Om din definition av lägga sig är att tycka, ha åsikter så jo det gör man visst
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 21:24:37 följande:
    Nej, då har man problem.
    Nej det har man inte. Slutdiskuterat om den saken.

För att återgå till ts: jo, jag tror att många har orimliga förväntningar på förhållanden och att man ofta gör slut för fort
  • Fru U
    vittra skrev 2011-04-10 21:29:09 följande:
    Det är väl klart att det kan vara värre att fortsätta ett förhållande, men oftast inte. Och nej, man vet inte hur andra har det och vad som hänt mellan dem. Men faktum kvarstår ju att enormt många fler separerar idag, och dessutom mycket tidigt. Många redan under barnets första år. Man behöver inte veta vad som händer i alla dessa förhållanden för att inse att det finns en markant skillnad i hur lätt man tar på förhållanden idag jämfört med förr.
    När folk (oftast män) börjar gnälla över att de inte fått sex på tre månader efter barnets födsel och börjar se sig om efter nån annan då har man inte förstått hur det är att vara ett par anser jag.

Förr stannade man kanske lite längre än vad som var bra för att ekonomi och samhällets normer inte gick ihop med att lämna men det måste ju finnas en medelväg.

Första åren ihop, med eller utan barn, är inte bara rosa fluff-fluff och förväntar man sig det så blir man besviken och letar vidare efter nyförälskelsekänslan och lämnar
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 21:50:25 följande:
    Inte slutdiskuterat från mig. Hur många ggr måste man säga, att INGEN vet hur länge andra försökt, förutom i extrema fall?
    Vi har slutat lyssna. För att det är totalt ointressant. Man vet aldrig allt om andra och ska man utgå ifrån det så finns inga diskussioner
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 21:53:49 följande:
    Inga argument kvar alltså. Nej, vet man inget kan man inte spekulera i det.
    Jodå, det är det som diskussioner är. Men som sagt, slutdiskuterat. Finns andra här som det är mer givande att prata med
  • Fru U
    Alexi skrev 2011-04-10 22:06:43 följande:
    Det pratas ju ofta om en orsak till varför så många unga är sjukskriva pga psykiska besvär jämfört med förr och en teori handlar om vad man förväntar sig av livet, att många unga idag förväntar sig att livet alltid ska vara roligt, att arbetet ska vara roligt varje dag osv och när de upplever att det inte är så blir en del deprimerade mm. Det är väl då samma sak med förhållanden, att om man förväntar sig att man alltid ska vara glad, lycklig, passionerad och nykär och kanske alltid ha sex lika ofta som i början av förhållandet, då blir det tufft när man går in i småbarnslivet med sömnbrist, en bebis som är totalt beroende av en och därmed små möjligheter att styra sin dag osv och sen det inrutade livet med förskola, jobb, sjukdomar och allt annat.
    Rosa fluff-fluff. Jag tror faktiskt att det är bra för barn att se sina föräldrar bråka/diskutera ibland så att de kan lära sig dels att det inte innebär slutet på ett förhållande och dels för att de får lära sig konflikthantering.

Därmed inte sagt att det är okej att skrika åt varandra med okvädesord eller kasta saker eller dylikt...
  • Fru U

Man vet inte idag vad som utlöser en depression. Det är olika från person till person och det går inte att säga att det beror på just låga hormonhalter rent generellt

• Fru U

Nej   

• Fru U

Bråk är faktiskt en del av livet. Att du sen definierar det som något negativt får stå för dig.

• Fru U

Du definierar bråk som något negativt, bråk kan vara konstruktiva och givande och de behöver inte vara ett dugg skrämmande. Även om du inte tycker det

• Fru U
    Lenora skrev 2011-04-10 22:30:51 följande:
    Jag tror definitivt att barn till och med kan må bättre av att växa upp i en familj där man "bråkar" någon gång ibland, så länge det fortfarande är respektfullt och att man kommer sams snart igen. Att se hur vi kan älska varandra och repektera varandra även när vi är arga, och att det alltid löser sig i slutändan.

Men det är väl kanske inte den typen av bråk som leder direkt till en skiljsmässa. Snarare kan det nog vara en större risk om man inte klarar av att visa att man är arg eller hantera det på ett bra sätt.
    Både och. Jag tror att väldigt många tror att bråk/argumentation/diskussion inte ska behövas i en relation utan att bara man älskar varandra så löser sig allt smärtfritt och enkelt och tror man det så anser man ju att förhållandet är dåligt och då är risken större att man går isär istället för att arbeta med ganska basala och enkla frågor
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 22:39:33 följande:
    Så fel det bara kan bli. Men du säger emot vad man än skriver, så du får ha sandlådan för dig själv.
    Takes one to know one
  • Fru U
    vittra skrev 2011-04-10 22:41:57 följande:
    Håller med dig i att jag tror att bråk kan vara nyttigt. Alltså det handlar ju om hur man gör det. Kan man lösa bråk och konflikter på ett bra och konstruktivt sätt (inför barnen) så är det en fördel eftersom barnen då lär sig konflikthantering. Ingen mår bra av att alltid bara stoppa huvudet i sanden eller fly.
    Precis. Höjda röster måste inte innebära att man skriker och jag tror att det är bra att barn får se att det är okej att känna alla känslor och får lära sig hur man hanterar dem för mycket av inlärning är baserat på att man ser hur andra gör
  • Fru U
    Här och nu skrev 2011-04-10 22:47:44 följande:
    Måste gå in med fakta. Depression orsakas av brist på SEROTONIN. Läs på1
    Och vad som orsakar den bristen är väldigt omdiskuterat
  • Fru U
    Alexi skrev 2011-04-10 22:56:45 följande:
    Sen kan man ju i detta fundera även på medias roll. Tex kring detta med sex, hur mycket sex folk har och förväntas vilja ha. Där tror jag det kan vara risk att ett par problematiserar sitt förhållande pga hur sexlivet ser ut även om de kanske egentligen är ok med att det är så. Eller vad tror ni?
    Jag tror också media har en stor del i den rosa fluff-fluff-världen. Det diskuteras/pratas ständigt om hur man ska förverkliga sig själv, förbättra sexlivet, och att bråk är onödigt
  • Fru U
    Lenora skrev 2011-04-11 00:01:43 följande:
    Jag håller helt och hållet med om det du säger kring att hålla fötterna på jorden, jag känner likadant men...

Om en prioritering av självförverkligande skulle var den stora faktorn bakom skiljsmässostatistiken....varför skiljer sig låginkomsttagare oftare?
    För att de bildar familj mindre genomtänkt? Tidigare? Bara lite spånande från min sida... Men jag tror inte att det är är jättestor faktor men dock en bidragande
Svar på tråden Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?