Gör man inte slut för lätt/fort nu mera?
Jag vet inte hur statistiken ser ut, rent generellt, men det är väl sällan ett lätt beslut att separera, jag håller dock med någon annan som skrev att många däremot rusar in i nya förhållanden och nya familjekonstellationer, då tänker jag ju oftast att det finns något olöst från den förra relationen som behöver bearbetas innan man går in i något nytt. Att man behöver en tid av bearbetning och reflektion innan man fullt ut kan ägna sig åt en ny relation.
I min omgivning så är det mest två sorters par som separerar: (OBS! i min omgivning, detta är inte sanning) dels de som varit tillsammans väldigt kort tid och som fortfarande var i förälskelsefasen när de fick ett barn, eller två barn snabbt, som hade nån slags bild om att de skulle fortsätta vara i förälskelsefasen trots nattvak och helt nya liv, men så insåg de istället att de nog inte funkade som par på lång sikt. Eller de som skaffade barn i nån slags omedveten förhoppning att det skulle stärka förhållandet, men att det blev tvärtom, barnet snarare accentuerade det som var fel i relationen redan tidigare.
Och sen finns det de där man nästan önskade att de separerade, väldigt ojämlika förhållanden t ex, eller förhållanden där båda gnäller på den andre och de grälar så där passiv-aggressivt när man träffas och man tänker att de nog håller ihop på ren trots. Har de barn känns det extra jobbigt.