• SjälvaJag

    Moderskapsintyg, i vilken vecka får man det?

    Hej, jag är gravid i vecka 21 och har fortfarande inte fått något moderskapsintyg. Har inte ästa besök förren jag är i vecka 27 men är inte det lite sen att få intyget då?

    När har ni andra fått?

  • Svar på tråden Moderskapsintyg, i vilken vecka får man det?
  • snappi81

    Fick det första besöket efter rutin ul, kommer tyvärr inte ihåg vilken vecka det va men runt 25 tror jag.


    Linus 070808 Lucas 090707
  • SjälvaJag
    snappi81 skrev 2011-04-10 07:31:56 följande:
    Fick det första besöket efter rutin ul, kommer tyvärr inte ihåg vilken vecka det va men runt 25 tror jag.
    Okej, jag har ju varit på rutin ultraljud men fick inget då heller. Skumt. Behöver ju ha det så snart som möjligt. (alla vet ju hur lång tid det kan ta hos försäkringskassan Tungan ute)
  • Anna J01

    Man brukar få det runt V.25. men man kan få det tidigare om man ber om det. 
     Bara man har gjort rutin UL.

    Jag bad att få mitt tidigare eftersom att FK kan vara rätt sega ibland men jag ville o andra sidan gå hem från jobbet 2 månader innan BF också. 

  • SjälvaJag
    Anna J01 skrev 2011-04-10 07:44:06 följande:
    Man brukar få det runt V.25. men man kan få det tidigare om man ber om det. 
     Bara man har gjort rutin UL.

    Jag bad att få mitt tidigare eftersom att FK kan vara rätt sega ibland men jag ville o andra sidan gå hem från jobbet 2 månader innan BF också. 
    Jo för jag tänkte gå hemma en månad tidigare iaf , eftersom min första son föddes i vecka 37 vill jag vara hemma några veckor innan och "vara beredd"
  • Zofian

    Du får det säkert när du går dit i vecka 27 och då hinner fk handlägga. Tio veckor klarar dom det på. När dom har allt material har som ungefär 3Veckors handläggningstid. Jag skickade inte in mitt direkt när jag fick det och ska också gå hem en månad innan beräknad födsel. Fick papper från fk bara nån vecka efter att jag skickat in intyget.

  • snappi81
    SjälvaJag skrev 2011-04-10 07:36:23 följande:
    Okej, jag har ju varit på rutin ultraljud men fick inget då heller. Skumt. Behöver ju ha det så snart som möjligt. (alla vet ju hur lång tid det kan ta hos försäkringskassan Tungan ute)
    Du får det inte då utan nästa besök hos bm efter du varit på rutin ul..
    Linus 070808 Lucas 090707
  • Älskadepyret

    Det är väll bara att ringa din BM och begära att få ett, det var då jag tvungen att göra (i typ v 20) men det kan tidigast göras efter RUL.

  • Naniismamma

    jag fick mitt när jag var i vecka 22 med min dotter. och ska begära det när jag e i samma vecka med denna plutten i magen.

    grattis alla som e gravida :D 

  • SjälvaJag

    Okej tack för alla svar, ska ringa dom imorgon och be om ett sånt. JAg vet ju hur poppis det är med sommarbarn och försäkringskassan har ju också semestrar så jag vill vara ute i god tid känner jag.

  • leonid74

    Jag fick det idag, första MVC-besöket efter RUL. Vecka 21 är jag i.

Svar på tråden Moderskapsintyg, i vilken vecka får man det?