Inlägg från: Queenie70 |Visa alla inlägg
  • Queenie70

DS = Abort?

Tror det beror lite på vilket landsting man bor i om man får ett KUB-test och i vilken ålder man är. KUB-testet är dessutom bara en indikator på vilken risk man löper. För ett klart besked måste det till fostervatten eller moderkaksprov. Som förövrigt medför en viss ökad risk för missfall. KUBtestet, kan inte heller göras särskilt tidigt i graviditeten, så aborten blir tämligen sen om man sedan väljer det tyvärr.

• Queenie70
    Astarte skrev 2011-04-10 22:23:42 följande:
    Nope! Jag valde att inte ens göra testet. Skulle inte slänga ut barnet för att det inte duger. Abort av andra anledningar, kanske, men inte för att barnet inte var tillräckligt lyckat.
    Fast det handlar nog inte om att man anser att barn med DS inte "duger". Utan att man som likt många andra skäl till abort inte anser att man kan ta emot ett barn med DS. Att man inte vill utsätta sig för den situationen och allt vad det innebär att ha ett barn med särskilda behov. Det är knappast ett sämre motiv till abort, än att man kanske inte har råd, ork eller tid, eller har rätt pappa vid en graviditet som man väljer att avbryta.
  • Queenie70
    Naniismamma skrev 2011-04-21 16:43:22 följande:
    hade jag velat göra en abort pg av DS så är det utav anledningen att inte utsätta barnet för alla problem och alla blickar osv som folket ger, dagens människor dömer folk väldigt fort och oftast för deras utsida inte insidan.. skulle inte vilja sätta mitt barn i en situatiion där den måste känna sig annorlunda, många tänker att folk med DS är dumma och osmarta och efterblivna enligt vad jag själv har hört kompisar och folk runt mig säga...men jag umgicks med en som hade ganska mild DS och hon va då inte dum.. hon berättade själv hur jobbigt det är. så det vill inte jag se mina barn gå igenom varje dag hela sitt liv.
    Det argumentet värjer jag mig otroligt mycket emot. För vem är du eller jag att värdera någon annans livskvalitet. Det är att förminska alla människor som lever med handikapp tycker jag. Att föda ett barn eller att välja att göra abort av nån anledning är alltid mer eller mindre en egoistisk handling. Och som du säger i sista meningen så är det ju DIN önskan att slippa hamna i den situationen som det faktiskt egentligen handlar om, och det kan jag ha full förståelse för.
  • Queenie70
    Kimona skrev 2011-04-21 17:17:36 följande:
    Håller med! Jag skulle tagit bort det p.g.a det. Jag känner att jag inte skulle kunna älska det barnet och då vore det ju dumt att ha kvar det.

Kanske låter känslokallt, men jag har väldigt svårt för utvecklingsstörda och liknande
    Jag är helt övertygad om att du skulle älska barnet, på samma sätt som du skulle älska ett redan befintligt barn som av någon anledning drabbades av handikapp fysiskt eller psykiskt. Det är just den kärleken som skulle få MIG att välja bort ett barn som hela livet skulle behöva andras omsorg och medkännande, det skulle vara alldeles för svårt för MIG att tänka på hur mitt barn skulle ha det och vem som skulle värna deras rättigheter och mående den dagen jag var borta.
Svar på tråden DS = Abort?