-
-
Det jag skrev försvann.
Kub test erbjuds i vissa kommuner om man är över 35. Men vill man vara helt säker bör man göra moderkaksprov eller fostervatten prov. För oss var KUB test helt missvisande. -
Vi valde att avbryta när vi fick beskedet. I första hand tänkte vi på oss. Vi har kämpat i år att bli gravida via IVF. Vårt barn hade 94% av alla celler skadade och hade förmodligen inte överlevt graviditeten och om den hade gjort det hade barnet inte levt länge. Beslutet var inte lätt men jag vet att vi gjorde rätt även om det var gräsligt att avbryta sent.
-
Nä det är ju omöjligt att veta hur man reagerar den dagen. Vi bestämde oss som sagt direkt när beskedet kom men innan funderade vi både fram och tillbaka.
-
Det var var läkaren sa till oss, vet tyvärr inget mer.liag skrev 2011-05-04 18:26:19 följande:Förstår inte riktigt detta med 94% av alla celler skadade.
Vad är skadat?
Mitt barn har trisomi 21 i alla celler och hon är 8 och lever för fullt varje dag.
Att du valde abort är inget jag lägger mig i men de du skriver om skadade celler på grund av DS förstår jag inte.
-
Jag har inte fått felaktiga uppgifter. Vårt barn hade en del andra fel oxå som gjorde att det inte skulle överleva en graviditet. Men det spelar ingen roll för vi hade avbrutit gravditeten även om det bara gällt DS.liag skrev 2011-05-04 19:06:03 följande:Jag hade ifrågasatt denna läkare för de verkar vara felaktiga uppgifter du har fått av läkaren.
Av tre kromosomer nr 21 i varje cell dör ingen av utan de är den vanligaste formen av DS (ca 94% av de med DS har denna form).
De övriga tre orsakerna av DS kan man läsa om på fub.se/fakta/orsakertillds/
Jag skrev inte i den här tråden för att starta en diskussion om vad jag gått igenom eller inte så jag ber dig att sluta. Vi har haft det tufft ändå.