• liag

DS = Abort?

skoteroverall skrev 2011-04-10 21:51:54 följande:
    Jag skulle göra abort direkt...kalla mig elak men så är det. Kollas sånt på rutin tidigt i graviditet eller måste man fråga efter en sådan undersökning själv?

Du kan göra KUB där ett risktal räknas ut för diagnos DS.
    Det enda test som är 99,9% säkerhet är MKP eller FVP.

Svar på TS rubrik:
    DS = Abort?  För mig NEJ.

• liag
    Lindis1974 skrev 2011-04-10 22:38:04 följande:
    Vi valde att avbryta när vi fick beskedet. I första hand tänkte vi på oss. Vi har kämpat i år att bli gravida via IVF. Vårt barn hade 94% av alla celler skadade och hade förmodligen inte överlevt graviditeten och om den hade gjort det hade barnet inte levt länge. Beslutet var inte lätt men jag vet att vi gjorde rätt även om det var gräsligt att avbryta sent.

Förstår inte riktigt detta med 94% av alla celler skadade.
    Vad är skadat?
    Mitt barn har trisomi 21 i alla celler och hon är 8 och lever för fullt varje dag.
    Att du valde abort är inget jag lägger mig i men de du skriver om skadade celler på grund av DS förstår jag inte.

• liag
    trivsamma forandringar skrev 2011-04-22 22:02:23 följande:
    Jag gjorde ett FVP i onsdags efter att ha gjort KUB med dåligt resultat 1:3 och 1:11.
    Visar det sig att det är kromosom-avvikelser så kommer vi att avbryta. Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag känner när jag sitter med svaret i min hand och fått prata med läkare nästa vecka...

Barn med Downs syndrom har inte bara ett annorlunda utseende och kanske har lite svårare för sig i skolan osv. 40 % utan de barnen föds med hjärtfel och många många får andra följdsjukdomar.
    Skulle jag inte ha gjort KUB och inte fått chansen att få reda på kromosom-avvikelser eller inte, så skulle jag naturligtvis älska mitt barn med downs syndrom som vilket "normalt" barn som helst. MEN jag vill inte utsätta mig för att jag ska leva med ett gravt handikappat barn som får bo på sjukhus större delen av sitt liv. Varken för min egen skull eller barnets skull...

Så tänker jag!

Det finns ju en anledning till att sjukvården vill att man gör KUB och kollar de som har höga risker för att minska antalet gravt handikappade som kan undvikas att födas.

Sjukvården får bara erbjuda dig KUB, MKP och FVP de får inte ”vilja” att någon ska göra de för det är ett val som de blivande föräldrarna ska göra inte sjukvården.

• liag
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 18:51:51 följande:
    Det var var läkaren sa till oss, vet tyvärr inget mer.
    Jag hade ifrågasatt denna läkare för de verkar vara felaktiga uppgifter du har fått av läkaren.
    Av tre kromosomer nr 21 i varje cell dör ingen av utan de är den vanligaste formen av DS (ca 94% av de med DS har denna form).
    De övriga tre orsakerna av DS kan man läsa om på http://fub.se/fakta/orsakertillds/
Svar på tråden DS = Abort?