• patsch

    Scientologi - vad är det?

    Hej!
    Som rubriken lyder undrar jag kort och gott vad scientoligi innebär, vad man tror på och inte tror på.

    Jag vill inte ha några länkar till Wikipedia eller dyl., då jag vill veta mer exakt  vad dom tror. Detta är endast utav nyfiken jag vill veta :)

  • Svar på tråden Scientologi - vad är det?
  • SilverLadyG

    Maila Tom Cruise och fråga. Någon sekt som vill göra stora cash!

  • Floff

    Jag gjorde ett arbete om dem i högstadiet och det enda jag minns är att det går ut på hjärntvättning, pengar till ledningen och allmänt sjuka regler. Och att deras "gud" heter Xenon och kom till jorden infrusen i ett isblock efter att ha slungats ut ur en vulkan eller nått liknande

    Rätta mig mer än gärna om jag har fel!

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    patsch skrev 2011-04-11 19:44:00 följande:
    Hej!
    Som rubriken lyder undrar jag kort och gott vad scientoligi innebär, vad man tror på och inte tror på.

    Jag vill inte ha några länkar till Wikipedia eller dyl., då jag vill veta mer exakt  vad dom tror. Detta är endast utav nyfiken jag vill veta :)
    Vad är det du vill veta "mer exakt"?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Floff skrev 2011-04-11 19:49:19 följande:
    Jag gjorde ett arbete om dem i högstadiet och det enda jag minns är att det går ut på hjärntvättning, pengar till ledningen och allmänt sjuka regler. Och att deras "gud" heter Xenon och kom till jorden infrusen i ett isblock efter att ha slungats ut ur en vulkan eller nått liknande

    Rätta mig mer än gärna om jag har fel!
    Inte riktigt, Xenu var en tyrann som styrde ute i rymden. För sjuttio miljoner år sedan (eller däromkring) kom han till jorden i ett rymdskepp och hade flera miljarder av sitt eget folk med sig. Han placerade ut dessa folk runt vulkaner och sprängde dem med atombomber. De dog givetvis men deras thetan ("själar") stannade kvar och befolkade människor.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • patsch
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-11 19:55:30 följande:
    Vad är det du vill veta "mer exakt"?
    Vad deras gud är för någon och vad hela rörelsen går ut på. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    patsch skrev 2011-04-11 20:01:31 följande:
    Vad deras gud är för någon och vad hela rörelsen går ut på. 
    Det finns ingen gud i scientologikyrkan. Vad hela rörelsen går ut på är en något mer komplicerad fråga, dels har man ju det religiösa inslaget som handlar om att uppnå vissa nivåer av medvetande och dels själva rörelsen som många hävdar är till för att tjäna pengar till ledarna.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-11 20:16:08 följande:
    Det finns ingen gud i scientologikyrkan.
    Ingen personlig gud alltså.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • patsch
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-11 20:17:34 följande:
    Ingen personlig gud alltså.
    Men finns det ingen som sitter i något berg? Har hört något om det. Kan du inte berätta allt du vet om det? Du verkar ju kunna! Tycker sånt här är skitspännande!
  • Tazzme

    Jag har egentligen ingen aning om vad scientologin är för nåt, men jag ska ändå komma in här och påstå mig ha nåt att tillföra Glad

    Titta på filmen Battlefield Earth med John Travolta. Det är ju en helt "vanlig" hollywood film (fastän den var sk*t) och det är väl egentligen scientologernas skapelseberättelse/historia (eller nåt sånt) i filmformat...

Svar på tråden Scientologi - vad är det?