• sirocco

Jag trivs inte hemma längre :-(

Visst är det kämpigt ibland.
    Det var extremt jobbigt att "helt plötsligt bli" tvåbarnsmamma. En otrolig omställning.
    Mitt tips är att ta det superlugnt. Går din store på dagis så låt honom bara gå dit ibland, när han har lust... Jag gjorde det stora misstaget att jag "tvingade" dit honom även när han inte ville. Han hade nämligen en gravid-sur dagisfröken med en ettåring som säkert var avundsjuk på att inte hon kunde vara hemma med sin ettåring och hon sade att om vi inte kom prick i tid till samlingen och alltid var närvarande när han nu hade dagisplats så fick han sluta på dagis.... Reglerna säger ju att man själv får bestämma den första tiden -  två timmar om dan, ingenting eller åtta timmar - your choise... Fattar inte varför jag inte satte ner foten mot den ruggiga dagisfröknen. Hon ansåg att det var osolidariskt av mig att inte låta något annat barn få platsen om vi nu inte skulle nyttja den till fullo!
    Jag måste erkänna att jag gick från att ha varit världens lyckligaste enbarnsmamma till att bli en stressad bitterfitta så fort vi fick vårt andra barn...
    Ta det piano, ät mycket godis och frukt, baka goda kakor, läs glossiga tidninga tillsammmans (barn gillar vakcra klänningar) r, bada långa skumbad och försök ta hand om er alla.... Det går. En sur fyraåring ska inte få regera. Se till att ni försöker behålla er relation - detta göres lättast genom att ta det lugnt... Gud , vad jag ångrar att jag rände till dagis hela tiden, och till öppna förskolan non stop och gick och fikade hela tiden... när jag var nybliven tvåbarnsmor - allt detta för att den store skulle få stimulans!
    Se till att ni får stimulans tillsammans och livet får tillbaka sin guldkant! Kom ihåg - på deppiga gråa dagar finns det alltid läppstift och godis - det piggar upp!

Svar på tråden Jag trivs inte hemma längre :-(